X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nietrafione prezenty – wszystko co musisz wiedzieć o zwrotach towarów

Wręczany prezent nie zawsze przypadnie do gustu obdarowanej osobie. Sami również czasami otrzymujemy podarunki, które nie spełniają naszych oczekiwań. Co wówczas możemy zrobić?

Nietrafione prezenty – wszystko co musisz wiedzieć o zwrotach towarówźródło: shutterstock.com

Czytasz właśnie artykuł poradnikowy w ramach kampanii edukacyjnej „Bezpiecznie, świąteczne zakupy Seniora”. Zobacz więcej treści poradnikowych i zadbaj o komfortowe, bezpiecznie zakupy swoje oraz swoich bliskich, szczególnie Seniorów. 

Przygotowywanie prezentów, choć niezwykle przyjemne, jest również odrobinę stresujące. Niemal nieskończona liczba wariantów i błyskawicznie zmieniające się trendy nie ułatwiają wyboru idealnych upominków, szczególnie jeśli nie do końca znamy pragnienia osób, które chcemy obdarować. Dlatego warto wiedzieć, kiedy i na jakich zasadach można zwrócić produkty, które okażą się nietrafionymi prezentami.

Zasady zwrotu towarów w sklepach internetowych i stacjonarnych

Zgodnie z prawem konsumenckim, klient dokonujący zakupu w sklepie internetowym ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od zakupu, bez podania przyczyny, przy czym zwrotu towaru musi dokonać w ciągu kolejnych 14 dni. Takie samo prawo obowiązuje w przypadku wszelkich innych transakcji zawartych na odległość, w tym zakupów z katalogu lub poprzez telezakupy. Ustawowe prawo do zwrotu towaru zakupionego na odległość jest ukłonem w stronę konsumentów, którzy nie mają w tym wypadku możliwości obejrzenia produktu na żywo oraz osobistego zweryfikowania jego jakości. Nasze prawo do zwrotu towaru jest przy tym niezależne od tego, czy kupiliśmy go w pełnej cenie, czy też w ramach sezonowej promocji lub wyprzedaży.

Zupełnie inne zasady obowiązują w sklepach stacjonarnych, które nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów towarów. Wszystko dlatego, że klient dokonujący zakupu w sklepie może dotknąć, przymierzyć, powąchać lub w inny sposób wypróbować interesujący go towar. Oczywiście wiele sklepów stacjonarnych przyjmuje zwrot towaru w nienaruszonym stanie, najczęściej w ciągu 30 dni od zakupu, ale wynika to tylko z ich wewnętrznego regulaminu. Tym samym, w przypadku zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, trzeba się liczyć z tym, że sklep może dowolnie kształtować politykę zwrotów i w pełni dozwolone są takie praktyki jak choćby zwrot w postaci środków na karcie podarunkowej, zamiast gotówki.

Zatem, z racji tego, że zakup prezentów wiąże się z pewnym ryzykiem, to silną przewagę zyskują zakupy online, które gwarantują, że prezenty niespełniające oczekiwań, będzie można zwrócić, choć i od tej zasady istnieją pewne wyjątki.

Kiedy towar nie podlega zwrotom?

Podczas zakupowego szaleństwa warto pamiętać, że istnieją pewne grupy towarów, których nie możemy zwrócić bez względu na to, w jaki sposób dokonaliśmy zakupów. Zwrotom nie podlegają:

  • produkty personalizowane, wykonane na specjalne zamówienie klienta,
  • towary ulegające szybkiemu zepsuciu, w tym żywność,
  • produkty nienadające się do powtórnej sprzedaży ze względów higienicznych i zdrowotnych,
  • nośniki cyfrowe z programami komputerowymi, filmami i muzyką, jeśli zostały rozpakowane z oryginalnych opakowań,
  • treści cyfrowe na nośnikach niematerialnych, na przykład e-booki,
  • gazety i czasopisma,
  • bilety na wydarzenia.

Jeśli wnukowi podarujesz bilety na koncert, córce wręczysz grawerowaną szkatułkę na biżuterię, a żonie sprawisz elegancką bransoletkę z personalizacją, to musisz się liczyć z tym, że zwrot nie będzie możliwy. Bezpieczniejszym wyborem będzie w takim wypadku zakup słuchawek sportowych, ekspresu do kawy albo biżuterii bez dedykowanego napisu.

Jak dokonać zwrotu zakupionych produktów?

Chcąc zwrócić zakupiony towar, trzeba złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Brzmi to bardzo formalnie, ale w praktyce chodzi o zgłoszenie w formie listownej, mailowej lub telefonicznej chęci zwrotu towaru. Najczęściej sklepy wraz z zamówieniem dostarczają wzór formularza odstąpienia od umowy lub publikują go na swojej stronie internetowej. Dopiero po przekazaniu sprzedawcy informacji o odstąpieniu od umowy można dokonać zwrotu towaru, co oznacza, że nigdy nie należy odsyłać towaru bez uprzedniego kontaktu ze sprzedającym.

Jak przygotować towar do zwrotu?

Sposób, w jaki należy zwrócić zakupiony towar, określa regulamin sklepu internetowego. Najczęściej można go odesłać w ten sam sposób, w jaki został do nas doręczony. Wiele e-sklepów umożliwia również dokonanie zwrotu w salonach stacjonarnych, choć nie jest to obligatoryjne. Szykując produkt do zwrotu, należy postarać się, aby w miarę możliwości towar był zapakowany w oryginalne opakowanie, choć sklep nie może uzależniać przyjęcia zwrotu towaru od tej kwestii, gdyż opakowanie nie stanowi przedmiotu sprzedaży. Warto za to zadbać, by towar był właściwie zabezpieczony przed uszkodzeniami. Oczywiście zwracany produkt musi być pełnowartościowy, co oznacza, że nie może nosić śladów użytkowania. W przeciwnym wypadku sprzedawca może obniżyć kwotę zwrotu!

Kto ponosi koszty zwrotu zakupów?

Zwracając nieudany prezent, otrzymamy pieniądze za zakupiony towar oraz koszty jego dostawy, choć sklep wcale nie musi zwracać dokładnie tej samej kwoty, którą wydaliśmy na przesyłkę, lecz kwotę odpowiadającą najtańszemu sposobowi dostawy, obowiązującemu w danym sklepie internetowym. Pieniądze powinniśmy otrzymać w tej samej formie, w jakiej dokonaliśmy płatności, chyba że wyrazimy zgodę na inną formę zwrotu, czyli na przykład na kartę podarunkową. Zazwyczaj zwrot środków następuje bardzo szybko, szczególnie jeśli jest realizowany przez takich operatorów płatności jak PayU. Jeśli zaś chodzi o koszt zwrotu towaru, to odbywa się on na koszt klienta, o ile sklep nie zaproponuje innego rozwiązania. Dlatego pomimo tego, że mamy prawo zwrotu zakupionych towarów, a liczne sklepy podsycają zakupowy szał, między innymi proponując wydłużony okres zwrotu, to zawsze warto pamiętać o zasadach zrównoważonej konsumpcji. W przeciwnym wypadku już same zwroty towarów mogą obciążyć nasz budżet.

Co zrobić z nietrafionym prezentem, jeśli nie można go zwrócić do sklepu?

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu masz pewność, że nie możesz zwrócić nietrafionych prezentów, bo zakup został dokonany na długo przed świętami lub w sklepie stacjonarnym, który nie przyjmuje zwrotów, albo jest to po prostu coś, co nie podlega zwrotom, to wcale nie oznacza, że nieudane upominki mają trafić do kosza.

Jednym z najlepszych wariantów jest sprzedaż nietrafionych podarków w internecie, na przykład z pomocą serwisu ogłoszeniowego OLX lub portalu Allegro Lokalnie. Odzyskane pieniądze można przeznaczyć na coś zupełnie innego.  Przy tego typu transakcjach warto korzystać z oferowanych przez marketplace’y sposobów płatności i uważać na fałszywe potwierdzenia przelewów czy etykiety do paczek, a także sposób komunikacji kupującego. Dobrym sposobem jest także wymiana drobiazgów o podobnej wartości pomiędzy znajomymi. Perfumy, które jednej osobie nie odpowiadają, mogą przypaść do gustu komuś zupełnie innemu, podobnie jak książki, gry czy zabawki. Nietrafione prezenty można też przekazać organizacjom charytatywnym. Rzeczy te mogą trafić bezpośrednio do osób potrzebujących lub zostać przekazane na aukcje, z których środki zasilą cele statutowe organizacji. Dzięki temu nawet jeśli przygotowany prezent nie zachwyci obdarowanego, to i tak będziemy mieli satysfakcję, że dzięki niemu sprawiliśmy komuś radość. Czy nie o to chodzi w obdarowywaniu innych prezentami?

Partnerem poradników w sekcji “Bezpieczne, świąteczne zakupy seniora” jest PayU

Reklama

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail