Artykuł przygotowany przez ekspertów
Zakładasz pierwszy sklep internetowy na WooCommerce lub PrestaShop albo po prostu nie czujesz pełnego zadowolenia z obecnego serwera? Zastanawiasz się, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze? Popatrzmy wspólnie, czym hosting pod sklep różni się od regularnego hostingu www. Dzięki temu będzie Ci łatwiej ocenić, czy takie rozwiązanie ma dla Ciebie sens.
Ten artykuł powstał z myślą o:
- właścicielach stron na WordPressie zamierzających rozpocząć sprzedaż online,
- właścicielach e-commerce poszukujących rozwiązania, które da więcej korzyści,
- specjalistach ds. e-commerce, którzy oczekują poprawienia widoczności w Google,
- osobach pragnących bezpieczeństwa przy wprowadzaniu zmian w sklepie,
- wszystkich tych, którzy walczą o lepszy odsetek finalizacji koszyka zakupowego.
Pisząc ten artykuł zakładamy, że Twój sklep to kilkuosobowy biznes. Hosting jest bardzo skalowalnym zagadnieniem – współdzielony będzie odpowiednim rozwiązaniem dla 80% sklepów. Jeśli natomiast reprezentujesz segment rynku e-commerce, który już teraz obsługuje setki tysięcy wejść miesięcznie i masz w ofercie setki tysięcy produktów – prawdopodobnie potrzebujesz serwera dedykowanego. W takim wypadku zapraszamy do kontaktu indywidualnego – chętnie doradzimy!
Sklep internetowy WooCommerce lub PrestaShop – dla kogo?
WordPress to najpopularniejszy system do tworzenia stron internetowych. Jak pokazują badania zrealizowane przez w3techs, w oparciu o niego działa ponad 60% systemów zarządzania treścią. Co więcej, w 2021 roku, przekroczył 40% udziału w rynku. Według naszego autorskiego badania polskiego internetu – ok. 75% wszystkich zidentyfikowanych CMS-ów w Polsce to instalacje WordPress. Nic więc dziwnego, że w oparciu o tę platformę, tworzone i rozwijane są sklepy internetowe.
Mając stronę na WordPressie, możesz szybko przejść do sprzedaży online, wykorzystując do tego silnik e-commerce, jakim jest WooCommerce. To jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, za pomocą której możesz zacząć sprzedawać w sieci. Przyciąga swoją intuicyjnością i prostotą. Możesz skorzystać z bezpłatnej wersji rozszerzenia lub płatnej, bogatszej w funkcje.
Sprawdziliśmy, która z dwóch najpopularniejszych w Polsce platform e-commerce wybierana jest częściej. Tylko w tym roku widać, że to właśnie WooCommerce stał się numerem 1.
W Polsce według naszych pomiarów w grudniu 2021 liczba instalacji WooCommerce wyniosła ok. 55 tysięcy. Warto zwrócić uwagę, że nie każde pobranie oznacza realnie działający sklep. WooCommerce to popularna wtyczka, czasami instalowana domyślnie z atrakcyjnym graficznie motywem. Dla porównania – na miejscu drugim w wykrytych technologiach w Polsce jest PrestaShop – z ok. 24 tysiącami działających instalacji.
Zastanawiasz się, jak to wygląda globalnie? Jeżeli chodzi o samą liczbę pobrań wtyczki, przekroczyła ona liczbę 82 milionów. Ile natomiast powstało rzeczywistych sklepów w 2021 roku opartych na silniku WooCommerce – prawie 4 miliony!
W Polsce, według naszych comiesięcznych badań prowadzonych od roku, funkcjonuje ok. 100 tysięcy sklepów internetowych. WooCommerce stwierdziliśmy w liczbie ok. 55 tysięcy, a PrestaShop – ok. 25 tysięcy instalacji.
Własny sklep na własnym serwerze to rozwiązanie przewidziane dla osób, które jako przedsiębiorcy czują przede wszystkim potrzebę niezależności od dużych portali. Aplikację sklepową, czyli np. któryś ze wspomnianych powyżej systemów, instaluje się na serwerze. Można to zrobić ręcznie, ale lepsi operatorzy serwerów najczęściej udostępniają gotowe, przyjazne narzędzia, pozwalające na instalację przy pomocy kilku prostych kliknięć.
Co liczy się dla twórców stron i sklepów?
Z naszego badania wynika jasno, że osoby zajmujące się profesjonalnie stronami i sklepami doceniają przede wszystkim szybkość działania i bezpieczeństwo:
Szybkość serwera
Szybki, stabilny i bezawaryjny hosting to fundament działania e-sklepu, który realnie wpływa na konwersje. Każdą sekundę niedostępności witryny można zmierzyć konkretną kwotą straty. Zastanawiasz się jak to możliwe? Każda minuta niedostępności usług kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów.
Taką zależność zbadała firma Gartner. Z zebranych danych wynika, że średni koszt spowodowany niedostępnością usług tylko (aż!) przez minutę, w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw waha się w przedziale pomiędzy 137$ a 427$. W przypadku większych firm mówimy o stratach rzędu od 5 600$, do nawet 9 000$.[3].
Twoja strona ładuje się powyżej 3 sekund? Stracisz niemal połowę klientów!
Wybór hostingu wpływa na szybkość Twojego sklepu, a tym samym na konwersje. Jeżeli czas ładowania zasobów strony jest zbyt długi, strona zawiera błędy techniczne, a sposób dokonywania transakcji jest wydłużony, klienci nie finalizują zakupów. Efekt porzuconych koszyków od dawna stoi w centrum zainteresowania właścicieli e-commerce. Dlaczego o tym wspominamy? 70% zakupów online nie kończy się finalizacją transakcji. Wśród przyczyn tego zjawiska znajdują się te bezpośrednio związane ze stroną, m.in.:
- zbyt długi lub skomplikowany proces realizacji transakcji (18%),
- witryna zawiera błędy lub ulega awarii (12%),
- brak zaufania do bezpieczeństwa strony (17%).
Gdy dodamy do tego fakt, że 40% użytkowników opuszcza witrynę (w tym sklepy internetowe), jeżeli ta nie załaduje się w ciągu 3 sekund, to mamy solidną podstawę do tego, żeby poświęcić nieco więcej czasu i uwagi na wybór hostingu pod WooCommerce.
Czas ładowania strony a współczynnik odrzuceń
O odrzuceniach mówimy głównie wtedy, kiedy użytkownik odwiedza Twój sklep, ale nie podejmuje żadnej interakcji i momentalnie po wejściu zamyka stronę. Dzieje się tak przede wszystkim, kiedy strona jest nieczytelna, wczytuje się zbyt długo lub użytkownik trafił na nią przypadkiem, np. kliknął w mylącą reklamę.
Oczywiście odrzucenia to zjawisko wysoce niepożądane. Zależność między czasem ładowania strony, a współczynnikiem odrzuceń zbadała firma specjalizująca się w analizie szybkości działania stron – Pingdom.
Hosting to niezbędna infrastruktura do tego, abyś mógł prowadzić sklep internetowy. To, jaki hosting wybierzesz pod swój sklep internetowy, wpływa bezpośrednio na jego szybkość i wydajność. Te z kolei wpływają na liczbę zamówień, konwersje i Twój zysk.
Siła pierwszego wrażenia
Aktualnie Google ocenia strony internetowe w oparciu o siedem istotnych czynników. Trzy z nich to tzw. Core Web Vitals. Upraszczając – im szybszy serwer wybierasz, tym większą masz szansę, że uzyskasz wysoką ocenę w teście.
Pamiętaj tylko, że w szybkości chodzi także o ocenę przez ludzi. Komu z nas nie zdarzyło się zamknąć strony, bo za długo się wczytywała? Szybki serwer sprzyja zatem nie tylko lepszej ocenie przez roboty indeksujące, ale przede wszystkim realnych użytkowników.
Szybkość i wydajność
Rozwiązania serwerowe warto dobierać pod kątem obu tych parametrów. O ile szybkość odnosi się do tego, jakie doświadczenie uzyska wchodzący do sklepu użytkownik, o tyle wydajność to zdolność do zapewnienia podobnej szybkości przy jednoczesnym wejściu wielu użytkowników.
Wykres poniżej pokazuje, jak dramatycznie zmienić się może zdolność do przyjęcia wielu użytkowników jednocześnie. Porównanie dotyczy serwera bez żadnych technologii przyspieszających z nowocześnie skonfigurowanym serwerem z oferty hostingu dla WooCommerce, z obsługą technologii LiteSpeed Cache i HTTP/3.
Pierwszy typ serwera nie musi za każdym razem przetwarzać wszystkich skryptów wyświetlających stronę, ponieważ ma „w pamięci” ich wynik i na żądanie wykonania skryptu od razu podaje gotowy fragment strony.
Druga z technologii zapewnia – w dużym uproszczeniu – szybkie, równoległe przesyłanie zasobów, np. obrazków. Niektóre z nich mogą być serwowane jeszcze zanim użytkownik w ogóle o nie poprosi!
Bezpieczeństwo serwera
Drugą kwestią, którą warto brać pod uwagę przy wyborze serwera, jest jego bezpieczeństwo. Aspekt ten warto omówić przede wszystkim pod kątem dwóch zagadnień: ochrony przed atakami oraz kopii zapasowych.
Sześć tysięcy rocznie – nawet tylu ataków doświadcza przeciętna strona internetowa w Polsce. Lepiej, aby atak na Twój sklep nie doszedł do skutku prawda? Dlatego wybierając serwer, po prostu spytaj, w jaki sposób dostawca zadba o Twoje bezpieczeństwo w tym obszarze.
W naszym wypadku zabezpieczenia są wielostopniowe – oto kilka wybranych technologii:
- DNS Anycast
- Ochrona WAF
Stosujemy wielostopniową ochronę przed szkodliwymi żądaniami, które mogą dotrzeć do Twojego sklepu. Dwiema warstwami możesz sterować samodzielnie: zatrzymywać ruch osób, które próbują np. dostać się do Twojej bazy danych, ale także blokować zwykłych spamerów, którzy chcą np. wrzucić linki do swoich stron w opinie na temat Twoich produktów.
- Blacklisty IP
Stosujemy kilka list filtrujących niepożądany ruch. Kiedy złapiemy osobę próbującą przełamać zabezpieczenia danego sklepu, od razu blokujemy ją na wszystkich serwerach w naszej infrastrukturze. Pozostali właściciele sklepów są więc automatycznie chronieni przed zagrożeniem, zanim w ogóle ono do nich dotrze.
- Kopie zapasowe co 4 godziny
Z punktu widzenia działania sklepu i przywrócenia jego funkcjonalności, ważnymi elementami są: dostępność backupów i czas odtworzenia backupu. W wypadku hostingu WooCommerce, dzięki wykonywaniu 6 backupów na dobę, masz gwarancję, że żadna niespodziewana sytuacja nie spowoduje np. utraty zamówień z całego dnia.
Kopie zapasowe przechowujemy do 28 dni. Dzięki temu możesz śmiało pojechać nawet na długi urlop.
- Odporny na atak nuklearny
Poza częstością wykonywania kopii, liczy się nie tylko czas ich przechowywania, ale też miejsce. Dlatego najlepsze firmy przechowują kopie zapasowe w innych lokalizacjach geograficznych.
- Biblioteka Aleksandryjska
Skarbnica wiedzy starożytnego świata spłonęła w epoce Juliusza Cezara. Ogień strawił tysiące cennych zwojów. W 2021 roku w jednym z europejskich centrów danych doszło do potężnego pożaru, w którym spłonęło kilka pięter wypełnionych serwerami. Mimo 2 tysięcy lat problemy ludzkości są wciąż podobne!
To właśnie dlatego jedną z kopii zapasowych przechowujemy w całkiem innym mieście. Promień kompletnego zniszczenia przy wybuchu bomby atomowej średniej wielkości to ok. 30 km. Kopię zapasową Twoich danych przechowujemy 500 km od podstawowego centrum danych. Dzięki temu maleje ryzyko zniszczenia danych sklepu w razie pożaru, powodzi czy podobnej katastrofy.
Staging – kserokopiarka do sklepów
Mając sklep na WooCommerce, dzięki dedykowanemu hostingowi, możesz mieć własne środowisko testowe, które jest zupełnie niezależne od witryny produkcyjnej. Rozwiązanie świetnie sprawdza się do testowania nowych wersji WordPressa, wprowadzania zmian w kodzie, aktualizacji lub sprawdzania wtyczek i innych prac programistycznych.
Możesz stworzyć (w zaledwie chwilę) witrynę testową, aby wprowadzać i weryfikować efekty zmian. Tymczasowy adres URL jest wyłączony z indeksacji.
Staging – to bezpieczna kopia twojego środowiska produkcyjnego (bieżącego aktywnego sklepu internetowego) na serwerze. Dzięki niej możesz bezpiecznie, niezależnie od witryny wprowadzać i testować zmiany. Dobry hosting udostępnia prostą metodę przygotowania takiego środowiska.
Dzięki stagingowi możesz eksperymentować, wprowadzać zmiany w kodzie, a po ich wdrożeniu i upewnieniu się, że wszystko działa zgodnie z planem – jednym kliknięciem zsynchronizujesz zmiany pomiędzy stagingiem, a witryną produkcyjną.
Obsługa – czyli jakiego wsparcia oczekujesz?
Czwartym i ostatnim ważnym czynnikiem, poza szybkością, bezpieczeństwem i wygodą, jest obsługa, rozumiana jako wsparcie. Ale po czym poznać, że obsługa hostingu będzie dobra? Jedną ze wskazówek może być przejrzenie opinii. W Google Moja Firma wydają się być dość wiarygodne, ponieważ w przeciwieństwie do mniejszych grup i for internetowych nie można nimi łatwo manipulować.
Bierz pod uwagę syntetyczną ocenę oraz liczbę wszystkich ocen. Inna jest przecież wiarygodność opinii na próbce tysiąca, a inna na siedemnastu klientach, prawda?
Możesz wykonać też prosty test i napisać do firmy na czacie lub mailem. W ten sposób sprawdzisz, jak szybko i jak satysfakcjonującą odpowiedź uzyskasz.
Ostatnią podpowiedzią na temat sprawdzenia jakości wsparcia niech będzie po prostu… spytanie samego dostawcy, w jaki sposób o to wsparcie dba! Jeśli firma nie umie opowiedzieć w sposób przekonujący i ciekawy o tym, jak dba o wspaniałą obsługę, to w jaki sposób naprawdę może ją zapewnić?
Oto przykładowe ciekawostki z naszego obszaru obsługi:
Gra do tej samej bramki
W naszej firmie wynagrodzenia osób obsługujących klientów są zależne od tego, jak bardzo są oni zadowoleni z obsługi. Po każdym procesie obsługowym klient jest zapraszany do wypełnienia krótkiej ankiety, a jej wynik wprost przekłada się na wynagrodzenie pracownika. To sprawia, że wszyscy gramy do tej samej bramki.
Sztuczna inteligencja
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwalają nam sortować tysiące zgłoszeń. Dzięki temu możemy w kilka sekund podzielić je przykładowo na te, które dotyczą poczty i te, odnoszące się do stron www. Wiadomości zatem trafiają od razu do specjalistów z danych dziedzin. Co więcej, narzędzia sztucznej inteligencji pomagają nam w przygotowaniu systemów pomocy tak, żeby kluczowe informacje – te, o które klienci pytają najczęściej – były zawsze łatwo dostępne.
Podsumowanie
Wybór hostingu to, wbrew pozorom, bardzo poważne zagadnienie. Rozwiązania są bardzo zróżnicowane, a od serwera, jego niezawodności i szybkości zależą przecież Twoje wyniki finansowe.
Dobry serwer będzie ułatwiać Ci osiąganie wysokiej pozycji w Google oraz sprzyjać zaangażowaniu klienta. Zapewni Ci do tego poczucie bezpieczeństwa oraz wygodę pracy i testowania wszelkich zmian.
Pamiętaj, że nawet najlepszy serwer będzie niewiele wart, jeśli nie uzyskasz należytego wsparcia. Dlatego wybierając hosting – poza parametrami technicznymi serwera – zwróć uwagę na ludzi, którzy stoją za jego obsługą.
Jeśli masz pytania dotyczące wyboru domeny lub serwera dla Twojego sklepu zapraszamy serdecznie do kontaktu – chętnie odpowiemy na Twoje pytania!
Autorzy artykułu: Artur Pajkert i Katarzyna Węgiel, cyber_Folks
Artykuł pochodzi z naszego raportu „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”
Partnerem merytorycznym raportu jest cyber_Folks.