reklama
YouTube, nie pozostając w tyle za innymi gigantami społecznościowymi, wdraża innowacyjne rozwiązania oparte na zaawansowanej sztucznej inteligencji. Najnowszym pomysłem platformy są podsumowania filmów generowane przy wykorzystaniu AI.
Filmy w pigułce
Najnowsza funkcja ma ułatwić zapoznanie się z zawartością filmu jeszcze przed jego odtworzeniem. Użytkownicy otrzymają możliwość szybkiego wglądu w to, jakie zagadnienia porusza dany film. Dzięki dostępnemu podsumowaniu użytkownicy ocenią, czy dany materiał jest wart poświęcenia czasu na pełne obejrzenie, czy też nie spełni ich oczekiwań.
Nowa funkcja wydaje się szczególnie przydatna w przypadku tutoriali oraz materiałów informacyjnych, gdzie użytkownicy zazwyczaj dążą do uzyskania konkretnych informacji i często muszą przejrzeć wiele filmów, zanim natrafią na ten, który zawiera poszukiwane treści. Mowa tu m.in. o tutorialach czy materiałach informacyjnych.
Wprowadzenie tego eksperymentu zostało ogłoszone na stronie wsparcia „YouTube test features and experiments”. Jak czytamy we wpisie:
„Na początek, takie podsumowania mogą pojawić się na stronach oglądania filmów oraz wyników wyszukiwania. Mimo że mamy nadzieję, że te podsumowania okażą się pomocne i pozwolą Ci szybko poznać temat filmu, nie zastąpią one opisów wideo tworzonych przez twórców. Ten eksperyment obejmuje ograniczoną liczbę filmów (tylko w języku angielskim) oraz wybranych widzów, więc jeśli zauważysz tę funkcję, daj nam znać, co o niej myślisz, przesyłając swoją opinię”.
Sprawdzian pod okiem AI
YouTube nie po raz pierwszy eksperymentuje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Na początku lipca ogłoszono również testy dotyczące quizów generowanych przez AI. Wyświetlają się one jedynie w aplikacji mobilnej, zarówno dla systemu Android, jak i iOS. Na czym polegają owe ankiety? Na ekranie głównym aplikacji pojawia się krótki test, zawierający pytania związane z ostatnio oglądanym filmem. Według YouTube „quizy te będą sprawdzać zrozumienie tematu poruszonego w niedawno obejrzanym materiale”.
Wzięcie udziału w ankiecie nie jest obowiązkowe, jednak platforma do korzystania z tej opcji. Jeśli użytkownik zdecyduje się rozwiązać test, link do niedawno oglądanego filmu znajdzie pod pytaniami. W ten sposób możliwy jest szybki powrót do materiału i pogłębienie wiedzy.
YouTube wyjaśnia, że celem tej funkcji jest „ułatwienie nauki o tematach, które cię interesują”. Możliwe, że platforma weryfikuje, czy dany film rzeczywiście dostarcza wartości edukacyjnych oraz, czy robi to w sposób zrozumiały dla widza. Wyniki takiego badania mogą wpływać na decyzję o promowaniu danego filmu w stosunku do innych materiałów o podobnej tematyce.
Jednakże nie wszyscy użytkownicy mają dostęp do quizów. Pojawiają się one losowo i są dostępne tylko dla niewielkiej liczby kont. Ponadto ankiety nie są generowane dla każdego filmu, lecz tylko dla wybranych edukacyjnych treści w języku angielskim.