X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

“Otwórz oczy” – akcja zwracająca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego

Akcja "Otwórz oczy" to kampania społeczna zwracająca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego. Zobaczcie, w jaki sposób możemy przyczynić się do polepszenia sytuacji osób menstruujących w Polsce.

“Otwórz oczy” – akcja zwracająca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnegoźródło: shutterstock.com

reklama


Okres, miesiączka, menstruacja, krwawienie – tak wiele nazw, a mimo to wciąż pozostaje to tematem tabu. Dla wielu osób menstruujących, problem ten jest wstydliwy. A jeszcze inne, zaprzestają uczestnictwa w życiu społecznym, z powodu braku funduszy na środki higieniczne, które są bardzo przydatne podczas krwawienia.

O tym mówi się za mało!

Na początek zacznijmy od kilku istotnych liczb, stanowiących wprowadzenie do rozważań na temat akcji “Otwórz oczy”.

  • Niemalże połowa osób w Polsce menstruuje
  • Aż w 42% domów, nie mówi się o menstruacji
  • 23% kobiet uważa, że jest to krępujący temat
  • Tylko 68% akceptuje to, że ma miesiączkę
  • 19% kobiet ukrywa okres po to, aby nikt o tym nie wiedział, gdyż uważa to za konieczne
  • 24% kobiet przyznaje się do myślenia o miesiączce, jak o czymś brudnym

I w końcu najważniejszy punkt – już co piątka kobieta nie jest w stanie zapewnić sobie środków higienicznych w czasie menstruacji. W tym ostatnim przypadku, mamy do czynienia z, tzw. ubóstwem menstruacyjnym.

Czym jest ubóstwo menstruacyjne?

Już dla jednej na pięć kobiet w naszym kraju, miesiączka to powód do tego, aby zaprzestać uczestnictwa w życiu społecznym. Powodem jest ubóstwo menstruacyjne. Na czym ono polega? To nie tylko brak dostępu lub możliwości zakupu podpasek czy tamponów. Jest to również brak dostępu do bezpiecznych miejsc, gdzie można zmienić lub zutylizować produkt menstruacyjny. Do ubóstwa menstruacyjnego zaliczamy również brak możliwości edukacji na temat miesiączki, higieny i kwestii zdrowotnych z nią związanych, jak i bycie członkiem środowiska, gdzie okres jest czymś piętnowanym.

#podpaskizaopaski

Akcja #podpaskizaopaski zainicjowana została przez Okresową Koalicję. Rozpoczyna się dziś, tj., 26 maja i będzie trwać aż do 28 maja. Daty te nie są przypadkowe, ponieważ pierwsza z dat, symbolizuje Dzień Matki, druga zaś jest Dniem Higieny Menstruacyjnej. Całość polega na tym, że każdy użytkownik Instagrama, może wrzucić na swój profil zdjęcie w czerwonej opasce na oczy i oznaczyć ją hashtagiem #podpaskizaopaski. Za każde takie zdjęcie, powędruje do potrzebujących kobiet i dziewczyn paczka podpasek. Regulamin akcji, znajduje się zaś na stronie Okresowej Koalicji.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail