X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polscy pracownicy potrafią rozpoznać cyberzagrożenia, ale nie wiedzą jak na nie zareagować

Rośnie świadomość pracowników w Polsce na temat cyberzagrożeń. Niestety, wciąż wielu z nich nie wie co robić, gdy dostaną podejrzanego maila lub zaobserwują nietypową aktywność na swoim komputerze służbowym.

Polscy pracownicy potrafią rozpoznać cyberzagrożenia, ale nie wiedzą jak na nie zareagowaćźródło: unsplash.com

reklama


Świadomość polskich pracowników na temat cyberzagrożeń jest wysoka. Aż 89% z nich potrafi wskazać możliwe formy ataków na swoją firmę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Sophos. Wciąż jednak aż 1 na 10 zatrudnionych nie wie, jak zareagować w przypadku natknięcia się na podejrzany e-mail czy program. Jakie zagrożenia najczęściej wymienia kadra?

Co grozi firmom według pracowników?

Świadomość cyberzagrożeń wśród kadr jest w Polsce wyższa niż w Czechach czy na Węgrzech, gdzie kolejno 80% i 73% wie, jakie mogą być rodzaje ryzyka dla firmy. Najczęściej wskazywanym przez pracowników zagrożeniem jest wyciek firmowych informacji lub danych uwierzytelniających (38%). Niewiele mniej badanych (37%) wyróżniło fałszywe e-maile i złośliwe linki w wiadomościach wysyłanych do pracowników. Co trzeci uważa, że zagrożeniem może być nieostrożność współpracowników w sieci oraz nieumyślne pobranie złośliwego oprogramowania z podejrzanych stron.

Dopiero czwarte miejsce (27%) zajmują działania przestępców wykorzystujących luki w systemie. Jedna piąta kadry uważa, że zagrożenia mogą wynikać z działań niezadowolonych pracowników lub nieodpowiednio zabezpieczonego i nieaktualnego sprzętu. Najmniej wskazań dotyczyło nieostrożności partnerów biznesowych i podwykonawców (18%).

Polscy pracownicy zdecydowanie częściej wskazują zagrożenia wynikające z nieuwagi kadry czy wycieku informacji niż z aktywnych działań cyberprzestępców. To dla firm dobra wiadomość – najsłabszym ogniwem zabezpieczeń często są błędy ludzkie. Przestępcy powszechnie korzystają z manipulacji socjotechnicznych, które umożliwiają „złapanie” nieostrożnych pracowników. Polacy znają te metody, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo zarówno ich samych, jak i przedsiębiorstw, w których pracują – wskazuje Grzegorz Nocoń, inżynier systemowy w firmie Sophos.

Co robimy z podejrzanym e-mailem?

Haker przy komputerze.

źródło: unsplash.com

Jeden na dziesięciu polskich pracowników nie wie, co powinien zrobić w przypadku natknięcia się na podejrzanego e-maila, zdarzenie czy aplikację podczas pracy. Częściej są to zatrudnieni w małych i średnich firmach (odpowiednio 10% i 13%) niż w dużych (5%). To więcej niż na Węgrzech czy w Czechach, gdzie na brak znajomości procedur zwróciło uwagę 8% badanych.

Ponad połowa (58%) pracowników zgłosiłaby niebezpieczne zdarzenie. Co trzeci (32%) po prostu usunąłby podejrzanego e-maila. Wyraźnie częściej do odpowiedniej osoby zgłosiliby się zatrudnieni w większych firmach (72%) niż w małych i średnich (50% i 57%). Na samodzielne usunięcie e-maila wyraźnie częściej zdecydowaliby się natomiast pracujący w małych firmach (40%) niż w średnich (30%) i dużych (23%).

W dużych firmach kadra ma dostęp do specjalistów IT, z którymi może konsultować wątpliwości, dlatego rzadziej decyduje się na działanie na własną rękę i raczej zgłasza incydenty. W mniejszych przedsiębiorstwach zatrudnieni sami reagują na takie zagrożenia jak złośliwe e-maile. Wyraźnie widać więc potrzebę edukowania i uświadamiania pracowników z sektora MŚP, aby potrafili dostrzec zagrożenie i właściwie się zachować. Nie mniej istotne jest jednak korzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów, którzy pomogą zabezpieczyć infrastrukturę i zareagować na podejrzane incydenty – podkreśla Grzegorz Nocoń.

Brak wiedzy o potencjalnych cyberzagrożeniach, na które może być narażona firma, częściej deklarowali pracownicy średnich i mniejszych firm, zatrudniających do 250 pracowników (12% i 13%) niż dużych (8%). Problem z reagowaniem z kolei dotyka najczęściej osoby z firmy z branży przemysłowej – aż 16% z nich nie wie, jak zachować się w przypadku zagrożenia. Najlepiej natomiast radzą sobie podmioty usługowe, gdzie jest to zaledwie 5%.

 

źródło: informacja prasowa

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail