X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Disaster Recovery Plan – co to jest i komu się przyda?

Czym jest disaster recovery i co warto o nim wiedzieć? Zapraszamy do lektury artykułu.

Disaster Recovery Plan – co to jest i komu się przyda?źródło: materiały Partnera

Artykuł Partnera

Jedna z najgorszych sytuacji, jaka może przydarzyć się przedsiębiorstwu to utrata dostępu do systemu i kluczowych danych. Z pomocą przychodzą najnowsze technologie, takie jak disaster recovery. Dowiedz się, czym jest proces odtwarzania utraconych danych.

Disaster recovery to nic innego jak możliwość odtworzenia utraconych w wyniku awarii danych. Proces ten należy do działań z zakresu Business Countinuity, których celem jest dbanie o ciągłość działania przedsiębiorstwa. 

Aby ograniczyć niedostępność, wywołaną awariami technicznymi, błędami ludzkimi czy katastrofami przyrodniczymi i zminimalizować ryzyko uszkodzeń struktury w tzw. organizacji podstawowej tworzy się plan naprawczy. W celu dodatkowej ochrony infrastruktury informatycznej, można zbudować także zapasowe centrum danych, zwane disaster recovery center, w którym przechowywane będą kopie zapasowe. Firmy zazwyczaj decydują się na zlokalizowanie data center daleko od bazy lub tworzą je w chmurze. 

Aby zachować spokój podczas awarii, należy przeprowadzić dokładną analizę ryzyka utraty danych, zanim do niej dojdzie. 

Pomocne będą następujące wskaźniki: 

– RPO (Recovery Point Objective) – wskazuje czas, w jakim firma może funkcjonować, nie mając dostępu do danych i infrastruktury. 

– RTO (Recovery Time Objective) – to maksymalny czas, w którym niezbędne jest odzyskanie danych i pełne wznowienie działania systemu.

– NRO (Network Recovery Objective) – to czas, w którym uruchamiają się awaryjne połączenia siecowe. 

– MDL (Maximum Data Loss) – określa maksymalne straty danych, uwzględniając dostępne w organizacji możliwości odtworzenia np. poprzez wprowadzenie danych z dokumentów papierowych.  

Na ich podstawie tworzy się disaster recovery plan, czyli scenariusz działania na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej, obejmujący szczegółowy podział ról pracowników, procedury postępowania oraz dokładną sekwencję zdarzeń. Aby plan naprawczy był skuteczny, należy pamiętać o regularnej aktualizacji i dopasowaniu do zmieniającego się systemu IT przedsiębiorstwa.  

Jeszcze w niedalekiej przeszłości na przygotowanie planu awaryjnego decydowały się głównie duże firmy i korporacje, w szczególności operatorzy telekomunikacyjni, banki i instytucje finansowe, ponieważ w ich przypadku nawet krótka przerwa w dostarczaniu usług generuje ogromne straty. Obecnie to rozwiązanie staje się coraz bardziej popularnie także wśród średnich i mniejszych firm, które mają świadomość, że całkowita utrata danych może narazić je na uszczerbek finansowy, a w skrajnym przypadku nawet na utratę biznesu. 

Jeśli zaciekawił Cię ten temat, więcej informacji o disaster recovery znajdziesz tutaj: https://www.orange.pl/poradnik-dla-firm/cloud/czym-jest-disaster-recovery/

Artykuł Partnera

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail