X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Ankiety online – sposób na zmniejszenie ryzyka operacyjnego przedsiębiorstwa

Sprawne zarządzanie ryzykiem jest możliwe, zaś jedną z najskuteczniejszych metod są badania ankietowe. Sprawdź, w jakich decyzjach biznesowych pomocne mogą okazać się ankiety online.

Ankiety online – sposób na zmniejszenie ryzyka operacyjnego przedsiębiorstwaźródło: shutterstock.com

Artykuł Partnera

Świadomość ryzyka to jeszcze nierozpoznanie, bądź wiedza o tym, co i dlaczego jest ryzykowne, a przede wszystkim – jak ryzyko zminimalizować. Sprawne zarządzanie ryzykiem jest możliwe, zaś jedną z najskuteczniejszych metod są badania ankietowe. Sprawdź, w jakich decyzjach biznesowych pomocne mogą okazać się ankiety online.

Zastosowania ankiet online

Sprawdź rozpoznawalność przedsiębiorstwa

Posiadasz w swojej branży konkurencyjne przedsiębiorstwa? Jeśli tak, to dzięki badaniu rozpoznawalności z łatwością sprawdzisz, kto z branży najbardziej kojarzy się konsumentom z danymi usługami bądź produktami. Tworząc ankietę rozpoznawalności przedsiębiorstwa, możesz skorzystać z:

  • świadomości spontanicznej,
  • świadomości wspomaganej,
  • świadomości top of mind.

Przeprowadzając takie badanie, zyskasz informacje nie tylko o tym, jak rozpoznawana jest Twoja marka, ale również dzięki porównaniu z innymi przedsiębiorstwami dowiesz się jaka marka najbardziej zapada konsumentom w pamięć.

Sprawdź wizerunek przedsiębiorstwa wśród konsumentów

Jeśli interesuje Cię jak Twoje przedsiębiorstwo jest postrzegane przez konsumentów, możesz wykorzystać do tego ankiety online i zapytać konsumentów o ocenę przedsiębiorstwa pod względem:

  • jakości produktów,
  • jakości obsługi,
  • zachowania w odniesieniu do pracowników.

Dzięki ankiecie badającej wizerunek przedsiębiorstwa zyskasz wiedzę, jak oceniają Cię konsumenci, zyskując nową perspektywę, sprawniej opracujesz przyszłą strategię przedsiębiorstwa.

Zidentyfikuj mocne i słabe stron przedsiębiorstwa

Ankiety online mogą pomóc Ci w identyfikacji, czym wyróżnia się przedsiębiorstwo, opinia na temat działalności spółki osób trzecich może znacząco różnić się od przekonań zarządu. Tworząc ankietę identyfikującą mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, warto zapytać respondentów o to:

  • co wykonujemy najlepiej,
  • jakie elementy możemy poprawić,
  • co należałoby zmienić.

Poznanie swoich mocnych i słabych stron oraz zebranie sugestii na temat działania przedsiębiorstwa to zupełnie inna perspektywa, która może wskazać przyczyny i potencjalne rozwiązania problemów.

Wprowadź nowy produkt na rynek

Decyzja o wprowadzeniu nowego produktu zawsze obarczona jest ryzykiem, a jego sukces określa nie tylko jakość produktu, ale również opakowanie, marketing, miejsce dystrybucji i cena. Badanie ankietowe może okazać się przydatnym narzędziem przy dokonywaniu takich decyzji. Ankietę traktującą o kwestiach dotyczących konkretnego produktu warto przeprowadzać na grupie docelowej. Taką grupą określamy osoby, do których głównie kierowany jest produkt. Decydując się na przeprowadzenie ankiety badawczej, przed wprowadzeniem na rynek produktu możesz zapytać respondentów o:

  • najlepszy z przedstawionych spot reklamowy,
  • najlepszy koncept opakowania,
  • najlepsze miejsce dystrybucji,
  • cenę, którą są gotowi zapłacić za produkt.

Sprawdź, jak funkcjonują nowe rynki

Jeśli interesujesz się ekspansją na nowe rynki, dobrze przeprowadzone badanie rynku może okazać się nieocenione. Badanie rynku odpowie na kluczowe pytania np.:

  • jak kształtuje się popyt i podaż na danym rynku,
  • jaka jest pozycja przedsiębiorstw obecnych na danym rynku,
  • czym kierują się konsumenci przy wyborze usług/produktów na badanym rynku.

Informacje zebrane dzięki badaniu rynku przeprowadzonemu za pomocą badań ankietowych pozwolą Ci na poznanie specyfiki rynku i skuteczną ekspansję na nowy rynek. 

Ogólne informacje o tworzeniu badania ankietowego

Niezależnie od rodzaju ankiety, jaką chcemy stworzyć, istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować przy tworzeniu kwestionariusza. Mają one na celu stworzenie zrozumiałej i obiektywnej ankiety, która przedstawi rzeczywistość. Uwzględniaj poniższe punkty i stwórz przemyślany kwestionariusz.

  • Metryka

Pytania metryczne często są niedoceniane, ponieważ na pierwszy rzut oka prezentują jedynie cechy socjodemograficzne respondentów. Decydują się jednak na umieszczenie metryki na początku badania, można precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Dodatkowo pytania metryczne często pozwalają na znalezienie ciekawych zależności statystycznych.

  • Tworzenie ankiety

Tworząc kwestionariusz, bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej struktury ankiety. Pytania powinny być uszeregowane od najbardziej ogólnych do najbardziej szczegółowych. Jeśli w badaniu są wykluczające się pytania i odpowiedzi, skorzystaj z pytań warunkowych, które automatycznie ukryją pytania, które nie powinny się wyświetlać ze względu na poprzednie odpowiedzi.

  • Obiektywizm

Tworząc pytania i odpowiedzi zwróć uwagę na to, czy wszystkie odpowiedzi nie są nacechowane pozytywnie bądź negatywnie. Respondent musi mieć możliwość wyrażenia swojej opinii, w innym przypadku może porzucić ankietę lub wybrać losową odpowiedź. Staraj się dodawać do odpowiedzi odpowiedź neutralną. Zachowanie obiektywizmu przy tworzeniu kwestionariusza pozwoli Ci na zebranie prawdziwych danych, tylko takie prowadzą do wniosków badawczych odzwierciedlających rzeczywistość.

Jak zrealizować własną ankietę online

Decydując się na realizację badania ankietowego online, można rozważyć dwa sposoby przeprowadzania takiego badania. Pierwszym z nich jest samodzielna realizacja badania za pomocą programu do ankiet online. Drugim natomiast zlecenie badania zespołowi badaczy.

Największą zaletą pierwszego rozwiązania jest cena realizacji, samemu projektując ankietę w programie do ankiet online, np. SurvGo, zyskasz dostęp do narzędzia pozwalającego zaprojektować ankietę, wyników online i automatycznie generowanych wykresów. Warto też sprawdzić, czy system ankietowy pozwala realizować badania na większej liczbie respondentów. Jednym z narzędzi, które oferuje takie rozwiązanie, jest właśnie SurvGo, które – dzięki kooperacji z panelem Badnie-Opinii.pl – pozwala przeprowadzać badania na dużej liczbie respondentów pochodzących z panelu.

Narzędzie SurvGo jest też przykładem rozwiązania, które pozwala również na realizację badania na grupie docelowej, tj. zamawiając badanie w panelu, za darmo można wybrać charakterystykę respondentów, ze względu na dwa czynniki socjodemograficzne takie jak: płeć, wiek, wielkość miejscowości, dochód na osobę w gospodarstwie domowym, rodzaj gospodarstwa domowego. „Takie rozwiązanie może być szczególnie przydatne dla przedsiębiorstw kierujących swoje produkty bądź usługi do wąskiej grupy odbiorców” – przekonują twórcy narzędzia.

Jeśli zdecydujesz się zrealizować badanie ankietowe online, w pierwszej kolejności niezbędna będzie decyzja, czy badanie realizowane będzie na własnej próbie badawczej czy na grupie respondentów z panelu. Następnie przygotowuje się kwestionariusz ankiety. Gdy ankieta jest już gotowa, należy zakupić subskrypcję (w przypadku badania na własnej próbie) lub wyznaczyć próbę badawczą i opcjonalnie charakterystykę (w przypadku badania na respondentach). Wiele narzędzi, również SurvGo, daje możliwość wykupu dodatkowych opcji takich jak analiza statystyczna, kodowanie ankiety czy przygotowanie raportu badawczego.

Badania ankietowe online są narzędziem szeroko wykorzystywanym przez przedsiębiorców z różnych branży ze względu na mnogość możliwości ich wykorzystania. Zyskując perspektywę i opinię respondentów, możesz ograniczyć ryzyko na wielu płaszczyznach a Twoje produkty czy usługi zwiększą swoją jakość dzięki dostosowaniu się do potrzeb konsumentów. Wykorzystaj badania ankietowe i zmniejsz ryzyko operacyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł Partnera

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail