reklama
Marketing jest nieodzownym elementem działalności e-sklepów. Z kolei internet daje ogromne możliwości w zakresie reklamy. Jednak choć kanałów, które pozwalają promować się w sieci nie brakuje, to warto skupić się na kilku wybranych wariantach.
Selekcja kanałów dotarcia do klientów jest potrzebna, szczególnie na początku przygody z e-commerce oraz przy stosunkowo małym budżecie reklamowym. Praktyka pokazuje, że dużo lepiej skoncentrować się na dwóch lub trzech kanałach komunikacji i sprzedaży, niż dość nieudolnie realizować strategię omnichannel.
Marketing dla e-commerce w social media
Dobrym punktem wyjścia dla e-sklepów są media społecznościowe. Pozwalają one na prowadzenie komunikacji z klientami, budowanie zaangażowania odbiorców i tworzenie społeczności wokół marki. Sukces jest jednak możliwy dzięki dwóm elementom. Pierwszy to właściwy wybór serwisu, względem wybranej grupy docelowej. Facebook jest najbardziej uniwersalny, ale w praktyce może się okazać, że dużo lepszym wyborem będzie intensywna promocja e-sklepu na Instagramie, Pintereście, TikToku, YouTube, a nawet na portalu LinkedIn! Wszystko zależy od branży, w której działa sklep oraz do jakiej grupy klientów chce dotrzeć. Drugi aspekt to publikacja wartościowych treści. Wartościowych, czyli jakich? Takich, które odpowiadają na problemy odbiorców, zajmują ich i wywołują emocje.
E-mail marketing w sklepie internetowym
Pozyskiwanie nowych klientów jest niezbędne dla sukcesu każdej firmy, ale nie mniej ważne jest ich utrzymanie. Jest to o tyle istotne, że stali klienci nie tylko mogą zapewniać firmie stały dochód, ale też mogą stać się ambasadorami marki, promując sklep wśród swoich znajomych. A co ciekawe, utrzymanie klienta jest mniej kosztowne niż jego pozyskanie! Jak więc dotrzeć do klientów, którzy już skorzystali z oferty sklepu? Najlepszym rozwiązaniem jest e-mail marketing. W miarę rozwoju działalności można budować własną bazę klientów, od czasu do czasu przypominając im o swojej ofercie. Jednak podobnie jak w przypadku social media marketingu, tu również liczą się wartościowe treści, odpowiadające na potrzeby odbiorców.
Pozycjonowanie
E-commerce marketing można też oprzeć o pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych, na czele z Google. Podstawą jest optymalizacja sklepu pod kątem wymogów, jakie stawiają wyszukiwarki, a następnie podejmowanie działań, które przyczynią się do zajęcia jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie to długotrwały proces, który umożliwia pozyskanie klientów minimalnym kosztem, choć efekty nie pojawią się od razu.
PÅ‚atne kampanie reklamowe
Alternatywą dla wyżej opisanych kanałów, są sieci reklamowe, takie jak Google Ads czy Facebook Ads, dające ogromne możliwości w zakresie reklamy. Pozwalają dotrzeć do nowych klientów, a także podążać za użytkownikami, którzy mieli już styczność z reklamą lub stroną, w ramach remarketingu. W dodatku, o ile skupianie się na content marketingu, pozycjonowaniu strony czy też na promocji sklepu w social media wymaga czasu, o tyle płatne kampanie reklamowe od razu zapewniają natychmiastowy wzrost konwersji. Dlatego bardzo dobrą strategią jest wykorzystywanie płatnych reklam w ramach krótkich akcji promocyjnych, na przykład związanych z wprowadzeniem nowej kolekcji czy też z rozpoczęciem sezonowej wyprzedaży. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by reklamy płatne były elementem strategii marketingowej sklepu przez cały rok. Aby jednak osiągnąć oczekiwane efekty, przy zachowaniu minimalnego koszt konwersji, należy właściwie zoptymalizować uruchamiane kampanie reklamowe.
Wyżej wymienione sposoby promocji sklepu w sieci to tylko niektóre z dostępnych możliwości. Do wyboru są jeszcze sieci partnerskie i afiliacyjne, influencer marketing, promocja sklepu w porównywarkach cenowych, marketing szeptany, performance marketing i inne narzędzia marketingowe. Jednak niezależnie od tego, jakie kanały dotarcia do klientów wybierzemy, pamiętajmy, że są one swoistym szyldem, zachęcającym do wejścia. Dopiero to co potencjalny klient zastanie w sklepie zadecyduje ostatecznie czy dokona on zakupu czy też bezpowrotnie go opuści. Dlatego warto prowadzić staranną kampanię reklamową, w wybranych kanałach komunikacji, ale nie można przy tym zapomnieć o zapewnieniu klientom jak najlepszych doświadczeń zakupowych.