reklama
VR najczęściej kojarzy się z branżą rozrywkową, ale wirtualna rzeczywistość w biznesie również ma wiele do zaoferowania i może być skutecznym narzędziem wspierającym firmy w codziennej pracy. Jak już teraz wykorzystuje się VR w biznesie?
Marketing i reklama
Wirtualna rzeczywistość w biznesie jest stosowana na wiele sposobów, ale bez wątpienia największy potencjał znajduje w marketingu i reklamie. Virtual reality stwarza ogromne możliwości na zwiększenie efektywności komunikacji marketingowej. Zanurzenie się w świecie wykreowanym przez marki pozwala odbiorcy chłonąć przekaz reklamowy wszystkimi zmysłami.
Doskonale ilustruje to kampania Old Irish Beer, w ramach której zapraszano przypadkowe osoby do obejrzenia filmu w goglach VR. W czasie gdy uczestnik zachwycał się urokami Irlandii, wokół niego ekipa przygotowywała instalację odzwierciedlającą wnętrze klimatycznego pubu. Po zdjęciu gogli okazywało się, że uczestnicy znajdują się dokładnie w tym samym miejscu, do którego dotarli w filmie. W ten sposób marka piwa, zapewniając ciekawe przejście między światem wirtualnym a realnym, wywołała u uczestników wyjątkowe emocje. Zobaczcie sami, jak to wyglądało!
Prezentacje biznesowe
Jak wiadomo, technologia wirtualnej rzeczywistości umożliwia przeniesienie danego odbiorcy do ściśle określonej i zdefiniowanej przestrzeni. Dzięki temu niemal każdy projekt można przedstawić w sposób o wiele bardziej atrakcyjny, niż pozwalają na to tradycyjne prezentacje, makiety czy nawet trójwymiarowe wizualizacje. To fenomenalne rozwiązanie na przykład dla branży nieruchomości. Klient dzięki VR może odbyć wirtualny spacer po osiedlu, które dopiero powstaje, może zobaczyć wnętrze domku letniskowego, znajdującego się setki kilometrów dalej, czy też zyskuje możliwość oceny proponowanej przez projektantów aranżacji wnętrz. Agencje nieruchomości mogą w ten sposób zredukować koszty prowadzenia działalności, ponieważ wszystkie prezentacje odbędą się w siedzibie firmy, nawet jeśli sprzedawana nieruchomość będzie mieścić się na innym kontynencie. W podobny sposób swoją ofertę mogą prezentować, chociażby biura podróży.
Prezentacje wykorzystujące wirtualną rzeczywistość doskonale sprawdzą się też w segmencie produktów personalizowanych, wykonywanych na specjalne zamówienie. Sprzedawca będzie mógł zaprezentować finalny produkt uwzględniający oczekiwania klienta. Oczywiście można się spodziewać, że takie zastosowanie VR w biznesie najlepiej sprawdzi się w przypadku sprzedaży produktów o dużej wartości, jak choćby samochody, jachty, luksusowe dekoracje wnętrz albo dzieła sztuki. Niektóre marki już eksperymentują z takim wykorzystaniem VR w biznesie jak na przykład Mercedes czy Jaguar.
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Wirtualna rzeczywistość w biznesie znajduje również zastosowanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Specjaliści z działów HR odpowiadają nie tylko za zatrudnianie i zwalnianie pracowników, procesy rekrutacyjne i sprawy administracyjne, ale też za szkolenia i onboarding. W tych dwóch ostatnich aspektach technologia wirtualnej rzeczywistości może okazać się nieoceniona. Można ją bowiem wykorzystywać do poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych pracowników w sposób łatwy, szybki, tani i całkowicie bezpieczny. W dowolnym miejscu i czasie liczna grupa osób może doświadczać treningu, a ćwiczenia mogą zostać dopasowane do potrzeb każdej branży. Każdy uczestnik może bez narażania życia i zdrowia swojego oraz innych, a także bez ryzyka uszkodzenia specjalistycznego sprzętu, wykonywać dowolne zadania, od pilotowania samolotu, przez przeprowadzanie specjalistycznych operacji medycznych, po naprawy zaawansowanego technicznie sprzętu. W dodatku jest to niezwykle skuteczna metoda nauki, bo uczestnik ćwiczy praktyczne umiejętności przez powtarzanie, do tego w warunkach, które odpowiadają rzeczywistym okolicznościom.
O tym, że takie gry edukacyjne należy traktować poważnie, świadczy fakt, że korzystają z nich między innymi szkoły wyższe. W Polsce jako pierwsza po VR sięgnęła Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, ucząc studentów kryminalistyki jak przeprowadzać oględziny miejsca zbrodni.
Wirtualna rzeczywistość w biznesie to zagadnienie, które dopiero się rozwija, podobnie jak ma to miejsce w wielu innych branżach. Niemniej jednak warto trzymać rękę na pulsie, bo virtual reality już wkrótce może stać się kluczowym sposobem na zyskanie przewagi konkurencyjnej na mocno nasyconych już rynkach.