X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najważniejsze wskaźniki efektywności dla sklepów internetowych

Jakie współczynniki są najistotniejsze dla bieżącej analityki sklepu internetowego? Zapraszamy do lektury artykułu.

Najważniejsze wskaźniki efektywności dla sklepów internetowychźródło: materiały Partnera

Artykuł sponsorowany

Każdy biznes działający online – bez względu na to, czy korzysta z usług agencji digital marketing, czy nie – powinien móc we własnym zakresie weryfikować działania w przestrzeni internetowej w oparciu o konkretne, mierzalne wskaźniki. Wiele z nich dotyczy konwersji (a więc sprzedaży), ale nie tylko – warto również monitorować między innymi jakość ruchu trafiającego do e-sklepu oraz podstawowe zachowania konsumentów. W niniejszym artykule podpowiadamy, które współczynniki są dla sklepu online prawdziwym must have w bieżącej analityce!

Agencja digital marketingu radzi – dbaj o jakość klienta

Choć zdanie zawarte w nagłówku może wydawać się nieco dziwne, to rzeczywiście istnieją klienci – mówiąc nieco brutalnie – mniej i bardziej wartościowi. Wiedzą o tym szczególnie firmy oferujące produkty, które kupuje się częściej, niż jeden raz – zdecydowanie bardziej cenią sobie relację z konsumentami lojalnymi, którzy powracają do e-sklepu. Jak taki klient wygląda od strony technicznej?

Można go „zmierzyć” szczególnie skutecznie wskaźnikiem CLV (Customer Lifetime Value), określającym tzw. wartość życia klienta. Krótko mówiąc, określa on całkowitą wartość przychodów pozyskanych z tego jednego konsumenta. Im większą zaskarbimy sobie jego sympatię, tym częściej będzie u nas kupował i tym bardziej wartościowy się stanie.

Aby jednak dotrzeć do tego punktu, trzeba najpierw takiego potencjalnego „złotego klienta” wyłowić z szeregu osób zaglądających na naszą witrynę. Aby zwiększyć na to szansę, musimy zadbać o to, by ze wszystkich kanałów komunikacji docierali do nas internauci możliwie jak najbardziej zbliżeni profilem do naszego klienta modelowego – odznaczający się konkretnymi cechami, poszukujący właśnie takich rozwiązań, jakie my oferujemy. Robimy to najczęściej za pomocą kampanii reklamowych, a efekt łatwo na bieżąco monitorować za pomocą takich wskaźników jak Współczynnik odrzuceń (odsetek osób, których wizyta u nas zakończyła się na pierwszej podstronie) czy Współczynnik konwersji (odsetek osób, których wizyta zakończyła się zakupem produktu).

Analiza wskaźnikowa mówi też dużo o produkcie

Każda dobra agencja digital marketing zdaje sobie także sprawę z tego, że zapewnienie dopływu wartościowego ruchu na stronę to jedno, ale dbałość o ofertę i obsługę klienta – to drugie. Nawet najbardziej zachęcony konsument może bowiem zrezygnować z zakupu na każdym etapie transakcji – nawet po uiszczeniu zapłaty. Dlaczego tak się dzieje? Jak to diagnozować? Tutaj też mamy kilka ciekawych współczynników.

Pierwszy z tego typu wskaźników dla e-commerce to współczynnik porzuconych koszyków zakupowych. Określa odsetek rozpoczętych transakcji, które zakończyły się umieszczeniem produktów w koszyku, ale niestety klient nie przeszedł dalej – do finalizacji. Im większy ten wskaźnik, tym więcej daje nam to do myślenia w kwestii mechaniki strony, słabego UX witryny lub innych przyczyn, które na etapie koszyka kazały klientowi zrezygnować z zakupu (np. niespodziewane, niesygnalizowane wcześniej koszty dostawy). Podobnie jest ze wskaźnikami określającymi procent zwrotów i reklamacji – jeśli są wysokie, oznacza to, że produkt z jakiegoś powodu nie spełnił oczekiwań. Może na stronie był źle opisany? Może zbyt dużo jest błędów stricte związanych z wysyłką? A może po prostu wyrób jest niskiej jakości? Pogłębiona analiza może tu polegać na kwestionariuszu pytań skierowanych do rozczarowanego zakupem konsumenta – choć nie zawsze będzie on miał ochotę szczerze nam odpowiedzieć.

Istnieje rzecz jasna jeszcze więcej wskaźników, które przydają się w ogólnej ocenie biznesu prowadzonego w Internecie – wystarczy wymienić, chociażby ROI (zwrot z inwestycji), AOV (średnia wartość zamówienia na klienta), czy CAC (koszt pozyskania klienta). Jednak nawet jeśli pozyskamy suche liczby do ich wyliczenia, kluczem jest odpowiednia interpretacja wyników. Dlatego, jeśli nie czujemy się na siłach, by przeprowadzać takie analizy, lepiej zwrócić się do doświadczonej agencji digital marketingu, za którą stoi sztab specjalistów – nie tylko zdiagnozują oni problemy, ale też zaproponują rozwiązania.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail