reklama
E-commerce bez wątpienia jest jednym z najszybciej rosnących rynków. Popularność zakupów internetowych z roku na rok jest coraz wyższa, dzięki czemu kolejni przedsiębiorcy decydują się na otwarcie swoich e-sklepów. Jednakże, chcąc osiągnąć sukces, potrzebujesz nie tylko dobrego pomysłu, ale również odpowiedniej technologii. Jakie rozwiązania są dostępne i na które warto zwrócić uwagę?
Rynek e-commerce w Polsce
Rynek e-commerce to jedna z najbardziej rozwojowych branż w polskiej gospodarce. Zgodnie z danymi z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, 75% internautów kupuje w polskich e-sklepach, a 32% w zagranicznych sklepach internetowych. Dużym czynnikiem wzrostowym w przypadku e-commerce stała się też pandemia. Z edycji raportu Gemiusa z roku 2021 wynika, że e-shopping przed koronawirusem generował rocznie obroty w wysokości ok. 70 miliardów złotych. Dwa lata później mówiliśmy już o ponad 100 miliardach złotych zostawianych w sklepach internetowych.
Szybkość dokonywania zakupów, komfort dostarczenia pod drzwi domu, łatwość przeprowadzania transakcji – to wszystko sprawia, że coraz częściej wybieramy sieć jako miejsce codziennych sprawunków. Nic więc dziwnego, że tylko w Polsce działa obecnie ok. 100 tysięcy sklepów internetowych.
Bez względu na wielkość i branżę każdy z nich napędzany jest przez technologię, przy pomocy której może prezentować swoją ofertę światu, a także przeprowadzić użytkowników przez cały proces składania zamówienia. Jak sprawdziło cyber_Folks, najpopularniejszym rozwiązaniem jest Woocommerce, czyli rozszerzenie dedykowane jednemu z najpopularniejszych systemów CMS – WordPressowi – zmieniające zwykłą stronę lub blog w sklep internetowy. Korzysta z niego ponad połowa biznesów skupiających się na handlu w sieci.
Na drugim miejscu (z ok. 22% udziału w rynku) plasuje się Prestashop, czyli platforma dedykowana stricte e-commerce, którą możesz zainstalować we własnym hostingu i rozwijać przy pomocy dodatkowych modułów. Podium zamyka Shoper – rozwiązanie typu SaaS pozwalające uruchomić sklep internetowy nawet osobom nieposiadającym wiedzy technicznej.
Oczywiście powyższe trzy platformy nie wyczerpują możliwości technologicznych w zakresie uruchomienia stabilnego i rozwojowego biznesu e-commerce. Istnieje bowiem szereg rozwiązań, z których możesz wybrać takie, które najlepiej pasuje zarówno do Twojej obecnej sytuacji, jak i do planów rozwojowych. Wszystkie dostępne opcje opisujemy w dalszej części artykułu.
Dostępne technologie e-commerce – które warto wybrać?
Mówiąc „sklep internetowy”, mamy na myśli zazwyczaj witrynę znajdującą się pod konkretną domeną, gdzie możemy złożyć zamówienie i otrzymać wybrany towar do naszego domu. Od strony wizualnej nie różnią się zasadniczo między sobą – każda posiada zdjęcia produktów, drzewo kategorii, możliwość podglądu koszyka etc. Największe różnice widoczne są „od środka”. Zastosowanie konkretnych technologii jest bowiem kluczowym elementem strategii rozwoju.
Poniżej podstawowe rodzaje technologii e-commerce służące uruchomieniu sprzedaży internetowej: rozwiązania SaaS, sprzedaż na Allegro, platformy sklepowe oraz dedykowane rozwiązania. Jakie mają plusy i minusy?
Sklepy SaaS
Skrót SaaS oznacza Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. Dotyczy to narzędzi, które gwarantują konkretną funkcjonalność, jednak do obsługi nie wymagają posiadania umiejętności technicznych. W przypadku sklepów platformy takie jak Shoper, Sky-Shop czy IdoSell czyczy najnowszy na rynku _Stores pozwalają założyć sklep i rozpocząć sprzedaż w mniej więcej kilka godzin.
Wystarczy wybrać nazwę, przejść przez konfigurację, dodać pierwsze produkty i już możesz zaistnieć w sieci. Rozwiązania SaaS zapewniają dostęp do systemu zarządzania zamówieniami i podstawowych designów sklepu w cenie comiesięcznego abonamentu. Nie musisz martwić się też funkcjonalnością swojej strony, bowiem producent oprogramowania dostarcza zazwyczaj gotowe rozwiązania, które wystarczy włączyć w panelu administracyjnym.
Zasadniczym plusem sklepów stawianych przy pomocy rozwiązań SaaS jest oszczędność czasu i pieniędzy. Koszt (w porównaniu z innymi technologiami) jest znacznie niższy, łatwo również można skonfigurować i uruchomić podstawową wersję biznesu online.
Niestety, jego wadą jest mocne uzależnienie od możliwości konkretnego oprogramowania. To samo dotyczy m.in. wyglądu sklepu czy funkcjonalności panelu administracyjnego. Jeśli zależy Ci na dodatkowej funkcji, niedostępnej w zbiorze rozwiązań standardowych, zwykle trzeba będzie za tę usługę dedykowanej zmiany dopłacić.
Sprzedaż na Allegro
Chcąc rozpocząć sprzedaż online, wcale nie musisz inwestować we własny sklep internetowy. Wystarczy konto na Allegro (lub w innym marketplace, np. Amazon, eBay), aby rozpocząć przygodę z e-handlem. Serwis umożliwia łatwe dodawanie produktów, pozwala spiąć sprzedaż z bramkami płatniczymi, a także nie pobiera opłat abonamentowych – opłacasz wyłącznie koszt uruchomienia/odnowienia oferty oraz prowizję od sprzedaży.
Jak widać, start działań na Allegro da się przeprowadzić bardzo niskim kosztem, jednak obarczone jest to również pewnymi niedogodnościami. Po pierwsze, w przeciwieństwie do sklepów typu SaaS, nie masz tutaj własnego sklepu z wybraną szatą graficzną. Ujednolicenie wyglądu ofert sprawia, że nie masz możliwości jakiegokolwiek wyróżnienia Twojej firmy.
Jeśli chcesz trafić do szerszej grupy, musisz ponieść koszty związane z wykupieniem dodatkowych opcji promocyjnych. Dodatkowo na Allegro masz do czynienia z dużą konkurencją sprzedającą dokładnie ten sam towar (pod warunkiem, że nie masz na niego wyłączności), co powoduje, że aby osiągnąć sukces, często trzeba mieć najtańsze produkty.
Amazon
W połowie lat 90-tych Amazon zajmował się sprzedażą książek poprzez sieć internetową. Obecnie jest największym na świecie sklepem internetowym oferującym klientom dostęp do niemalże każdego produktu, jaki istnieje w oficjalnej, legalnej sprzedaży. Amazon nie tylko posiada swoją własną ofertę produktową, ale również współpracuje z tysiącami partnerów z całego świata udostępniając im technologię pozwalającą na stworzenie w ramach serwisu własnego sklepu internetowego oraz zaprezentowanie za jego pomocą swojej oferty. Dzięki temu nie znając się na technicznych sprawach związanych z e-commerce, jesteśmy w stanie w ciągu zaledwie kilkunastu minut rozpocząć sprzedaż pierwszych produktów przy pomocy tej platformy.
Siłą Amazona jest wysoka rozpoznawalność marki w praktycznie każdym rozwiniętym kraju, a także tworzone w tych miejscach lokalne oddziały sklepu wraz z własnymi centrami logistycznymi. Szereg ciekawych programów partnerskich (m.in. Fulfilment by Amazon pozwalający na korzystanie z magazynów giganta) sprawia, że jest to miejsce na szybkie rozpoczęcie sprzedaży online
Platformy sklepowe
Kolejnym rozwiązaniem technologicznym są dedykowane platformy sklepowe. Wśród tych używanych w Polsce największą popularnością cieszą się wspomniane we wstępie: Woocommerce i Prestashop. Oprócz tego do dyspozycji jest również m.in. Magento, z tym, że to rozwiązanie sprawdza się najlepiej dla dużych, rozwiniętych sklepów z tysiącami produktów w ofercie.
Zaletą platform sklepowych jest znacznie większa możliwość personalizacji sklepu i uruchomienia takich funkcji, jakie mogą być przydatne Twoim klientom. Przy pomocy odpowiednich wtyczek i modułów (dostępnych zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej) masz możliwość dopasowania sklepu do konkretnych potrzeb biznesowych. W przypadku platform sklepowych możesz samodzielnie wpływać na wygląd strony poprzez zmiany w szablonach.
Jeśli chodzi o minusy, to wymienić możemy dwa – duże koszty i dłuższy czas wdrożenia. W zależności od wyboru platformy mogą się one między sobą różnić, jednak jeśli nie posiadasz wiedzy technicznej, nie jesteś w stanie samodzielnie postawić i skonfigurować takiego sklepu. Konieczne będzie skorzystanie z pomocy wykwalifikowanej agencji lub freelancera.
Własna platforma sprzedażowa
Ostatnim typem technologii e-commerce, jaką chcemy Ci przybliżyć w tym artykule, jest własna platforma. W tym przypadku masz wpływ na każdy, najmniejszy element jej działania – w końcu projektujesz sklep dokładnie pod siebie i pod swoje wymagania.
Jednakże wiąże się to ze znacznie wyższymi kosztami, nawet w porównaniu z drogim i czasochłonnym wdrożeniem Magento.
Rozwój sprzedaży e-commerce – w którą stronę warto pójść?
Wybór odpowiedniej technologii e-commerce to bardzo ważne zadanie. Z jednej strony musisz mieć stale na uwadze posiadany budżet i harmonogram startu sprzedaży, z drugiej – opcje umożliwiające późniejszy rozwój sklepu.
Sprzedaż na Allegro to relatywnie najprostsza i najszybsza droga od założenia konta do uruchomienia pierwszej oferty. Jest to jednak opcja wymagająca od właściciela dużej elastyczności cenowej i szybkiego reagowania na działania konkurencji. Z drugiej strony – jeśli już masz sklep internetowy, konto na Allegro może być świetnym dodatkowym kanałem sprzedaży.
Platformy typu SaaS to rozwiązanie tanie i niewymagające wiedzy technicznej. Będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli chcesz budować swoją markę, a nie masz dużych budżetów wdrożeniowych. Stanowi świetny pomysł na startowy sklep, który po pewnym czasie (po osiągnięciu odpowiedniego wolumenu sprzedaży) możesz zmigrować na dowolną inną technologię.
Tutaj dochodzimy do platform sklepowych, czyli rozwiązań dla osób chcących zbudować sklep dokładniej dopasowany do ich potrzeb biznesowych. Wykorzystanie platformy niesie ze sobą więcej wyzwań organizacyjnych (m.in. konieczność zapewnienia infrastruktury oraz opieki technicznej), jednakże w zamian daje o wiele więcej możliwości w zakresie personalizacji sklepu i jego funkcjonalności. Ten etap rozwoju biznesu e-commerce będzie odpowiedni dla sklepów, które posiadają już ugruntowaną pozycję na rynku, a które zaczyna ograniczać posiadane obecnie rozwiązanie.
Własna platforma sprzedażowa z kolei stanowi już działanie stricte dla firm wymagających dedykowanych rozwiązań, których nie zapewni im żadna z dostępnych na rynku gotowych platform. Decydują się na nią jednak zwykle największe przedsiębiorstwa, często posiadające własne działy IT dedykowane rozwojowi takiego systemu.
Chcąc wystartować z własną sprzedażą internetową, nie potrzebujesz dziś dużych pieniędzy. Niskim kosztem da się to zrobić przy pomocy Allegro lub platform SaaS. Dopiero, gdy osiągniesz odpowiedni poziom rozwoju, masz możliwość przejścia na nieco bardziej wymagające kosztowo, jednak dające o wiele więcej możliwości rozwiązania.
Każda z zaprezentowanych technologii ma zarówno swoje wady, jak i zalety, co pozwala Ci na wybór najlepszej dla Ciebie opcji, dostosowanej do wielkości i specyfiki Twojej działalności, oczekiwań, planu rozwoju oraz budżetu. Dlatego warto znać dostępne możliwości i móc świadomie dokonać wyboru.
Artykuł pochodzi z naszego raportu „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”
Partnerem merytorycznym raportu jest cyber_Folks.