X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Aż 90% Millenialsów i osób z pokolenia Z nie chce wracać do pełnoetatowej pracy w biurze

Najnowszy raport wykazał, że aż 90% Millenialsów i osób z pokolenia Z nie chce powrotu do pełnoetatowej pracy w biurze. Oczekują oni zmian. Jakich?

Aż 90% Millenialsów i osób z pokolenia Z nie chce wracać do pełnoetatowej pracy w biurzeźródło: shutterstock.com

reklama


Zmiana myślenia, sposobu pracy, a nawet niekiedy wykonywanych obowiązków. To efekt pandemii wirusa COVID-19. W efekcie młodsze pokolenia postanowiły zupełnie inaczej spojrzeć na możliwości pracy w domu. Okazuje się bowiem, że aż 90% Millenialsów i osób z pokolenia Z przyznaje się do braku chęci powrotu do pełnoetatowej pracy w biurze.

Czego chce pokolenie Born Digital?

Właśnie to pytanie, w odniesieniu do miejsca pracy, jak i warunków, postanowiła zadać firma Citrix Systems. W badaniu wzięło udział 1 000 liderów biznesu i 2 000 pracowników w 10 krajach: Francja, Niemcy, Holandia, Wielka Brytania, Meksyk, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Indie i Japonia. Celem było sprawdzenie oczekiwań osób urodzonych po roku 1981 względem sposobu pracy, jak również elastyczności godzin. Jak pokazują badania, pracownicy z pokolenia Born Digital chcieliby wprowadzenia kilku zmian po pandemii. Oto ich oczekiwania:

  • Stabilność zatrudnienia oraz zachowanie równowagi pomiędzy życie prywatnym a zawodowym – w związku z pandemią, pracownicy czują niepewność względem jutra. Dlatego też, najwięcej uwagi poświęcają właśnie stabilności, jak również bezpieczeństwu kariery. Na ten aspekt wskazuje aż 87% badanych. Tyle samo osób wskazało, że oczekują rozdzielenia życia zawodowego od życia prywatnego. Badania wykazały także brak zrozumienia na tym polu przez pracodawców, według których taki ciągły kontakt, nawet po pracy, jest według nich przez młodsze osoby odbierane jako możliwość rozwoju.
  • Nieprzecenienie atrakcyjności pracy w biurze – to kolejny aspekt, na który zwraca uwagę młodsze pokolenie. Pracodawcy często sądzą, że praca w biurze to coś, czego oczekuje młodsze pokolenie. Jak się jednak okazuje, aż 90% badanych z pokolenia Born Digital nie chce wracać do biura w pełnym wymiarze godzin. Co więcej, 51% z grona tych osób, preferowałoby albo całkowitą pracę zdalną, albo hybrydową, gdzie w większości jest praca w domu. Pracę hybrydową z większą liczbą godzin w biurze, preferuje 18%, a 21% chce równomiernego rozłożenia godzin pracy pomiędzy domem, a pracą. Tylko 10% chciałoby wrócić do pracy w pełnym wymiarze godzin.

Zapytani o tę samą kwestię pracodawcy, wykazali zupełnie inne przewidywania. 58% badanych uznało, że pracownicy chcą wrócić do pracy, w pełnym wymiarze godzin.

Jakich pracodawców szuka to pokolenie?

Mężczyzna siedzący z komputerem na murku.

źródło: unsplash.com

Pokolenie Born Digital posiada zupełnie różne od tradycyjnego podejście do pracy i pracodawcy. Oczekuje ono bowiem wyboru i elastycznych godzin pracy. Co dokładnie to oznacza?

Młodsze pokolenia chciałyby pracować przez 4 dni w tygodniu, jeżeli wykażą taką chęć (17%), sami decydować o początku i zakończeniu pracy (27%), a niektórzy preferowaliby pracę opartą na wynikach (7%), gdzie nie ma czasu na bezczynne działania. Wśród najważniejszych elementów w firmie, pokolenie Born Digtal poszukuje u pracodawcy możliwości autonomicznych działań i opartych na wysokim zaufaniu (83%). Dodatkowo, pragną otrzymywać wynagrodzenie za docenienie wydajności (81%) i zauważać silne i widoczne przywództwo w pracy (79%).

Praca zdalna a rozwiązania oparte o technologie

To jeden z ciekawszych obszarów tych badań. Jak się okazuje, na polu rozwiązań opartych o technologię, widać olbrzymi rozstrzał. Tylko 21% spośród badanych pracodawców korzysta z aplikacji do obsługi wiadomości błyskawicznych, takich jak Slack czy WhatsApp. Natomiast w przypadku pracowników z pokolenia Born Digital, aż 81% badanych chce i korzysta z takich rozwiązań. Podobnie wygląda kwestia polubienia przez nich takich aplikacji. Tylko 26% pracodawców uważa, że to szybki sposób na komunikacje i lubi takie rozwiązanie. Takie samo zdanie w grupie pracowników, ma również 82% badanych.

Co to może oznaczać dla pracodawców?

W zasadzie na tę sytuacje można spojrzeć na dwa sposoby. Pierwszy z nich dotyczy braku zmiany stanowisk pracy przez pracodawcę. Wówczas albo młodszy pracownik się dostosuje, albo pracodawca musi pogodzić się z mniejszą liczbą CV od osób z pokolenia Born Digital. Pracodawcy mogą również dostosować się do obecnych wymagań młodszych pokoleń, a tym samym zachęcić ich do podjęcia pracy w ich firmie. Zarówno jedna, jak i druga decyzja niesie za sobą wiele plusów, ale i minusów. Dlatego to właśnie od pracodawcy zależy, które modele pracy są lepsze dla osób z pokolenia Born Digital. A być może również uda się obydwu stronom wypracować odpowiedni kompromis.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail