X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Generacja Z na Facebooku i Instagramie. Jakie oczekiwania wobec marek mają Zetki?

Facebook przygotował raport Meet the Future na temat generacji Z. Jakie oczekiwania i postawy ma młode pokolenie wobec marek?

Generacja Z na Facebooku i Instagramie. Jakie oczekiwania wobec marek mają Zetki?źródło: unsplash.com

reklama


Już teraz osoby poniżej 25. roku życia, stanowią więcej niż 40% populacji całego świata. Według danych GUS, w Polsce Zetki to już ponad ⅕ społeczeństwa. Oznacza to, że ich rola w kształtowaniu świata i rynku będzie coraz ważniejsza, a głos coraz silniejszy.

Zrozumienie postaw, motywacji i potrzeb nowego pokolenia jest niezbędne w realizowaniu efektywnych kampanii marketingowych, trafiających do Gen Z i angażujących jej przedstawicieli. Aby pomóc markom w zrozumieniu nowych konsumentów, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym o pokoleniu Z przez pryzmat tożsamości, społeczności, zachowań konsumenckich, zdrowia psychicznego oraz aktywizmu opowiadają polscy przedstawiciele tej generacji.

Nadszedł czas Gen Z – choć zaledwie jeden na trzech przedstawicieli generacji Z jest aktywny zawodowo, to deklarują oni wydatki na podobnym poziomie jak pracujący już Millenialsi. Od początku swojego życia są podłączeni do sieci i to właśnie tam kształtują się ich preferencje zakupowe, które coraz silniej wpływają na rynek. Marki, które to dostrzegą tę zależność i zrozumieją potrzeby nowej generacji konsumentów, mogą liczyć na uznanie Gen Z.

Aby pomóc im w lepszym zrozumieniu nowej generacji, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym znajdziemy m.in:

  • wyniki badania dotyczące Gen Z na świecie
  • zbiór informacji dotyczących  oczekiwań i postaw  młodego pokolenia wobec marek
  • wskazówki, w jaki sposób współpracować z Gen Z, aby tworzyć angażujące kampanie reklamowe.
generacja Z Facebook

źródło: materiały prasowe Facebooka

Poznajcie Gen Z

Od czasu pandemii COVID-19, aż 52% europejskich przedstawicieli pokolenia Z w większym stopniu interesuje się zdrowiem i dobrostanem psychicznym, a 61% z nich – aktywizmem i realizacją celów społecznych. Widać to na przykładzie internetowych twórców, którzy opowiedzieli o swojej działalności w raporcie. Są to Karolina Dubiel (@girlsinaerospace) – założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, Emma Szpura (@ptasiamama) – aktywistka ratująca miejskie gołębie, Bartek Kloch (@saintinfluencer) – twórca działający na rzecz osób z niepełnosprawnościami i Michał Kiwerski (@kiwerski) – aktywista ekologiczny. To przedstawiciele polskiego pokolenia Z, którzy swoją obecność na Facebooku i Instagramie traktują jak ważną misję. Co ich wyróżnia? To m.in. poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za losy świata, dlatego od marek z którymi współpracują, oczekują przede wszystkim transparentności, inkluzywności oraz zaangażowania społecznego.

Dla mnie przynależność do Gen Z to znacznie więcej niż rok urodzenia. To społeczność myślicieli, marzycieli, aktywistów i twórców – takich, którzy nie tylko są w stanie wymyślać niesamowite idee, ale potrafią je rozpowszechniać cyfrowo – mówi Karolina Dubiel, założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, działającej na rzecz rozwoju dziewcząt w astronautyce oraz STEM.

Klucz do udanej współpracy

Choć przedstawiciele Gen Z mają silną potrzebę wyróżniania się z tłumu, pragną też czuć się częścią większej społeczności. Jak podkreślają, to poczucie mogą zapewnić im właśnie marki, z którymi mogą działać we wspólnym celu. Kluczem do zdobycia przychylności nowej generacji jest więc aktywizm, transparentność i aktywność na platformach społecznościowych, które są ich naturalnym środowiskiem – aż 94% europejskich przedstawicieli pokolenia Z przynajmniej raz w tygodniu korzysta z Instagrama.

Marki powinny stawiać na wartości, które są dla nas ważne – wolność, niezależność, bezpieczeństwo i nadzieję na lepsze jutro. Powinniśmy mieć poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za przyszłość świata – mówi Emma Szpura.

Z kolei Bartek Kloch, działający w sieci na rzecz osób z niepełnosprawnościami, podkreśla jak ważne we współpracy z firmami są dla niego inkluzywność i uwzględnianie w kampaniach osób ze wszystkich grup społecznych.

Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo mieć wpływ na rzeczywistość, mieć swoich przedstawicieli i liderów także w mediach i kampaniach społecznych – zaznacza Bartek Kloch.

Z raportu wynika wyraźnie, że nowe pokolenie chce we współpracy z markami odnajdywać odbicie swoich własnych wartości i wymaga od nich odwagi w działaniu.

Jak podkreśla Michał Kiwerski, wielu młodych ludzi oczekuje od marek działań w zakresie ekologii oraz kryzysu klimatycznego.

Generacja Z odgrywa w kształtowaniu przyszłości kluczową rolę, a przyszłość jest bezpośrednio powiązana z tą planetą – podkreśla Michał.

Według sondażu przeprowadzonego przez Facebooka, aż 56% przedstawicieli pokolenia Z w Europie uważa, że firmy powinny podać do wiadomości publicznej swoje stanowisko również w kwestiach społecznych i politycznych.

Marka Reserved, przedstawiana na łamach raportu Facebooka, stanowi przykład firmy kierującej swoją komunikację do młodych.

Zaczęliśmy od stworzenia długoterminowego programu ambasadorskiego z influencerkami, a kolejnym etapem jest budowanie społeczności wokół generacji Z i przeprowadzenie pierwszej w Polsce współpracy z tym pokoleniem, czego efektem jest kolekcja i kampania RE.DESIGN This collection was curated by Polish Gen Z. Autentyczność to słowo klucz, które przyświeca tej kampanii, a także naszej strategii w budowaniu społeczności – dodaje Rafał Gruszkiewicz, Digital & PR Manager, Reserved

Jak wskazuje raport Meet the Future – wyłącznie firmy, które usłyszą już teraz głos pokolenia Z, będą mogły skutecznie porozumieć się z jego przedstawicielami. Generacja Z to bowiem nie tylko nowa grupa, którą marki muszą “rozgryźć”, a pokolenie, które reprezentuje zmianę perspektywy i postrzegania otaczającego nas świata. Aby zaangażować je w działania i komunikację, marki powinny wspierać wartości bliskie Gen Z, a ich zaangażowanie powinno być autentyczne i wynikać z filozofii firmy, a nie tylko odzwierciedlać trendy.

Jak wynika z raportu, Gen Z nie da się oszukać tym, którzy próbują wykorzystać jej wartości dla własnego celu. Publikacja Facebooka to pozycja dla marketerów, którzy już teraz dostrzegają coraz silniejszy głos reprezentantów pokolenia Z i w pełnej synergii chcieliby dołączyć do dyskusji, która zmienia otaczającą nas rzeczywistość.

Pełny raport Meet the Future jest do pobrania na polskiej stronie Facebook for Business.

Źródło: informacja prasowa Facebooka

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail