reklama
Okazuje się, że choć internet tworzy jedną, wspólną przestrzeń, w której wszyscy jesteśmy połączeni, to sposób, w jaki przedstawiciele różnych pokoleń zachowują się w sieci, bardzo się różni. Jakie różnice pokoleniowe są najbardziej charakterystyczne?
Różnice pokoleniowe w internecie – od Baby Boomers do Zoomers
Baby Boomers, czyli obecni sześćdziesięcio- i siedemdziesięciolatkowie to pokolenie, które wchodziło w świat internetu i nowoczesnych technologii w późniejszym wieku. Dlatego do dziś komputery, tablety, smartfony i wszelkie innowacyjne gadżety, choć oswojone, nadal traktują z pewnym dystansem.
Typowi przedstawiciele pokolenia Baby Boomers używają internetu głównie do poszukiwania informacji, przeglądania wiadomości i do podtrzymywania kontaktu z rodziną. Coraz odważniej dokonują też zakupów w sklepach internetowych. Z drugiej strony zwykle unikają nawiązywania interakcji społecznych w sieci, uważając je za mniej wartościowe niż kontakty osobiste. Niechętnie publikują własne treści na platformach społecznościowych. Są za to znani z rozsyłania spamu, na przykład w postaci łańcuszków internetowych. Użytkownicy internetu należący do pokolenia Baby Boomers są też bardzo podatni na ataki phishingowe i inne oszustwa internetowe.
Pokolenie X, czyli osoby od czterdziestu pięciu do sześćdziesięciu lat, to pokolenie, które doskonale pamięta świat sprzed ery cyfrowej. Jednocześnie w pełni zaadoptowało nowoczesne technologie w życiu codziennym. Przedstawiciele pokolenia X chętnie korzystają z internetu, ale nie są nim całkowicie pochłonięci. Choć są skłonni do dzielenia się swoimi treściami w sieci, to dbają o swoją prywatność. To grupa, która ma sporą świadomość na temat zagrożeń cyberbezpieczeństwa i niejednokrotnie krytycznie podchodzi do treści publikowanych w sieci, dążąc do sprawdzania wiarygodności źródeł. Dla pokolenia X internet jest narzędziem do pracy, rozrywki i kontaktu ze znajomymi.
Pokolenie Y, określane często jako Milenialsi, to obecni trzydziesto- i czterdziestolatkowie. Jako pierwsi dorastali w erze internetu i mediów społecznościowych. Dlatego też internet okazał się dla nich szybko integralną częścią życia. Stał się źródłem rozrywki, a także narzędziem do nauki i pracy. Wprowadzenie Facebooka, Twittera i Instagrama znacząco wpłynęło na to, jak komunikują się ze światem.
To właśnie pokolenie Y wymyśliło hashtagi, memy i wyrażenia internetowe, które stały się częścią codziennego języka. Millenialsi są otwarci na udostępnianie swojego życia online i wyrażania siebie, swoich przekonań politycznych oraz społecznych w sieci. Jednocześnie starają się zachować równowagę pomiędzy światem wirtualnym a realnym.
Pokolenie Z, a więc obecni dwudziestolatkowie i nastolatkowie to pokolenie, które urodziło się w otoczeniu nowoczesnej technologii, dlatego internet jest dla nich naturalnym środowiskiem. Granica pomiędzy światem cyfrowym i realnym jest dla nich mało wyraźna, a tendencja do nadmiernego korzystania z internetu niekiedy odbija się na ich zdrowiu psychicznym.
Zoomerzy mają duże wymagania do treści publikowanych online i szybko tracą zainteresowanie materiałami, które tych wymagań nie spełniają. Użytkownicy internetu z pokolenia Z są nastawieni na szybkie wyszukiwanie informacji, chętnie konsumują krótkie formy treści, ale też nie bronią się przed tworzeniem własnego contentu, wykazując przy tym sporą kreatywność.
Najważniejsze różnice pokoleniowe w korzystaniu z internetu
Przyjrzyjmy się największym różnicom pokoleniowym w poszczególnych aspektach związanych z korzystaniem z internetu.
- Obsługa nowoczesnych technologii
Baby Boomers to jedyne pokolenie, które może mieć jeszcze trudności z obsługą nowych technologii, programów i aplikacji. Młodsi użytkownicy bez trudu przyswajają innowacyjne rozwiązania.
- Prywatność i bezpieczeństwo w sieci
Przedstawiciele pokoleń Y i Z są najbardziej skłonni do udostępniania prywatnych treści online niż użytkownicy z pokolenia X i Baby Boomers. Z drugiej strony są bardziej świadomi zagrożeń w sieci i lepiej potrafią się przed nimi bronić.
- Publikowanie i konsumowanie treści online
Millenialsi i Zoomerzy chętnie wyrażają siebie poprzez zdjęcia, materiały wideo, hashtagi i inne treści, które aktywnie tworzą. Starsi użytkownicy internetu poprzestają zazwyczaj na konsumpcji treści.
- Wykorzystywanie internetu jako źródła informacji
Bardzo wyraźne różnice pokoleniowe są widoczne w zakresie traktowania internetu jako źródła informacji. Baby Boomers bardziej polegają na tradycyjnych mediach niż na treściach dostępnych w sieci. Pokolenia X i Y chętnie szukają informacji w sieci, ale potrafią być wobec nich krytyczni. Natomiast pokolenie Z niemal całkowicie polega na źródłach internetowych. Chętnie sięgają przy tym po niestandardowe formaty takie jak vlogi, podcasty czy opinie społeczności internetowych.
- Komunikacja w internecie
Baby Boomers preferują tradycyjne kanały komunikacji, w tym połączenia głosowe i pocztę elektroniczną. Młodsze pokolenia wybierają aplikacje umożliwiające prowadzenie komunikacji w czasie rzeczywistym.
Opisane różnice pokoleniowe najlepiej odzwierciedlają to, jaką rolę odgrywa internet w życiu codziennym internautów z różnych grup wiekowych. Choć przedstawiciele poszczególnych pokoleń zupełnie inaczej wykorzystują dostęp do sieci, to nie ma wątpliwości, że internet pozostaje narzędziem, które zmienia kulturę i styl życia, bez względu na to, do której generacji należymy.