reklama
Podcasty królują wśród osób z wyższym wykształceniem
Wyniki wyraźnie pokazują, że wykształcenie słuchaczy wpływa na słuchalność podcastów. Osoby o wyższym wykształceniu częściej niż osoby z niższym poszukują wiedzy w podcastach. Zdawać by się mogło, że osoby starsze będą stanowić dużą grupę słuchaczy ze względu na to, że forma radiowa jest im znana. Badania pokazują, że tak nie jest. Być może, ze względu na nowocześniejsze platformy podcastowe, np. Spotify, których obsługa dla tej grupy nie jest oczywista. Dla osoby starszej wciąż łatwiej jest skorzystać z radia, niż z aplikacji mobilnych. Istotne dla rozwoju tego formatu jest to, że blisko dwie trzecie osób do 24 roku życia (63 proc.) słucha podcastów – mówi Piotr Zimolzak, socjolog i wiceprezes SW Research.
Kiedy i jak często słuchamy podcastów?
Największa część respondentów (38%) słucha podcastów w weekendy, święta i dni wolne od pracy, dla co trzeciego słuchacza (30%) rodzaj dnia nie ma znaczenia a w dni robocze podcastów słucha 23%. Podczas urlopu tylko 10% sięga po podcasty. Największa grupa respondentów (70%) słucha podcastów w domu, w czasie wolnym od obowiązków. Prawie co trzecia osoba włącza podcast w czasie wykonywania obowiązków domowych np. sprzątania, gotowania czy prasowania.
Popularność tego formatu ciągle rośnie. Miejsca w których najczęściej słuchamy podcastów pokazują, że potrzebujemy przestrzeni, w której będziemy mogli się skupić, nawet jeśli w tym samym czasie wykonujemy prace domowe. To medium, które ma ściśle określoną grupę docelową obieraną pod kątem zainteresowań, dlatego możemy się spodziewać powstawania wielu tematycznych podcastów skierowanych do wąskich grup docelowych. Marki coraz chętniej nawiązują współpracę z podcasterami, co pomaga w dotarciu do szczegółowo określonej grupy konsumentów. To treści, które realnie angażują odbiorcę. Tu nie ma miejsca na przypadkowy, słaby jakościowo content – mówi Prezes LoveBrands Group, Dorota Bieniek-Kaska.
Nauka i zdrowie na szczycie listy
Tematyka zdrowotna i popularnonaukowa cieszy się coraz większą popularnością wśród odbiorców. Wystarczy przeanalizować użytkowników Instagrama czy Facebooka żeby zobaczyć ogromny udział influencerów z obszaru zdrowia i nauki. Co ważne, coraz większą wagę przywiązuje się do źródeł z których czerpią tworząc content. Takie działania są w kontrze do działań profili pseudonaukowych gdzie często manipuluje się faktami, serwuje półprawdy. Tak duży wzrost zainteresowania rzetelnymi, sprawdzonym treściami, które bazują na dowodach naukowych pokazuje, że Polacy poszukują wartościowych treści w dziedzinie zdrowia i nauki. To dobry trend w świecie, w którym mamy do czynienia z chaosem informacyjnym i wszechobecnymi fake newsami. Jestem przekonany, że rynek widzi ten potencjał i dobrze go wykorzysta, angażując twórców tj. podcasterzy w celach edukacyjnych – mówi Mateusz Konwerski, Communications Consultant w LoveBrands Medical (komórka specjalistyczna LoveBrands Group).
Na co zwracają uwagę słuchacze?
Korzyści płynące z podcastów
Polacy zauważają wiele korzyści płynących ze słuchania podcastów o tematyce medycznej, zdrowotnej lub popularnonaukowej. Zapytani o kilka tych, które dostrzegają najczęściej wymieniają przede wszystkim edukację społeczeństwa i wzrost świadomości na temat profilaktyki zdrowotnej (64%). Kolejną wartością dodaną podcastów jest umożliwienie słuchaczom zdobywania wiedzy, której nie wyniesie się ze szkoły (62%). Ponad połowa respondentów (57%) uważa, że dzięki podcastom zwiększa się szansa na wcześniejsze wykrycie symptomów choroby u siebie lub swoich bliskich, a podobna ilość słuchaczy (56%) uważa, że podcasty skłaniają do wykonania badań profilaktycznych. Połowa respondentów (50%) myśli, że dzięki podcastom wzrasta zrozumienie i empatia wobec chorujących osób. Jedynie 34% słuchaczy uważa, że korzyścią podcastów jest rozrywka, relaks i spędzenie czasu w przyjemny sposób.
źródło: informacja prasowa