X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Wykorzystanie AI w social media – nowy przewodnik od IAB Polska

Najnowszy poradnik od IAB Polska pt. „AI w social media” dostarcza konkretnych informacji na temat korzyści, wyzwań oraz niezwykłych możliwości, jakie niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji w świecie mediów społecznościowych.

Wykorzystanie AI w social media – nowy przewodnik od IAB Polskaźrodło: shutterstock.com

reklama


Sztuczna inteligencja ma niezaprzeczalnie duży wpływ i przekształca nasze codzienne życie, zarówno w pracy, jak i w kontaktach z technologią. Jej obecność w mediach społecznościowych otwiera nowe horyzonty, zmieniając podejście do komunikacji, tworzenia treści i prowadzenia działań marketingowych.

AI w social media

Poradnik „AI w social media” przygotowany przez Grupę Roboczą Social Media IAB Polska wyjaśnia definicję i zakres możliwości AI, jak również zagadnienia prawne związane z jej wykorzystaniem. Ponadto, twórcy analizują praktyczne zastosowania AI w social media, w tym generowania obrazów, wideo, dźwięku, filtrów, efektów oraz współpracy z influencerami. Zaprezentowane w raporcie case studies ilustrują skuteczne strategie oparte na sztucznej inteligencji, które mogą być cenną inspiracją. Poradnik polecany jest tym, którzy chcą lepiej zrozumieć, jak AI przekształca media społecznościowe i jakie nowe możliwości stwarza dla dzisiejszych marketerów.

Prawo autorskie

Raport rozpoczyna analiza kwestii prawnych dotyczące sztucznej inteligencji. Obecnie wykorzystanie AI budzi liczne kontrowersje w kontekście prawa autorskiego. Istotnym zagadnieniem jest proces uczenia maszynowego, który pozostawia wątpliwości co do ewentualnego naruszenia praw osób trzecich. Jednak zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej dominuje stanowisko, że treści generowane przez narzędzia AI same w sobie nie podlegają ochronie na mocy prawa autorskiego, ponieważ ich twórcą nie jest człowiek. Stanowisko to może jednak ulec zmianie w przyszłości.

Sytuacja prezentuje się inaczej w przypadku technologii deepfake, przed którą można się chronić, korzystając przede wszystkim z przepisów dotyczących ochrony dóbr osobistych. Możliwe jest również powołanie się na przepisy o ochronie danych osobowych, gdyż wizerunek jest daną osobową. W przypadku, gdy deepfake stanowi element zniesławienia lub znieważenia, w grę wchodzą także przepisy prawnokarne.

Od automatyzacji do kreacji

Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z kluczowych trendów wśród narzędzi marketingowych. Jej zastosowanie stale rośnie, szczególnie w automatyzacji różnych zadań. AI może być wykorzystywana do obsługi klienta poprzez czaty czy automatyczne odpowiedzi na e-maile. Doskonale sprawdza się także w analizie ogromnych ilości danych. Coraz częściej wykorzystuje się też AI do rekomendacji produktów w e-commerce.

Jednym z głównych obszarów w mediach społecznościowych, w których AI odgrywa istotną rolę, jest generowanie treści. Przykładowo, ChatGPT to doskonałe narzędzie do tworzenia krótkich form treści, takich jak wpisy, posty czy komentarze. Potrafi również dobierać hashtagi oraz dostosowywać ton wypowiedzi, co czyni je wszechstronnym i pomocnym narzędziem dla marketerów.

źrodło: shutterstock.com

AI nie tylko analizuje i generuje teksty, ale również tworzy różnego rodzaju grafiki, takie jak bardzo realistyczne zdjęcia, rysunki, ilustracje czy animacje. Opiera się to na wprowadzonych danych wejściowych w postaci opisu lub obrazów. AI potrafi stworzyć dzieło nawiązujące do konkretnego stylu malarskiego wybranego artysty, modyfikować istniejące obrazy lub kreować zupełnie nowe twarze, postacie, krajobrazy, zwierzęta i wiele innych.

Generowanie obrazów za pomocą AI zyskuje uznanie w wielu branżach, otwierając nowe możliwości twórcze dla artystów i projektantów, ale także osób, które nie mają doświadczenia w tworzeniu grafik, ułatwiając im tym samym pracę. Na platformach ze stockowymi zdjęciami znajduje się wiele zdjęć przedstawiających twarze i sylwetki wygenerowane przez AI. Tacy wirtualni modele mogą całkowicie przekształcić proces tworzenia strategii marketingowych, eliminując potrzebę organizacji sesji zdjęciowych lub angażowania profesjonalnych grafików.

AI na planie filmowym

Kolejną dziedziną, którą sztuczna inteligencja prawdopodobnie zrewolucjonizuje, są filmy. Choć obecnie produkcje filmowe stworzone przy użyciu AI oscylują na granicy realizmu, a postacie często wydają się mieć zniekształcone, nienaturalne sylwetki, to rozwijające się technologie sugerują, że bardzo realistyczne filmy wygenerowane przez AI są tylko kwestią czasu. Jednak już teraz wykorzystuje się narzędzia AI do edycji wideo, usuwania lub zastępowania fragmentów obrazu wygenerowaną zawartością, co pozwala dostosować filmy do precyzyjnych specyfikacji.

Coraz powszechniejsze staje się wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinie dźwięku. AI skutecznie rozwiązuje problemy związane z szumami i niechcianym hałasem w tle. Możliwa jest nie tylko konwersja tekstu na mowę, ale także klonowanie głosu z niesamowicie wysokim stopniem podobieństwa do oryginału. Efektem tych eksperymentów są m.in. piosenki, w których wykorzystano głosy znanych gwiazd – AI potrafi dostosować styl mowy i emocje, tworząc niezwykle autentyczne wokale.

Przyszłość marketingu

W publikacji poruszono także wykorzystanie AI w influencer marketingu, co dzieli się na dwa obszary. Pierwszy to zastosowanie narzędzi opartych na AI, które wspierają marketerów w przeprowadzaniu skutecznych kampanii influencer marketingowych. Usprawniają proces od etapu badania i koncepcji kampanii po optymalne wykorzystanie budżetu dzięki analizie danych.

źrodło: shutterstock.com

Drugi obszar to wirtualni influencerzy generowani przez AI, fikcyjne postacie o realistycznych cechach i osobowości. Są oni elastyczni i mogą idealnie dopasować się do różnych koncepcji kampanii, zapewniając większe bezpieczeństwo w kontekście wizerunkowym. Stworzeni przez sztuczną inteligencję influencerzy mogą być mniej wiarygodni, ale nadal przyciągają uwagę obserwatorów w mediach społecznościowych i wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych opartych na ich rekomendacjach. Choć obecnie tworzenie wirtualnych influencerów jest kosztowne, można przewidywać, że w przyszłości pojawią się narzędzia ułatwiające tę praktykę.

W poradniku znajdują się także różnorodne case studies dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w kampaniach marketingowych w mediach społecznościowych. Przykłady obejmują kampanię sieci sklepów Half Price, która wykorzystała kreacje stworzone przez AI, akcję Hugo Boss z wirtualnymi influencerami, testy AI przeprowadzone przez markę NIVEA w kontekście reklam oraz interaktywną kampanię banku ING, w której uczestnicy mieli możliwość zobaczenia wizualizacji swojej przyszłości stworzonej przez sztuczną inteligencję.

Publikacja dostępna jest na stronie IAB Polska pod adresem: https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/przewodnik-ai-w-social-media/

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail