X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Psychologia kolorów – jak kolory wpływają na odbiorcę?

Kolory mają znaczenie. Dlatego warto dopasowywać je do profilu działania marek lub komunikatów, które chcemy przekazać odbiorcy. Na czym dokładnie polega psychologia kolorów?

Psychologia kolorów – jak kolory wpływają na odbiorcę?źródło: shutterstock.com

reklama


Psychologia kolorów to dziedzina, która dostarcza wiedzy przydatnej w marketingu, reklamie i sprzedaży. Znając znaczenie kolorów i sposób ich oddziaływania na odbiorców można skutecznie budować wizerunek marki oraz zachęcać odbiorców do podejmowania trafnych decyzji zakupowych.

Kolory odgrywają ogromną rolę w życiu człowieka. Świadczy o tym fakt, że ludzie świadomie posługują się kolorem we wszystkich kulturach, choć często w sposób bardzo zróżnicowany. Już w dawnych czasach barwiono szaty i przedmioty codziennego użytku, ozdabiano kolorami ciało i podkreślano nimi urodę. Kolory służą też do opisu zjawisk i pojęć. Nie bez powodu mówimy o żółtych papierach, błękitnej krwi, białych kołnierzykach, czarnych charakterach, szarych eminencjach, niebieskich migdałach, czarnym humorze, białych plamach w historii, spoglądaniu na świat przez różowe okulary, zapisywaniu się złotymi zgłoskami, szarzyźnie epoki PRL, wysyłaniu kogoś na zieloną trawkę. Czerń kojarzy się nam z pogrzebem, czerwień z miłością, biel ze ślubem.

Szybko dostrzeżono wpływ kolorów na człowieka w zakresie samopoczucia, nastroju i nastawienia. Fakt, że rzutują one na zachowanie i stan zdrowia ludzi sprawił, że już dość wcześnie zaczęto je wykorzystywać w chromoterapii, czyli terapii kolorami oraz w arteterapii, czyli w terapii przez sztukę. Zauważono także perswazyjną funkcję kolorów, co nas interesuje w tym momencie najbardziej, gdyż psychologia kolorów ma znaczenie dla działań marketingowych i sprzedażowych.

Psychologia kolorów w marketingu i reklamie

Postrzeganie barw to odczucie bardzo indywidualne, gdyż wpływają na to osobiste preferencje, indywidualne doświadczenia, różnice kulturowe, wiek, a nawet nastrój. Jednak liczne badania wykazały, że określone bodźce kolorystyczne wywołują zbliżone reakcje u większości ludzi. Dlatego mówi się, że psychologia kolorów jest uniwersalna i zupełnie niezależna od pochodzenia osoby, na którą dany kolor oddziałuje. Wiadomo, że zielony i niebieski uspokajają i sprzyjają koncentracji, czerwony, pomarańczowy i żółty pobudzają, a fioletowy pomaga zasnąć. Jaki wpływ kolorów na człowieka prezentują poszczególne barwy?

Balony. W przeważającej mierze te niebieskie. Inne są przezroczyste.

źródło: unsplash.com

Niebieski to kolor, który kojarzy się z harmonią, stabilizacją, poczuciem bezpieczeństwa, mądrością, doświadczeniem, lojalnością. Często jest używany w materiałach informacyjnych – znamy go między innymi z informacyjnych znaków drogowych. Niebieski jako barwa używana przez markę sugeruje, że jest ona godna zaufania. To dlatego bardzo często odcienie niebieskiego stanowią bazę elementów identyfikacji firm związanych z bankowością, finansami i ubezpieczeniami, ale też z ochroną zdrowia. Często sięgają do niego firmy związane z nowoczesnymi technologiami, firmy prawnicze, a nawet politycy.

Obraz, zielony.

źródło: unsplash.com

Zielony przywodzi na myśl relaks, naturę, świeżość, odnowę i witalność. Dlatego chętnie sięgają po niego firmy i organizacje, które chcą podkreślić ekologiczny charakter działalności, a także te, które oferują produkty korzystne dla zdrowia i urody. Kolor ten sprawdza się też w przypadku branży turystycznej. Co ciekawe trochę inaczej postrzegana jest ciemna zieleń, która przywodzi na myśl pieniądze, bogactwo, dlatego jest równie chętnie jak błękit, wykorzystywana przez banki i inne instytucje finansowe.

Żółte piłeczki.

źródło: unsplash.com

Żółty jest intensywnym kolorem, który kojarzy się z radością, optymizmem, ciepłem, słońcem, energią, kreatywnością, spontanicznością i impulsywnością, choć w nadmiarze może niepokoić. Jest to idealny kolor dla marek, które swoją ofertę kierują do młodych, dynamicznych ludzi. Warto wiedzieć, że żółty może męczyć oczy, dlatego nie należy używać go w nadmiarze. Za to jest to kolor idealny do przykucia uwagi, dlatego podobnie jak pomarańczowy i czerwony, sprawdza się do wyróżnienia przycisków Call to Action.

Pomarańczowy kolor.

źródło: unsplash.com

Pomarańczowy, podobnie jak żółty, to kolor wiążący się z energią, entuzjazmem, zabawą, emocjami. Jest to kolor uważany za ostrzegawczy, a jednocześnie zachęcający do działania, dlatego często jest stosowany dla podkreślenia przecen i okazji cenowych. Jest to także kolor, który wywołuje poczucie smaków, dlatego jest idealny dla branży spożywczej i gastronomicznej.

źródło: unsplash.com

Czerwony doskonale przyciąga uwagę, zachęca do impulsywnego podejmowania decyzji, reprezentuje intensywne emocje, tworzy poczucie pilności, ale i zagrożenia. Jest to też kolor namiętności, pasji, witalności, szybkość. Z racji tego, że kolor ten wywołuje skrajne emocje, należy dozować go ostrożnie, aby nie przytłoczyć odbiorcy, a jedynie zachęcić do działania i zwrócić jego uwagę na najważniejsze elementy.

Złoty brokat wysypujacy sie ze słoiczka, na różowym tle.

źródło: unsplash.com

Srebrny i złoty to kolory kojarzące się z czymś ekskluzywnym, prestiżowym, eleganckim. Tym samym są to kolory odpowiednie dla produktów z segmentu premium. Chętnie wykorzystuje je branża jubilerska, motoryzacyjna i branża high-tech.

Róż, fiolet, niebieski

źródło: unsplash.com

A pozostałe kolory? Róż symbolizuje romantyczną miłość, wdzięk, ale też wszystko to co urocze i dziecinne. Fiolet kojarzy się z dojrzałością, z magią, duchowością i bogactwem. Brąz przywodzi na myśl ziemię, naturę, ciepło, drewno. Biel jest kolorem czystości, niewinności i doskonałości. Jako neutralny kolor sprawdza się niemal w każdej branży. Czerń jest z kolei kolorem elegancji, siły, dyskrecji, minimalizmu, ale też straty, strachu i śmierci. Można go polecić wszędzie tam, gdzie konieczne jest podkreślenie wyrafinowania i dobrego stylu.

Wpływ kolorów na człowieka

Dopasowując kolorystykę do marki, trzeba wziąć pod uwagę jej charakter oraz to jakie wrażenia ma wywoływać u odbiorców. Jednak istotne jest to, że wpływ kolorów na człowieka zmienia się ze względu na różne czynniki i okoliczności. Przykładowo osoby młode preferują o wiele bardziej intensywne odcienie, niż osoby starsze, które wolą otaczać się stonowanymi kolorami. Dlatego konieczne jest dokładne poznanie specyfiki wybranej grupy docelowej.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail