reklama
Współczesne postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji to rewolucja, którą możemy obserwować w codziennym życiu milionów ludzi. Twórcy na YouTube także korzystają z AI – według danych udostępnionych przez platformę, w samym 2023 roku liczba wyświetleń filmów związanych z narzędziami AI przekroczyła 1,7 miliarda.
Kreatywna rewolucja
Obserwując bieżące wydarzenia oraz mając na uwadze coraz większa popularność narzędzi sztucznej inteligencji, YouTube wydał oświadczenie o zmianach, jakie czekają platformę. Właściciele serwisu chcą skupić się na efektywniejszym zarządzaniu materiałami stworzonymi przez AI.
Coraz częściej na YouTube można natknąć się na utwory, do których wyprodukowania użyto m.in. sztucznie wygenerowanego głosu znanych artystów. Kilka miesięcy temu viralowym hitem w internecie stał się utwór z wykorzystaniem głosu Drake’a oraz The Weeknd. Wywołało to niemałe poruszenie w branży muzycznej, ponieważ pojawiła się kwestia ochrony praw autorskich oraz zarabiania na tego typu utworach. Możliwe, że była to dla YouTube pewnego rodzaju iskra do działania. Neal Mohan, dyrektor generalny YouTube, przedstawił trzy nowe zasady dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji, które będą kierować decyzjami platformy w przyszłości.
Rozwój AI w branży muzycznej
Jednym z kluczowych założeń jest to, AI już jest obecna i trzeba z niej odpowiedzialnie korzystać. Dlatego też YouTube wspólnie z Universal Music Group ogłasza start „YouTube’s Music AI Incubator”. Projekt ma pomóc w wypracowaniu odpowiedniego podejścia do AI poprzez współpracę z najbardziej utalentowanymi artystami, autorami tekstów piosenek oraz producentami muzycznymi z całej branży.
Inicjatywa ta ma na celu również odkrycie granic tego, do czego zdolna jest sztuczna inteligencja. Chodzi o eksperymentowanie z możliwościami AI w dziedzinie muzyki oraz o zrozumienie, jak YouTube może monitorować i mierzyć to w przyszłości. Pomoże to opracować narzędzia, które pozwolą lepiej kontrolować użycie sztucznej inteligencji w treściach muzycznych i zabezpieczyć prawa artystów.
Nowe funkcje dla nowych czasów
YouTube chce także usprawnić narzędzie, które do tej pory pomagało w ochronie praw autorskich, aby uwzględnić nowe wyzwania związane z użyciem sztucznej inteligencji.
Mowa tu o Content ID, służącym obecnie do zarządzania prawami autorskimi. Według YouTube narzędzie zapewniło wielu autorom prawo do wynagrodzenia za wykorzystanie ich treści i przyniosło branży miliardy zysku. Jednak teraz, gdy coraz więcej treści jest tworzonych przez AI, konieczne jest wprowadzenie poprawek. Platforma chce m.in. nauczyć Content ID rozpoznawania materiałów stworzonych przez sztuczną inteligencję.
Ostatnią kwestią jest znaczenia bezpieczeństwa i zaufania w kontekście AI. W YouTube od lat intensywnie pracują zespoły, które chronią społeczność platformy i usuwają szkodliwe treści. Teraz te same zabezpieczenia mają być stosowane wobec tworzonych za pomocą AI treści. Dla przykładu, polityka YouTube zabrania publikacji filmów, które zostały zmodyfikowane w celu promowania fałszywych informacji lub wprowadzania w błąd.
YouTube dąży więc ulepszenia narzędzi, aby skutecznie wykrywać przypadki, w których sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w nieodpowiedni sposób. Mowa m.in. o tworzeniu fałszywych obrazów znanych osobistości, (np. muzyków) wykonujących rzeczy, których w rzeczywistości nie miały miejsca.
W nadchodzących miesiącach YouTube planuje udostępniać więcej informacji na temat nowych zasad i wprowadzanych usprawnień. Platforma zapewnia, że jest świadoma potencjału sztucznej inteligencji i że można wykorzystać nową technologię, wspierając artystów, twórców tekstów, producentów oraz całą branżę muzyczną.