reklama
Igrzyska Olimpijskie zbliżają się ku końcowi. Sportowa rywalizacja dostarczyła zarówno sportowcom, jak i kibicom całego wachlarzu emocji – od smutku, przez rozczarowanie, po szczęście i satysfakcję. Zanim jednak nadejdzie finał tego wydarzenia sportowego, przyjrzeliśmy się temu, jakie kanały i funkcje social media wykorzystano do informowania o przebiegu sportowych zmagań w Tokio.
Niejednokrotnie wspominaliśmy, że serwisy społecznościowe dla wielu z nas są pierwszym źródłem informacji. Nic więc dziwnego, że i tym razem ich możliwości pomogły w komunikacji na temat tego wydarzenia i relacjonowaniu sportowych zmagań. W jaki sposób?
Profile oficjalne
Na facebookowym profilu @Olympics, który lubi ponad 22 miliony użytkowników, a obserwuje blisko 25 milionów osób, każdego dnia publikowano aktualne informacje i wyniki medalowe.
Prowadzący profil postawili na posty urozmaicone krótkimi animacjami, w których zastosowano spójną szatę graficzną.
Działania podejmowano na facebookowym profilu Komitetu Organizacyjnego Igrzysk, @Tokyo2020, który obserwuje ponad milion użytkowników serwisu. Tam z kolei informowano, który dzień igrzysk przed nami oraz prezentowano codzienne spójne wizualnie harmonogramy sportowych zmagań.
Warto wspomnieć, że sam Facebook również przygotował dla użytkowników dedykowaną sekcję, w której fani sportu mogą znaleźć najświeższe informacje. Znalazły się w niej najważniejsze wydarzenia aktualnie oraz z historii Igrzysk Olimpijskich, profile zespołów, nowe sporty olimpijskie oraz przestrzeń na wpisy użytkowników, którzy mówili o tym na Facebooku.
Na profilu @Olympics na Twitterze, który obserwuje 6,4 mln osób, w prosty, graficzny sposób, m.in. przy wykorzystaniu emoji, pojawiają się każdego dnia informacje o bieżących osiągnięciach oraz dzienne podsumowania wyników medalowych. Tutaj również postawiono na formę animacji.
Maria Andrejczyk wins the #Silver medal in women’s javelin!#StrongerTogether | @Tokyo2020 | #WorldAthletics pic.twitter.com/BQu6bDXtHb
— Olympics (@Olympics) August 6, 2021
5 August – #Karate – Women’s Kumite -55kg
🥇Ivet Goranova
🥈Anzhelika Terliuga
🥉WEN Tzuyun
🥉Bettina Plank#UnitedByEmotion | #StrongerTogether | #Olympics | #Tokyo2020— #Tokyo2020 (@Tokyo2020) August 5, 2021
Co więcej, nie brak także humorystycznych treści. :)
“How are you feeling after day 13?”
Admin: pic.twitter.com/97dZKDqFA0— Olympics (@Olympics) August 5, 2021
Również na profilu Komitetu Organizacyjnego Igrzysk, @Tokyo2020, który obserwuje prawie 500 tysięcy osób, znajdziemy podsumowania osiągnięć sportowców oraz medalowe osiągnięcia podane w przystępny sposób.
— #Tokyo2020 (@Tokyo2020) August 6, 2021
Z kolei na instagramowym profilu Olympics, który posiada 4,9 mln obserwujących, publikowano treści z każdego dnia wydarzenia. Materiały z poprzednich dni znajdziemy z osobnych, zapisanych relacjach, dzięki czemu użytkownicy mogą dotrzeć do nich także po czasie. Dzięki temu, że zdecydowano się na pojedyncze relacje, dla każdego z dni, odbiorcy mogą z łatwością powrócić do wydarzeń z danego dnia Igrzysk.
Znajdziemy tam m.in. codzienną formę „Spotlight”, np. „Athlete of the day/week” i „Story of the day/week” , przy których pojawiały się ciekawe materiały. Wykorzystano przy tym także okienka na odpowiedzi i ankiety zachęcające widzów relacji do zaangażowania i odpowiadania na treści udostępniane na profilu.
Prowadzono także live’y ze sportowcami – po transmisji na żywo rozmowy dostępne są w formie postów na profilu @Olympics i IGTV.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Podobnie jak w przypadku Twittera, w ramach postów pojawiały się medalowe podsumowania, a każdego dnia udostępniany jest plan rozgrywek.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Na profilu @Tokyo2020 również znajdziemy wyróżnione relacje z każdego dnia Igrzysk, jak i materiały wideo w sekcji IGTV oraz codzienne harmonogramy i spójne wizualnie grafiki wskazujące, który dzień igrzysk przed nami.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Co ważne, treści udostępniane przez oficjalne profile oznaczone są hashtagami: #Tokyo2020 #UnitedByEmotion #StrongerTogether.
TikTok
Nie mogło także zabraknąć akcentu Igrzysk Olimpijskich na TikToku. Na oficjalnym profilu @Olympics znajdziemy materiały pokazujące emocje sportowców, ducha rywalizacji, jak i humorystyczne filmiki.
@olympicsThis is now a Tom Daley knitting fan account (Via Madewithlovebytomdaley / IG) ##OlympicSpirit ##Knitting ##Crochet♬ original sound – Olympics
@olympicsAfter three consecutive golds, who’s taking Bolt’s crown? ##OlympicSpirit ##Sprint ##UsainBolt♬ original sound – Olympics
@olympicsMe: ##OlympicSpirit ##TokyoOlympics ##ArtisticSwimming♬ SUNNY DAY – Matteo Rossanese
@olympicsNo need to hide it. ❤️ ##OlympicSpirit ##TokyoOlympics ##ArtisticSwimming♬ baby my phone – mels
Z kolei na TikToku @Tokyo2020_official znajdziemy bardziej klasyczne materiały, które składają się z fotograficznych i filmowych podsumowań przebiegu Igrzysk.
@tokyo2020_officialToday’s ##tokyo2020 highlight📸 ##olympicspirit♬ オリジナル楽曲 – TOKYO 2020
Tokio okiem Krzysztofa Gonciarza
Warto także wspomnieć, że dzięki Eurosport przebieg Igrzysk Olimpijskich prosto z Tokio relacjonuje Krzysztof Gonciarz. Twórca, który ogląda sportowe zmagania na żywo, na swoim kanale na YouTube oraz profilach na Instagramie i Facebooku pokazuje kulisy sportowego przedsięwzięcia.
W swoich vlogach dzieli się obrazami z Tokio, przebiegiem swojego pobytu i Igrzysk, a także spotkaniami z zawodnikami. Dzięki niemu możemy zobaczyć nieco inny obraz wydarzenia aniżeli w klasycznych mediach.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Podsumowania mediów
Oczywiste jest, że rozgrywkami żyją także media, a szczególnie media sportowe. Nie sposób wymienić wszystkich tytułów, kanałów i stacji, które przekazują informacje z Tokio. Przyjrzymy się jednak tym, jak kilka z nich wykorzystało swoje profile do komunikacji w internecie.
Na profilach w social media pojawiały się bowiem zdjęcia i dedykowane wydarzeniu grafiki z informacjami o wynikach olimpijskich rozgrywek. Dzięki temu łatwo odnaleźć je na profilu i wśród innych treści w social media. Są one także wygodne do dalszego udostępniania.
Mogliśmy trafić na najnowsze wieści podczas przeglądania Stories, gdyż i tam pojawiały się kluczowe informacje. Niektóre z serwisów udostępniały posty, relacje z linkiem do materiału tekstowego lub wideo, a także różne formy zachęcające do interakcji jak np. suwaki z emoji.
Najświeższych informacje dostarczają także twitterowe profile mediów, często z linkami do materiałów wideo lub artykułów.
🗣️ “Była niesamowita nerwówka”
Wicemistrzyni olimpijska @MariaAndrejczyk opowiada o tym, jak trudny był to konkurs
Każdy moment #Tokyo2020 na żywo i bez reklam w Eurosporcie w https://t.co/1ySwqsWDRE ➡️ https://t.co/t5ELr4GhiU#HomeOfTheOlympics #IgrzyskaOlimpijskie #Athletics pic.twitter.com/EJTYRoyPg5
— Eurosport Polska (@Eurosport_PL) August 6, 2021
Mocny kandydat do tytułu “największej sensacji igrzysk w Tokio” 😲 Włosi ze złotem sztafety 4 x 100 metrów… tego (chyba) by nikt nie wymyślił❗ #tvpsport #Tokyo2020 #RazemPoMedal #athletics pic.twitter.com/mrp3spSoNd
— TVP SPORT (@sport_tvppl) August 6, 2021
Na Facebooku także znalazły się filmiki, które można obejrzeć bezpośrednio w serwisie, jak i odnośniki do pełnowymiarowych materiałów czy artykułów.
Z kolei Przegląd Sportowy wraz z Onetem, poza wyżej wspomnianymi działaniami, udostępniał także na YouTube materiały z serii „Misja Tokio”. Fragmenty udostępniano na instagramowym profilu Przeglądu Sportowego, a pełnowymiarowe materiały, trwające kilkadziesiąt minut, na kanale na YouTube.
Wyświetl ten post na Instagramie.
To jednak nie koniec wykorzystania wideo. Ogólny profil Eurosport, który obecny jest na TikToku, wykorzystał potencjał tego kanału do publikacji mniej formalnych treści, z przymrużeniem oka.
@eurosportI lost it when the second guy walked in 😂 ##Tokyo2020 ##Olympics ##Cleaning♬ original sound – Eurosport
@eurosportThe best coming home video we’ve seen 🥺 IG/ maxwhitlock ##Tokyo2020 ##Olympics ##Gymnastics ##Whitlock♬ original sound – Eurosport
@eurosportWhat you knitting there @tomdaley ? 👀 ##olympics ##tokyoolympics ##tokyo2020 ##tomdaley ##knit ##knitting ##teamgb♬ original sound – Eurosport
Jak widzimy na powyższych przykładach, media społecznościowe dały wiele możliwości, aby w kreatywny i angażujący sposób przekazywać informacje o wynikach sportowej rywalizacji.
Treści graficzne pozwalają na szybką konsumpcję komunikatów, hashtagi na agregację treści, a ankiety, okna z odpowiedziami i suwaki z emoji zachęcały odbiorców do interakcji. Istotna była spójność wizualna i konsekwencja w publikacjach. Z kolei TikTok, po raz kolejny, okazał ciekawym kanałem do zaprezentowania materiałów wideo z humorem i dystansem.
Być może to, w jaki sposób relacjonowano Igrzyska za pomocą social media, zainspiruje organizatorów wydarzeń lub prowadzących profile w social media do wykorzystania poszczególnych wariantów danych serwisów.