X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Influencer marketing – czy wciąż warto w niego inwestować?

Czy inwestycja w influencer marketing w 2022 roku ma sens? Odpowiedzią na to pytanie jest raport Influencer Marketing Benchmark.

Influencer marketing – czy wciąż warto w niego inwestować?źródło: unsplash.com

reklama


Nasze podejście do influencerów uległo zmianie. Jednak zmieniło się także podejście marek do influencer marketingu. Dziś, większość firm decyduje się na współprace z takimi twórcami, którzy wyznają wartości prezentowane przez markę i wzbudzają zaufanie odbiorców.

W raporcie Influencer Marketing Benchmark znajdziemy informacje nie tylko na temat skuteczności działań osób wpływowych w sieci, ale również wartości rynku takich usług do roku 2022 czy 2026. Wszystko więc wskazuje na to, że takie inwestycje są i będą niezwykle istotne dla wielu marek. Zwłaszcza tych, które stawiają swoje pierwsze kroki na rynku.

Badanie IMB

Aby przejść do kwestii związanych z samym influencer marketingiem, warto wspomnieć kilka słów o samym badaniu. Przede wszystkim, uwzględniono w nim różne środowiska: przedstawiciele marek (39%), agencje marketingowe (31%), agencje PR (3%) oraz pozostałe grupy, reprezentujące szeroki zakres zawodów i sektorów. Łącznie, przebadano ponad 2000 osób. Biorąc pod uwagę pochodzenie respondentów, aż 57%  to mieszkańcy USA, 13% Azji, 11% Europy, 5% Afryki oraz 2% Ameryki Południowej. Co do organizacji, które reprezentują, aż 44% to firmy zatrudniające mniej niż 10 pracowników, 25% zatrudnia od 10-50 pracowników, 11% 50-100 pracowników, 12% 100-1000 pracowników, a 8% to duże przedsiębiorstwa, których liczba zatrudnionych pracowników jest większa niż 1000.

Influencer marketing nie umarł

Jeszcze kilka lat temu przewidywano, że influencer marketing będzie coraz mniej efektywny, a firmy dzięki niemu nie będą zbyt wiele zarabiać. Rzeczywistość jednak, jak zwykle, lubi zaskakiwać. W wyniku pandemii, coraz więcej osób przeniosło się do sieci, miało więcej czasu wolnego, w wyniku czego zaczęli obserwować więcej kont w social mediach.

Nie bez znaczenia jest także zwiększone zaufanie do influencerów. Szacuje się, że obecnie znacznie spadła liczba oszustw przez internetowych twórców w sieci. W związku z tym, jak czytamy w raporcie, w roku 2022 wartość influencer marketingu może wzrosnąć o kolejne 19%, co w rezultacie da wartość równą 16,4 miliarda dolarów.

Wykres przedstawiający wzrost wartości influencer marketingu od 2016 do 2022.

źródło: influencermarketinghub.com

Warto też zwrócić uwagę, że firmy są coraz bardziej świadome tego, na czym polega współpraca z influencerami. Dlatego też korzystają z licznych narzędzi oraz pomocy agencji, aby wybrać najbardziej zaangażowanego twórcę. Ułatwia to na pewno proces weryfikacji. A jest to niezwykle istotne, ponieważ usługi związane z influencer marketingiem wzrosły o 26% w roku 2021.

Użytkownicy mediów społecznościowych

Niezwykle istotny aspektem jest także wiek użytkowników, którzy odwiedzają media społecznościowe. Warto wiedzieć kto i na jakie serwisy zagląda. Taki rodzaj informacji również znajdziemy w raporcie Influencer Marketing Benchmark. Z Instagrama korzystają osoby w przedziałach wiekowych między 18-24 oraz 25-34 lata. Przeważają tu jednak kobiety. Zaś w grupach starszych, 35+, którą znacznie mniej interesuje Instagram, przewaga płci jest odwrotna i to mężczyźni wiodą prym.

Wykres przedstawiający wiek użytkowników social media.

źródło: influencermarketinghub.com

Na TikToku zaś główną grupą użytkowników jest generacja Z. Dlatego to właśnie tam warto lokować swój budżet, gdy chcemy dotrzeć do młodszej grupy odbiorców. Zdecydowanie to medium, przynajmniej na ten moment, mogą podarować sobie firmy oferujące produkty i usługi dla Baby Boomers. Obecność tej grupy wiekowej na TikToku jest wręcz niezauważalna.

Wykres dotyczący danych demograficznych na Tiktoku.

źródło: influencermarketinghub.com

YouTube zaś to medium, gdzie przeważają użytkownicy płci męskiej. Pod względem wieku zaś, najczęstszymi widzami filmów na YouTube są Millenialsi. Co nie mniej istotne, Millenialsi płci męskiej to prawie jedna piąta wszystkich użytkowników serwisu.

Wykres przedstawiający demografię na YouTube.

źródło: influencermarketinghub.com

Różnice w zaangażowaniu

Aby zbadać ten punkt, twórcy raportu postanowili przyjrzeć się ogólnemu wzorowi działania na linii obserwator-influencer. W wyniku tego, okazało się, że duże konta odnotowują mniejszy stopień zaangażowania. Co więcej, dużo użytkowników decyduje się na pasywne śledzenie twórców i nie wyraża chęci na to, aby aktywnie uczestniczyć w życiu danego profilu.

Instagram pod tym względem wygląda niestety niezbyt dobrze. Nie zmienia to jednak faktu, że po olbrzymim spadku, nastąpił wzrost zaangażowania na kontach prowadzonych przez większości nano- i mikro-influencerów, niż miało to miejsce w roku 2019.

Jednak nie tylko Instagram odnotował spadek. Na TikToku, chociaż nieznaczny, również jest on zauważalny. Natomiast największe konta osiągnęły najwyższy wskaźnik zaangażowania, w porównaniu z tym, które na rozwój medium wpływają najmniej.

Podobnie wygląda sytuacja na YouTube, gdzie także większe konta mają wyższe wskaźniki, niż mniejsze kanały.

Wykres przedstawiający zaangażowanie na YouTube, Instagramie i TikToku.

źródło:influencermarketinghub.com

Marki, które pokochali użytkownicy

Z siły influencer marketingu doskonale zdaja sobie sprawę wielkie marki. A które z nich najbardziej pokochali użytkownicy social media?

Wykres przedstawiający najpopularniejsze marki w social media.

źródło:influencermarketinghub.com

Ponad 300 000 wzmianek na Instagramie należy do Zary. Odpowiada za to, m.in. fakt, że prawie 100 000 influencerów dzieliło się produktami marki, na swoich profilach. Efekt? Ponad 2 miliardowy zasięg.

TikTok zaś zdecydowanie zdominowała marka FashionNova i Netflix. Zwłaszcza ta druga jest w tym przypadku ciekawa. Ludzie bowiem, chwilę po objerzeniu filmu w serwisie streamingowym, nagrywali swoją reakcję na to, co zobaczyli. Wśród marek, w pierwszej 10 zobaczymy także Disney czy CBS News.

Na YouTube zaś największa liczba wzmianek należała do Steam, Etsy, Flipkart, PlaStation, Microsoftu, Shein czy AliExpress.

Wykres przedstawiający najpopularniejsze marki w social media.

źródło:influencermarketinghub.com

Content się opłaca

Z badań tych zaś jasno wynika, że opłaca się nie tylko współpraca z influencerami, ale także zaproponowanie odbiorcom dobrego contentu. Większość respondentów (61%) przyznaje, że na content marketing ma specjalny budżet. To więcej, niż miało to miejsce w latach ubiegłych. Dlatego do reklamy firm i marek należy podejść rozsądnie i starać się znaleźć nic porozumienia z klientem. Dobrym łącznikiem może okazać się właśnie influencer, który wywołuje w nim dobre emocje, a niekiedy staje się wręcz powiernikiem i wyznacznikiem tego, co jest naprawdę dobre.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail