reklama
Psychologia kolorów to dziedzina, która dostarcza wiedzy przydatnej w marketingu, reklamie i sprzedaży. Znając znaczenie kolorów i sposób ich oddziaływania na odbiorców można skutecznie budować wizerunek marki oraz zachęcać odbiorców do podejmowania trafnych decyzji zakupowych.
Kolory odgrywają ogromną rolę w życiu człowieka. Świadczy o tym fakt, że ludzie świadomie posługują się kolorem we wszystkich kulturach, choć często w sposób bardzo zróżnicowany. Już w dawnych czasach barwiono szaty i przedmioty codziennego użytku, ozdabiano kolorami ciało i podkreślano nimi urodę. Kolory służą też do opisu zjawisk i pojęć. Nie bez powodu mówimy o żółtych papierach, błękitnej krwi, białych kołnierzykach, czarnych charakterach, szarych eminencjach, niebieskich migdałach, czarnym humorze, białych plamach w historii, spoglądaniu na świat przez różowe okulary, zapisywaniu się złotymi zgłoskami, szarzyźnie epoki PRL, wysyłaniu kogoś na zieloną trawkę. Czerń kojarzy się nam z pogrzebem, czerwień z miłością, biel ze ślubem.
Szybko dostrzeżono wpływ kolorów na człowieka w zakresie samopoczucia, nastroju i nastawienia. Fakt, że rzutują one na zachowanie i stan zdrowia ludzi sprawił, że już dość wcześnie zaczęto je wykorzystywać w chromoterapii, czyli terapii kolorami oraz w arteterapii, czyli w terapii przez sztukę. Zauważono także perswazyjną funkcję kolorów, co nas interesuje w tym momencie najbardziej, gdyż psychologia kolorów ma znaczenie dla działań marketingowych i sprzedażowych.
Psychologia kolorów w marketingu i reklamie
Postrzeganie barw to odczucie bardzo indywidualne, gdyż wpływają na to osobiste preferencje, indywidualne doświadczenia, różnice kulturowe, wiek, a nawet nastrój. Jednak liczne badania wykazały, że określone bodźce kolorystyczne wywołują zbliżone reakcje u większości ludzi. Dlatego mówi się, że psychologia kolorów jest uniwersalna i zupełnie niezależna od pochodzenia osoby, na którą dany kolor oddziałuje. Wiadomo, że zielony i niebieski uspokajają i sprzyjają koncentracji, czerwony, pomarańczowy i żółty pobudzają, a fioletowy pomaga zasnąć. Jaki wpływ kolorów na człowieka prezentują poszczególne barwy?
Niebieski to kolor, który kojarzy się z harmonią, stabilizacją, poczuciem bezpieczeństwa, mądrością, doświadczeniem, lojalnością. Często jest używany w materiałach informacyjnych – znamy go między innymi z informacyjnych znaków drogowych. Niebieski jako barwa używana przez markę sugeruje, że jest ona godna zaufania. To dlatego bardzo często odcienie niebieskiego stanowią bazę elementów identyfikacji firm związanych z bankowością, finansami i ubezpieczeniami, ale też z ochroną zdrowia. Często sięgają do niego firmy związane z nowoczesnymi technologiami, firmy prawnicze, a nawet politycy.
Zielony przywodzi na myśl relaks, naturę, świeżość, odnowę i witalność. Dlatego chętnie sięgają po niego firmy i organizacje, które chcą podkreślić ekologiczny charakter działalności, a także te, które oferują produkty korzystne dla zdrowia i urody. Kolor ten sprawdza się też w przypadku branży turystycznej. Co ciekawe trochę inaczej postrzegana jest ciemna zieleń, która przywodzi na myśl pieniądze, bogactwo, dlatego jest równie chętnie jak błękit, wykorzystywana przez banki i inne instytucje finansowe.
Żółty jest intensywnym kolorem, który kojarzy się z radością, optymizmem, ciepłem, słońcem, energią, kreatywnością, spontanicznością i impulsywnością, choć w nadmiarze może niepokoić. Jest to idealny kolor dla marek, które swoją ofertę kierują do młodych, dynamicznych ludzi. Warto wiedzieć, że żółty może męczyć oczy, dlatego nie należy używać go w nadmiarze. Za to jest to kolor idealny do przykucia uwagi, dlatego podobnie jak pomarańczowy i czerwony, sprawdza się do wyróżnienia przycisków Call to Action.
Pomarańczowy, podobnie jak żółty, to kolor wiążący się z energią, entuzjazmem, zabawą, emocjami. Jest to kolor uważany za ostrzegawczy, a jednocześnie zachęcający do działania, dlatego często jest stosowany dla podkreślenia przecen i okazji cenowych. Jest to także kolor, który wywołuje poczucie smaków, dlatego jest idealny dla branży spożywczej i gastronomicznej.
Czerwony doskonale przyciąga uwagę, zachęca do impulsywnego podejmowania decyzji, reprezentuje intensywne emocje, tworzy poczucie pilności, ale i zagrożenia. Jest to też kolor namiętności, pasji, witalności, szybkość. Z racji tego, że kolor ten wywołuje skrajne emocje, należy dozować go ostrożnie, aby nie przytłoczyć odbiorcy, a jedynie zachęcić do działania i zwrócić jego uwagę na najważniejsze elementy.
Srebrny i złoty to kolory kojarzące się z czymś ekskluzywnym, prestiżowym, eleganckim. Tym samym są to kolory odpowiednie dla produktów z segmentu premium. Chętnie wykorzystuje je branża jubilerska, motoryzacyjna i branża high-tech.
A pozostałe kolory? Róż symbolizuje romantyczną miłość, wdzięk, ale też wszystko to co urocze i dziecinne. Fiolet kojarzy się z dojrzałością, z magią, duchowością i bogactwem. Brąz przywodzi na myśl ziemię, naturę, ciepło, drewno. Biel jest kolorem czystości, niewinności i doskonałości. Jako neutralny kolor sprawdza się niemal w każdej branży. Czerń jest z kolei kolorem elegancji, siły, dyskrecji, minimalizmu, ale też straty, strachu i śmierci. Można go polecić wszędzie tam, gdzie konieczne jest podkreślenie wyrafinowania i dobrego stylu.
Wpływ kolorów na człowieka
Dopasowując kolorystykę do marki, trzeba wziąć pod uwagę jej charakter oraz to jakie wrażenia ma wywoływać u odbiorców. Jednak istotne jest to, że wpływ kolorów na człowieka zmienia się ze względu na różne czynniki i okoliczności. Przykładowo osoby młode preferują o wiele bardziej intensywne odcienie, niż osoby starsze, które wolą otaczać się stonowanymi kolorami. Dlatego konieczne jest dokładne poznanie specyfiki wybranej grupy docelowej.