X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Prawa konsumenta działają też w czasie świątecznej gorączki zakupów – pamiętaj o nich

Kupując przez internet, warto pamiętać o prawach, które obowiązują nas jako konsumentów. Co należy wiedzieć na temat prawa do informacji i prawa do zwrotu towaru?

Prawa konsumenta działają też w czasie świątecznej gorączki zakupów – pamiętaj o nichźródło: shutterstock.om

Czytasz właśnie artykuł poradnikowy w ramach kampanii edukacyjnej „Bezpiecznie, świąteczne zakupy Seniora”. Zobacz więcej treści poradnikowych i zadbaj o komfortowe, bezpiecznie zakupy swoje oraz swoich bliskich, szczególnie Seniorów. 

Popularność sprzedaży internetowej sprawiła, że coraz więcej firm postanowiło otworzyć swój własny e-sklep. Niektórzy zapominają jednak, że konsument dokonujący zakupów online ma nieco inne prawa, niż konsument w sklepie. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w szale przedświątecznych zakupów.

Prawa konsumenta w internecie – dlaczego są takie ważne?

Przez internet kupuje się z pewnością szybko i wygodnie. Nie musimy jechać do sklepu, nie stoimy w kolejkach, nie zerkamy nerwowo na zegarek, zastanawiając się, czy zdążymy przed zamknięciem. Jednakże zakupy online mają również swoje minusy. Jednym z największych jest brak możliwości obejrzenia wybranych produktów na żywo.

W związku z tym obecne prawo działające w Unii Europejskiej daje nam szereg możliwości, dzięki którym możemy poczuć się znacznie bardziej komfortowo. Nawet gdy decyzję o zakupie podejmujemy jedynie na podstawie zdjęć i opisu danego towaru.

Prawa konsumenta – co możemy zrobić jako klient sklepu internetowego?

Jako konsumenci online posiadamy dwa ważne prawa, z których możemy korzystać podczas zakupów w sieci. Są to: prawo do zwrotu towaru oraz prawo do informacji.

Prawo do zwrotu towaru

Jako że fizycznie zamówiony produkt otrzymujemy dopiero w momencie jego opłacenia, może okazać się, że na żywo wygląda on inaczej, niż nawet na najlepszych fotografiach dostępnych w sklepie internetowym. Z tego też powodu podstawowym prawem, jakie posiadamy jako konsumenci robiący zakupy online, jest możliwość zwrotu towaru.

W przeciwieństwie do zakupów w sklepie stacjonarnym, gdzie zwrot możliwy jest tylko, jeśli sprzedawca wyraził na to zgodę, w przypadku sklepu internetowego na zwrot mamy ustawowo co najmniej 14 dni (choć czas ten, w zależności od sklepu i jego polityki, może być dłuższy).

Co więcej, zwrot ten jest przyjmowany bez konieczności uzasadnienia, co oznacza, że nie musimy przekazywać sklepowi powodu, dla którego chcemy dany produkt odesłać.

Sklep ma obowiązek jego przyjęcia, nawet w sytuacji, w której produkt był odpakowany, jednak nie może on nosić śladów użytkowania. Wyjątkiem są m.in. towary z krótkim terminem ważności, towary wykonywane na zamówienie (np. szyty na miarę garnitur), towary zapieczętowane, jednak nienadające się do ponownej sprzedaży ze względów higienicznych (chusteczki nawilżane, leki etc.), a także płyt z muzyką, filmami lub grami, które zostały otwarte.

Sprzedawca, realizując zwrot, zobowiązany jest do oddania nie tylko kosztu zakupu samego produktu, ale również kosztu jego transportu do klienta. Nie otrzymamy jednak zwrotu kosztów wysyłki paczki z powrotem do sklepu.

Prawo do informacji

W tym przypadku naszym prawem jako konsumentów online jest możliwość uzyskania w jasny i wygodny sposób wszystkich informacji niezbędnych do realizacji zamówienia. Dotyczy to w szczególności:

  • danych przedsiębiorcy, który prowadzi sklep internetowy,
  • danych produktu (cech towaru oraz jego opisu),
  • ceny produktu (wraz z wszystkimi należnymi podatkami oraz kosztami transportu),
  • terminu, w którym obowiązuje dana cena (np. gdy jest ceną promocyjną),
  • sposobów dokonania płatności za zamówienie (warto wybierać sklepy, które oferują tzw. szybkie formy płatności, jak np. PayU, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie dla naszych środków),
  • zasad zwrotu towaru oraz procedury reklamacyjnej,
  • kosztu zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy.

Wszystkie powyższe informacje muszą znajdować się na stronie sklepu, w którym chcemy dokonać transakcji. Zwykle umieszczane są w regulaminie, do którego link zwyczajowo znajduje się w stopce sklepu. Jeśli powyższych danych nie ma, warto, abyśmy zastanowili się nad wyborem innego sklepu. Często bowiem tego typu braki informacyjne są dla sprzedawcy podstawą do nieuczciwych zachowań.

Nieuczciwi sprzedawcy – na co powinniśmy uważać?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, prawo do informacji jest najważniejszym prawem z punktu widzenia legalności działania sklepu internetowego. Każdy sprzedawca, który chce rozwijać swój biznes zgodnie z przepisami, pilnuje, aby wszystkie niezbędne nam treści były dostępne oraz sformułowane w taki sposób, abyśmy nie mieli żadnych problemów z ich interpretacją.

Do najczęstszych sytuacji, w których możemy spotkać się z nieuczciwością ze strony sprzedawcy, zaliczyć możemy procedurę zwrotu, w czasie której np.:

  • przekracza on terminy zwrotu środków na nasze konto (ma na to 14 dni od momentu otrzymania informacji o zwrocie),
  • nie zwraca kosztu transportu, który pokryliśmy przy składaniu zamówienia,
  • ustala czas zwrotu krótszy niż wymagany minimalny czas w ustawie,
  • zwraca mniejszą kwotę niż wartość nieużywanego zwracanego produktu, argumentując to np. nieistniejącymi śladami użytkowania.

Nieuczciwi sprzedawcy często również nie wypełniają swoich obowiązków w kwestii prawa do informacji, tj. zatajają ważne przekazy dotyczące procedur zwrotu i reklamacji, stosują w regulaminach tzw. klauzule niedozwolone czy też manipulują cenami produktów. Na wszystkie te rzeczy warto uważać w czasie przedświątecznej gorączki. Jak robić to najlepiej? Poniżej prezentujemy kilka pomocnych porad.

Najważniejsze zasady zakupów przedświątecznych online

Wraz z wygodą zakupów online warto pamiętać również o niebezpieczeństwach za nimi idących. Mamy tu na myśli nie tylko oszustwa, ale też pośpiech spowodowany gorączką przedświątecznych sprawunków.

Jeżeli nie chcemy wpaść w pułapkę zastawioną przez nieuczciwe sklepy internetowe, powinniśmy przede wszystkim:

  • spokojnie i z zapasem czasu przystąpić do zakupów, abyśmy mieli czas na dokładne sprawdzenie każdego sklepu, w którym planujemy złożyć zamówienie,
  • dokładnie przejrzeć regulamin sklepu, zwłaszcza w kontekście przytoczonego wyżej prawa do informacji i procedury zwrotów,
  • sprawdzić, czy sklep posiada dobre opinie w internecie, co często możemy wykonać zarówno poprzez wyszukiwarkę Google, jak i wyspecjalizowane serwisy z opiniami na temat e-sklepów,
  • sprawdzić, czy sklep posiada rozpoznawalny i bezpieczny system płatności, np. PayU; sprzedawcy, którym zależy na wiarygodności sklepu internetowego, korzystają z usług płatności jednego z liczących się obecnie operatorów i nie proszą o wpłaty bezpośrednio na wskazany na stronie rachunek bankowy; przed nawiązaniem współpracy z danym przedsiębiorcą, operator płatności dokładnie weryfikuje firmę pod kątem legalności jej działania i wypełniania obowiązków informacyjnych względem kupujących, dzięki czemu e-konsumenci mogą czuć się bezpiecznie,
  • nie kierować się tylko ceną produktu, może się bowiem okazać, że nieuczciwy sprzedawca w ten sposób chce zwrócić uwagę na swoje produkty i przekonać nas jak najszybciej do złożenia zamówienia – zwłaszcza że bożonarodzeniowa gorączka i krótkie terminy promocji sprzyjają takiemu zachowaniu.

Przejście przez powyższe punkty powinno dać nam jasną odpowiedź, czy dany sklep jest wart uwagi. Jeśli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia, warto poszukać innego sprzedawcy – sieć pełna jest miejsc, gdzie kupimy ten sam produkt, a które dają wyższe poczucie bezpieczeństwa.

Gdzie szukać pomocy, gdy zostaliśmy oszukani?

Gdyby jednak okazało się, że zostaliśmy oszukani przez nieuczciwego sprzedawcę, warto skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Instytucja ta jest w stanie pomóc nam w każdej sprawie związanej ze złamaniem naszych praw, wystarczy zadzwonić na specjalną infolinię (801 440 220 lub 222 66 76 76) czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00 lub wysłać zgłoszenie na adres e-mail porady@dlakonsumentów.pl.

Mimo licznych niebezpieczeństw czyhających na niedoświadczonych internetowych konsumentów, mamy jednak nadzieję, że przygotowany przez nas zestaw porad pozwoli Wam bezpiecznie korzystać z oferty sklepów internetowych. Dzięki nim będziecie w stanie wyselekcjonować zaufanych sprzedawców, złożyć zamówienie, a następnie bezpiecznie opłacić je bez ryzyka, że pieniądze trafią do oszusta, a Wy zostaniecie bez prezentów na Święta.

Partnerem poradników w sekcji “Bezpieczne, świąteczne zakupy seniora” jest PayU

Reklama

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail