reklama
Sports Illustrated, jedno z najbardziej renomowanych czasopism sportowych, znalazło się w centrum skandalu po ujawnieniu, że publikuje artykuły autorstwa fałszywych pisarzy generowanych przez sztuczną inteligencję. Informacje te pojawiły się po śledztwie przeprowadzonym przez dziennikarzy z magazynu Futurism, którzy odkryli szereg nieprawidłowości dotyczących autorów i treści zamieszczanych na stronie magazynu.
Profile autorów
Według ustaleń jednym z fałszywych autorów jest Drew Ortiz, którego biografia opublikowana na Sports Illustrated nie posiadała żadnych informacji wskazujących na to, że jest on rzeczywistą osobą. Dodatkowo jego zdjęcie profilowe umieszczone w stopce autorskiej można było zakupić na stronie sprzedającej wygenerowane przez sztuczną inteligencję headshoty. Ten sam schemat magazyn Futurism odkrył w przypadku innych autorów, których zdjęcia profilowe również były dostępne do kupienia na tej samej platformie.
Osoba związana z tworzeniem treści dla Sports Illustrated (chcąca dla własnego bezpieczeństwa zachować anonimowość), potwierdziła, że istnieje wielu fałszywych autorów generowanych przez AI publikujących na łamach tego magazynu. Wskazała również, że niektóre artykuły są również tworzone przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Kto za to odpowiada?
Po przesłaniu pytań do wydawcy Sports Illustrated – The Arena Group – wszyscy autorzy wygenerowani przez sztuczną inteligencję nagle zniknęli z witryny, jednak dziennikarze magazynu Futurism nie otrzymali w tej sprawie żadnej odpowiedzi. W oświadczeniu wydanym przez rzecznika wydawcy, firma obwinia swojego podwykonawcę AdVon Commerce za dostarczenie treści wygenerowanych przez AI, jednakże nie odnosi się do głównego zarzutu, tj. publikacji artykułów od nieistniejących pisarzy z wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję wizerunkami.
Zgodnie z informacjami, jakie w oświadczeniu przekazuje The Arena Group, podwykonawca do dostarczonych artykułów przypisywał co prawda nieistniejących autorów, jednak za same treści – poradniki zakupowe – odpowiadali dziennikarze, którzy tworzyli je własnoręcznie, bez korzystania z możliwości, jakie dają narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Zdaniem AdVon Commerce zabieg ten miał chronić prywatność faktycznych autorów.
Cała sprawa ujawniona przez dziennikarzy Futurism zdecydowanie rzuca cień na renomę Sports Illustrated – magazynu, który przez dziesięciolecia był nagradzany za wysokiej jakości dziennikarstwo sportowe, a także publikował znanych i lubianych autorów literackich, m.in. Williama Faulknera czy Johna Updike’a.