reklama
TikTok to aplikacja, którą trudno jednoznacznie zaszufladkować, gdyż cały czas ewaluuje. Choć jest napędzana treściami o tematyce rozrywkowej, to pojawia się w niej przeróżny content, który ma niezwykłą dynamikę rozprzestrzeniania się. Jest też w niej miejsce dla znanych i mniej znanych marek. Zatem dla kogo reklama TikTok to dobra propozycja?
Czym charakteryzuje się TikTok i kim są jego użytkownicy?
TikTok to platforma social media, która skupia się wokół krótkich, maksymalnie 15-sekundowych filmików, podobnych do relacji znanych z Facebooka lub Instagrama. Co zatem wyróżnia tę właśnie aplikację? Reżyserowanie trendów! Zajmuje się tym zarówno sam serwis, jak i jego użytkownicy, czyli tiktokerzy, influencerzy i obecne na TikToku marki. Tym samym na portalu można znaleźć rozmaite challenge, występy czy też nagrania typu lip sync, w których użytkownicy poruszają ustami do słów znanych piosenek.
Już na podstawie ogólnej charakterystyki serwisu można wysnuć słuszny wniosek, że obecne w nim treści skupiają się wokół rozrywki, a forma tej rozrywki przyciąga głównie młodych ludzi. Potwierdzają to badania. 34% polskich użytkowników TikToka to osoby poniżej 18 roku życia, 40% to osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, natomiast 20% to tiktokerzy mający od 25 do 34 lat. Trzeba jednak zaznaczyć, że podział tiktokerów ze względu na wiek dynamicznie się zmienia. Zaledwie trzy lata wcześniej ponad 80% użytkowników stanowiły osoby poniżej 16 roku życia, a 15% tiktokerów było nastolatkami w wieku od 16 do 18 lat, a osoby pełnoletnie były w zdecydowanej mniejszości. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że użytkownicy TikToka dorastają wraz z aplikacją. Co ciekawe, zmienia się też podział użytkowników ze względu na płeć. Choć nadal serwis jest zdominowany przez płeć piękną, to z roku na rok rośnie zainteresowanie nim panów. Obecnie kobiety stanowią 80% użytkowników TikToka, ale jeszcze trzy lata wcześniej było to 95%!
Analizując dane dotyczące zachowania użytkowników TikToka, można zauważyć, że są to osoby będące na bieżąco z pojawiającym się w aplikacji contentem. Aż 90% użytkowników korzysta z niej przynajmniej raz dziennie. Aplikacja pochłania też sporo czasu. Niemal 60% tiktokerów korzysta z niej nie mniej niż 60 minut dziennie, a tylko 9% użytkowników deklaruje, że poświęca jej mniej niż 10 minut w ciągu dnia. Przeciętny użytkownik obserwuje ponad 800 profili, a ponad 50% użytkowników aplikacji nagrywa własne TikToki, więc są to osoby aktywnie korzystające z serwisu.
Informacje zbierane na temat użytkowników TikToka jako konsumentów dowodzą też, że są to osoby lubiące wygodę, wybierające znane produkty w przystępnych cenach i łatwo dostępne marki, a do tego bez problemu poruszające się w świecie płatności online. Zdecydowana większość preferuje zakupy w sieci, a wśród najczęściej kupowanych produktów dominują ubrania, kosmetyki i sprzęt elektroniczny. Wszystko to sprawia, że tiktokerzy wydają się wymarzoną grupą docelową dla wielu reklamodawców. Jak jednak sami użytkownicy aplikacji postrzegają reklamy TikTok?
Reklama TikTok w oczach użytkowników
Okazuje się, że ponad 60% tiktokerów uważa, że reklamy wyświetlane w aplikacji są ciekawsze, bardziej autentyczne i mniej inwazyjne niż na konkurencyjnych platformach społecznościowych. Warto przy tym wiedzieć, że zgodnie z danymi podawanymi przez TikTok ponad 80% użytkowników korzysta z aplikacji z włączonym dźwiękiem, a reklamy widzi pełnoekranowo. Tym samym reklamy TikTok mają ogromny, stale rosnący potencjał, a do tego niemal zawsze są wyświetlane na full screen z dźwiękiem, co na innych platformach rzadko się zdarza.
Standardowe formaty reklamy TikTok i nieszablonowe rozwiązania
Reklamodawcy chcący promować swoje produkty lub usługi na TikToku mogą postawić na standardowe formaty reklamy TikTok. Wśród nich In-Feed Video czy TopView. Jednak ze względu na specyfikę serwisu dla wielu marek jeszcze lepszą opcją mogą być kreatywne rozwiązania. Można postawić na oficjalne Hashtag Challenge, wprowadzenie specjalnych filtrów (Branded Effects) czy też prowadzenie kampanii opartych o influencer marketing. Taka reklama TikTok odnotowuje wysokie zaangażowanie, gdyż są to treści niestandardowe. Trzeba też pamiętać, że dobrze skonstruowana reklama TikTok może stać się viralem!
TikTok stwarza niezwykłą okazję do dotarcia do dużej grupy osób nastawionych na kreatywne treści, jednak aby uzyskać duże zaangażowanie odbiorców, najlepiej stawiać na nietypowe rozwiązania. Nie bez powodu sami twórcy aplikacji radzą „Don’t make ads. Make TikToks”!