reklama
Czy istnieje użytkownik internetu, dla którego sieć nawet w najmniejszym stopniu nie jest źródłem rozrywki? Prawdopodobnie nie. Wszyscy lubimy przeglądać i udostępniać treści, które nas bawią. Dlatego włączenie humoru do przekazu marketingowego może być strzałem w dziesiątkę dla wielu marek.
Czym jest fun content?
Fun content to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje treści humorystyczne wykorzystywane przede wszystkim w przekazie marketingowym i reklamowym. Podobnie jak w przypadku zwykłych treści, tak i tutaj nie ma ściśle narzuconych norm, co do formy przekazu. Dlatego też marki wykorzystują śmieszne filmiki, zabawne GIF-y, gry słowne, żarty, błyskotliwy RTM itp. Jednak flagowym formatem są w tym wypadku memy internetowe.
Co to jest mem? To humorystyczne sformułowania połączone z pasującym do zagadnienia zdjęciem lub obrazkiem. Memy internetowe, w tym memy w marketingu, często posługują się ironią, sarkazmem oraz czarnym humorem. Wiele marek bardzo chętnie wykorzystuje memy w marketingu i inne formy fun contentu. Doskonałym przykładem jest portal z ogłoszeniami o pracę Rocket Jobs, który używa memów, aby przykuć uwagę odbiorców do publikowanych ogłoszeń dedykowanych specjalistom z określonej branży. Oto mem internetowy, który ma zwrócić uwagę marketerów.
Rola fun contentu
Wykorzystując fun content można wyróżnić się na rynku i zyskać przewagę konkurencyjną. Świetnym przykładem jest profil zapewne najbardziej znanego w Polsce (choć tak naprawdę fikcyjnego) zakładu pogrzebowego – A.S. Bytom. Regularnie publikowany na stronie czarny humor przyciągnął ponad pół miliona obserwatorów! Nic nie stoi na przeszkodzie, by osiągnąć podobny sukces w swojej branży.
Poza zyskaniem dużej rozpoznawalności, fun content pozwala zmniejszyć dystans pomiędzy marką a jej klientami. W ten sposób firma wysyła sygnał, że rozumie swoich klientów i że nie są jej obce ich problemy. Dzięki temu staje się ona bardziej przyjazna i swojska, co pozwala budować pozytywny wizerunek oraz zwiększać lojalność klientów. W dodatku fun content świetnie angażuje odbiorców i pomaga nawiązać bezpośrednią komunikację. Niezwykle ważne jest też to, że fun content ma duży potencjał viralowy, co może się przełożyć na zupełnie darmowy zasięg.
Zasady tworzenia humorystycznych treści
Choć tworząc humorystyczny content, na przykład mem internetowy, mamy spore pole do popisu, to warto zwrócić uwagę na kilka zasad, które uchronią naszą markę przed ewentualną wizerunkową wpadką. Przede wszystkim należy wystrzegać się wyrażania się w sposób wulgarny lub obraźliwy. Należy śmiać się z klientami, a nie z klientów. Choć możemy wyjść poza formalny styl wypowiedzi, to należy pilnować, aby nie przekroczyć granicy dobrego smaku. Dobry fun content to taki, który jest błyskotliwy, inteligentnie skonstruowany i przyjemny w odbiorze. Przekaz musi być zrozumiały. Oczywiście warto też uwzględnić specyfikę grupy docelowej tak, aby ustalić co śmieszy odbiorców marki, jakie emocje może wywołać nasz przekaz i czy jest to spójne z celami, które chcemy osiągnąć. Warto stawiać na prostotę wypowiedzi i krótkie żarty. Jednak co najważniejsze – zabawne filmiki, kawały czy też memy w marketingu powinny być jedynie miłym akcentem, który przyciąga uwagę do obszaru, stanowiącego sedno działalności. W innym przypadku profil firmowy stanie się konkurencją dla takich portali jak Mistrzowie czy Demotywatory, a raczej nie o to chodzi w biznesie.