X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

#Tokyo 2020. Jak wykorzystano social media do relacji z Igrzysk Olimpijskich?

Zanim Igrzyska Olimpijskie dobiegną końca, sprawdźmy, w jaki sposób social media pomogły w relacjonowaniu tego wydarzenia.

#Tokyo 2020. Jak wykorzystano social media do relacji z Igrzysk Olimpijskich?źródło: shutterstock.com

reklama


Igrzyska Olimpijskie zbliżają się ku końcowi. Sportowa rywalizacja dostarczyła zarówno sportowcom, jak i kibicom całego wachlarzu emocji – od smutku, przez rozczarowanie, po szczęście i satysfakcję. Zanim jednak nadejdzie finał tego wydarzenia sportowego, przyjrzeliśmy się temu, jakie kanały i funkcje social media wykorzystano do informowania o przebiegu sportowych zmagań w Tokio.

Niejednokrotnie wspominaliśmy, że serwisy społecznościowe dla wielu z nas są pierwszym źródłem informacji. Nic więc dziwnego, że i tym razem ich możliwości pomogły w komunikacji na temat tego wydarzenia i relacjonowaniu sportowych zmagań. W jaki sposób?

Profile oficjalne

Facebook

Na facebookowym profilu @Olympics, który lubi ponad 22 miliony użytkowników, a obserwuje blisko 25 milionów osób, każdego dnia publikowano aktualne informacje i wyniki medalowe.

Prowadzący profil postawili na posty urozmaicone krótkimi animacjami, w których zastosowano spójną szatę graficzną.

profil Olympics Facebook

źródło: facebook.com/olympics

Działania podejmowano na facebookowym profilu Komitetu Organizacyjnego Igrzysk, @Tokyo2020, który obserwuje ponad milion użytkowników serwisu. Tam z kolei informowano, który dzień igrzysk przed nami oraz prezentowano codzienne spójne wizualnie harmonogramy sportowych zmagań.

profil Tokyo 2020 Facebook

źródło: facebook.com/tokyo2020

Warto wspomnieć, że sam Facebook również przygotował dla użytkowników dedykowaną sekcję, w której fani sportu mogą znaleźć najświeższe informacje. Znalazły się w niej najważniejsze wydarzenia aktualnie oraz z historii Igrzysk Olimpijskich, profile zespołów, nowe sporty olimpijskie oraz przestrzeń na wpisy użytkowników, którzy mówili o tym na Facebooku.

sekcja Olimpiada na Facebooku

źródło: facebook.com/tokyo-2020-olympics

Twitter

Na profilu @Olympics na Twitterze, który obserwuje 6,4 mln osób, w prosty, graficzny sposób, m.in. przy wykorzystaniu emoji, pojawiają się każdego dnia informacje o bieżących osiągnięciach oraz dzienne podsumowania wyników medalowych. Tutaj również postawiono na formę animacji.

Co więcej, nie brak także humorystycznych treści. :)

Również na profilu Komitetu Organizacyjnego Igrzysk, @Tokyo2020, który obserwuje prawie 500 tysięcy osób, znajdziemy podsumowania osiągnięć sportowców oraz medalowe osiągnięcia podane w przystępny sposób.

Instagram

Z kolei na instagramowym profilu Olympics, który posiada 4,9 mln obserwujących, publikowano treści z każdego dnia wydarzenia. Materiały z poprzednich dni znajdziemy z osobnych, zapisanych relacjach, dzięki czemu użytkownicy mogą dotrzeć do nich także po czasie. Dzięki temu, że zdecydowano się na pojedyncze relacje, dla każdego z dni, odbiorcy mogą z łatwością powrócić do wydarzeń z danego dnia Igrzysk.

profil Olympics Instagram

źródło: instagram.com/olympics

Znajdziemy tam m.in. codzienną formę „Spotlight”, np. „Athlete of the day/week” i „Story of the day/week” , przy których pojawiały się ciekawe materiały. Wykorzystano przy tym także okienka na odpowiedzi i ankiety zachęcające widzów relacji do zaangażowania i odpowiadania na treści udostępniane na profilu.

Prowadzono także live’y ze sportowcami – po transmisji na żywo rozmowy dostępne są w formie postów na profilu @Olympics i IGTV.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez The Olympic Games (@olympics)


Podobnie jak w przypadku Twittera, w ramach postów pojawiały się medalowe podsumowania, a każdego dnia udostępniany jest plan rozgrywek.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez The Olympic Games (@olympics)

Na profilu @Tokyo2020 również znajdziemy wyróżnione relacje z każdego dnia Igrzysk, jak i materiały wideo w sekcji IGTV oraz codzienne harmonogramy i spójne wizualnie grafiki wskazujące, który dzień igrzysk przed nami.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Tokyo 2020 (@tokyo2020)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Tokyo 2020 (@tokyo2020)

Co ważne, treści udostępniane przez oficjalne profile oznaczone są hashtagami: #Tokyo2020 #UnitedByEmotion #StrongerTogether. 

TikTok

Nie mogło także zabraknąć akcentu Igrzysk Olimpijskich na TikToku. Na oficjalnym profilu @Olympics znajdziemy materiały pokazujące emocje sportowców, ducha rywalizacji, jak i humorystyczne filmiki.

@olympicsThis is now a Tom Daley knitting fan account (Via Madewithlovebytomdaley / IG) ##OlympicSpirit ##Knitting ##Crochet♬ original sound – Olympics

@olympicsAfter three consecutive golds, who’s taking Bolt’s crown? ##OlympicSpirit ##Sprint ##UsainBolt♬ original sound – Olympics

@olympicsMe: ##OlympicSpirit ##TokyoOlympics ##ArtisticSwimming♬ SUNNY DAY – Matteo Rossanese

@olympicsNo need to hide it. ❤️ ##OlympicSpirit ##TokyoOlympics ##ArtisticSwimming♬ baby my phone – mels

Z kolei na TikToku @Tokyo2020_official znajdziemy bardziej klasyczne materiały, które składają się z fotograficznych i filmowych podsumowań przebiegu Igrzysk.

@tokyo2020_officialToday’s ##tokyo2020 highlight📸 ##olympicspirit♬ オリジナル楽曲 – TOKYO 2020

Tokio okiem Krzysztofa Gonciarza

Warto także wspomnieć, że dzięki Eurosport przebieg Igrzysk Olimpijskich prosto z Tokio relacjonuje Krzysztof Gonciarz. Twórca, który ogląda sportowe zmagania na żywo, na swoim kanale na YouTube oraz profilach na Instagramie i Facebooku pokazuje kulisy sportowego przedsięwzięcia.

W swoich vlogach dzieli się obrazami z Tokio, przebiegiem swojego pobytu i Igrzysk, a także spotkaniami z zawodnikami. Dzięki niemu możemy zobaczyć nieco inny obraz wydarzenia aniżeli w klasycznych mediach.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Krzysztof Gonciarz (@kgonciarz)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Krzysztof Gonciarz (@kgonciarz)

Podsumowania mediów

Oczywiste jest, że rozgrywkami żyją także media, a szczególnie media sportowe. Nie sposób wymienić wszystkich tytułów, kanałów i stacji, które przekazują informacje z Tokio. Przyjrzymy się jednak tym, jak kilka z nich wykorzystało swoje profile do komunikacji w internecie.

Na profilach w social media pojawiały się bowiem zdjęcia i dedykowane wydarzeniu grafiki z informacjami o wynikach olimpijskich rozgrywek. Dzięki temu łatwo odnaleźć je na profilu i wśród innych treści w social media. Są one także wygodne do dalszego udostępniania.

Mogliśmy trafić na najnowsze wieści podczas przeglądania Stories, gdyż i tam pojawiały się kluczowe informacje. Niektóre z serwisów udostępniały posty, relacje z linkiem do materiału tekstowego lub wideo, a także różne formy zachęcające do interakcji jak np. suwaki z emoji.

Najświeższych informacje dostarczają także twitterowe profile mediów, często z linkami do materiałów wideo lub artykułów.

Na Facebooku także znalazły się filmiki, które można obejrzeć bezpośrednio w serwisie, jak i odnośniki do pełnowymiarowych materiałów czy artykułów.

Eurosport Facebook

źródło: facebook.com/eurosportpl

Z kolei Przegląd Sportowy wraz z Onetem, poza wyżej wspomnianymi działaniami, udostępniał także na YouTube materiały z serii Misja Tokio”.  Fragmenty udostępniano na instagramowym profilu Przeglądu Sportowego, a pełnowymiarowe materiały, trwające kilkadziesiąt minut, na kanale na YouTube.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Przegląd Sportowy (@przeglad)

To jednak nie koniec wykorzystania wideo. Ogólny profil Eurosport, który obecny jest na TikToku, wykorzystał potencjał tego kanału do publikacji mniej formalnych treści, z przymrużeniem oka.

@eurosportI lost it when the second guy walked in 😂 ##Tokyo2020 ##Olympics ##Cleaning♬ original sound – Eurosport

@eurosportThe best coming home video we’ve seen 🥺 IG/ maxwhitlock ##Tokyo2020 ##Olympics ##Gymnastics ##Whitlock♬ original sound – Eurosport

@eurosportWhat you knitting there @tomdaley ? 👀 ##olympics ##tokyoolympics ##tokyo2020 ##tomdaley ##knit ##knitting ##teamgb♬ original sound – Eurosport

Jak widzimy na powyższych przykładach, media społecznościowe dały wiele możliwości, aby w kreatywny i angażujący sposób przekazywać informacje o wynikach sportowej rywalizacji.

Treści graficzne pozwalają na szybką konsumpcję komunikatów, hashtagi na agregację treści, a ankiety, okna z odpowiedziami i suwaki z emoji zachęcały odbiorców do interakcji. Istotna była spójność wizualna i konsekwencja w publikacjach. Z kolei TikTok, po raz kolejny, okazał ciekawym kanałem do zaprezentowania materiałów wideo z humorem i dystansem.

Być może to, w jaki sposób relacjonowano Igrzyska za pomocą social media, zainspiruje organizatorów wydarzeń lub prowadzących profile w social media do wykorzystania poszczególnych wariantów danych serwisów.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail