X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najlepsze kampanie social media 2023 – Polska i świat

W 2023 roku social media obfitowały w wyjątkowe kampanie, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Oto podsumowanie najciekawszych inicjatyw z perspektywy ekspertów.

Najlepsze kampanie social media 2023 – Polska i światźródło: shutterstock.com

Kampanie w mediach społecznościowych w 2023 roku stały się nie tylko narzędziem promocji, lecz prawdziwym nośnikiem historii marek. Ekspertki oraz eksperci z agencji More Bananas, Havas Media Network, Altavia Kamikaze + K2, ASAP&ASAP, Cape Morris, Dziadek do orzechów i ContentHouse podzielili się swoimi spostrzeżeniami, rzucając światło na to, co naprawdę działa w świecie social media.

Kampanie social media – świat

Kampania promująca film Barbie – Warner Bros

Trend Barbiecore dopadł każdego i zaowocował w lawinę różowych produktów m.in. od marek odzieżowych i kosmetycznych, ale nie tylko. Do kupienia możliwy był np. różowy Xbox, a w meksykańskim Burger Kingu pojawił się burger z różowym sosem. W ciągu całej kampanii promującej film powstało też mnóstwo kreatywnych inicjatyw – na Airbnb możliwe było zarezerwowanie noclegu w domku Barbie, a samą willę odtworzono w świecie gry Roblox. Fani Barbie mogli również skorzystać z Barbie Selfie Generator, aby zaprojektować własne zdjęcie w stylu Barbie. Różowy szał nie ominął nikogo!

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez BARBIE (@barbiethemovie)

Kamila Piotrowska

Kamila Piotrowska-Górak, Social Media Manager w Altavia Kamikaze + K2

Nie dało się uciec przed tą kampanią! Przed premierą Barbie i krótko po niej róż zalewał Social Media z każdej strony! Mądrze prowadzona, z wykorzystaniem wielu kanałów SoMe (Facebook, Instagram, TikTok i X), a równocześnie posiadająca ogromny viralowy potencjał sprawiła, że przez te kilka tygodni lipca wszyscy patrzyli na świat przez różowe okulary.

Warto zwrócić uwagę na to, jak na filmie Barbie skorzystali też producenci Oppenheimera. Wypadająca na ten czas premiera obu filmów i rywalizacja o widza sprawiła, a przy tym mocne osadzenie obu filmów w pasującej, kolorystycznej konwencji, sprawiło, że ludzie chętnie publikowali w swoich socialach zdjęcia w pasujących strojach, nakręcając hype wokół obu produkcji.

Ta kampania w zasadzie stworzyła się sama i przejęła Social Media w 2023 roku!

 

Ewa Sulewska

Ewa Sulewska, Head of Content w Dziadek do orzechów

Ależ to był piękny marketing! Barbiemania opanowała cały świat, a social media były kluczowym elementem całego zamieszania. Można by napisać na ten temat niejeden artykuł, ale skupmy się na najważniejszym.

1: Barbie Selfie Generator. Czy ktoś z Was nie widział zdjęć koleżanek, które pozowały niczym lalki okraszone zabawnymi opisami? Ja szczególnie polecam wersję Malali Yousafzai.

2: Współprace. Setki firm z całego świata chciało uszczknąć nieco z blasku otaczającego produkcję. Pojawiło się mnóstwo produktów, od kosmetyków, przez buty, aż po… domy inspirowane filmem i słynną lalką. A to wszystko napędziło do kin jeszcze więcej widzów.

3: Strategia okruchów uwagi. Stymulując zainteresowanie odbiorców przez wrzucanie ciekawego i pikantnego content co rusz podgrzewało atmosferę. Czasem jakaś ploteczka, czasem trailer, czasem nowe nazwiska w obsadzie. Wszystko sprawiło, że film okazał się mega sukcesem, a jego Instagram ma obecnie 1,7 miliona followers. Brawo!

 

Dominik Siadak

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer / Partner w agencji ASAP&ASAP

Kampania filmu Barbie „pozamiatała” w tym roku. Oprócz genialnego marketingowego dozowania napięcia w oczekiwaniu na premierę filmu, świetnie sprawdziły się niestandardowe działania OOH typu budki Barbie, domy Barbie, samochód Barbie i inne instalacje rozrzucone po całym świecie generujące ogrom organicznego zasięgu w social media. Oczywiście na wstępie wspierane działaniami paid, by finalnie wygenerować earned media. Trzeba przyznać, że świetna integracja działań ATL/OOH z działaniami w social media bardzo dobrze się sprawdziły i stworzyły prawdziwy trend. Bieżące reagowanie teamu social mediowego na pojawiający się content organiczny tylko wzmacniały efekt działań marketingowych.

 

Paweł Kardel

Paweł Kardel, Strategy Planner w Cape Morris

Kolorem roku 2023 Pantone była Viva Magenta, ale tak naprawdę rok ten zdominował Barbie Pink. Nie można, opowiadając o roku 2023, nie wspomnieć o marketingowym sukcesie, jaki odniósł film, tak jak ciężko szukać osoby, która o nim nie słyszała.

Kampania Barbie miała co prawda wiele składowych swojego sukcesu, ale bez wątpienia dużą rolę w marketing mix odegrały Social Media i UGC. Twórcy zdecydowali się oddać użytkownikom prosty generatora selfie „This Barbie is …”, który zarazem doskonale wyrażał filozofię filmu o tym, że każda kobieta może być kim tylko zechce, jak i zachęcał do kreatywności i zabawy formatem. Pozwalając użytkownikom wyrazić siebie w oryginalny sposób i sprawiając, że całe social media na chwile zmieniły kolor na różowy. Pokazując również jak potężnym narzędziem może być UGC, jeżeli tylko zostanie dobrze wymyślony i wdrożony po stronie marki.

 

Marta Nowak

Marta Nowak, Senior Creative Copywriter w Havas Play

Biorąc pod uwagę Barbiemanię, która ogarnęła świat minionego lata, aż dziwne, że kolorem roku 2023 nie okrzyknięto różu. Machina marketingowa promująca film ruszyła na długo, zanim trafił on do kin i mogła ominąć chyba tylko tych, którzy w wakacje zaserwowali sobie absolutny detoks od wszelkich mediów.

W dniu premiery Barbie lekcje z RTM odrobiły wszystkie liczące się marki, w swoich postach nawiązywali do niej zarówno politycy, jak i najlepsze zespoły Formuły 1, a wygenerowane przez AI zdjęcie Baracka Obamy i Joe Bidena w różowych (a jakże!) garniturach, stało się viralem na platformie X. To jednak nic w porównaniu z dominacją Barbiecore na TikToku. Filtry i ścieżka dźwiękowa do filmu cieszyły się niesłabnącą popularnością przez dobrych kilka tygodni, a trendy takie jak #barbieheimer, czy promujący ciałopozytywność, The Ordinary Barbie, okazały się absolutnymi hitami wśród użytkowników, których kreatywność nie znała granic. I o to chodzi w zabawie (z) Barbie!

#detoxyourfeed – Dove

Dove, będąc świadomym wpływu idealizowanych zdjęć na młode dziewczyny, uruchomił kampanię społeczną #detoxyourfeed. Inicjatywna kierowana była do nastolatek i miała na celu zmniejszenie presji związanej z nierealistycznymi standardami piękna w mediach społecznościowych. W ramach akcji eksperci udzielali wskazówek, jak pomóc młodym ludziom odróżnić toksyczne treści online. Dodatkowo influencerzy zaangażowani w akcję promowali prawdziwy obraz ciała oraz inspirowali do budowania pewności siebie niezależnie od internetowych wzorców.

Kamila Piotrowska-Górak, Social Media Manager w Altavia Kamikaze + K2

Dove od lat znane jest z kampanii promujących społeczną odpowiedzialność, równość i promowanie pozytywnego obrazu ciała w szczególności wśród młodych konsumentów. W tym roku została stworzona kampania #detoxyourfeed w ramach znanego już projektu Self-Esteem. Jej ideą było wsparcie rodziców oraz nastolatki w podjęciu realnych działań, które powstrzymałyby szerzenie toksycznych treści w Internecie.

Kampania miała szeroki zasięg, wykorzystując wiele kanałów społecznościowych i równocześnie promując hashtag #detoxyourfeed. Jej siłą było wzbudzenie w rodzicach świadomości, że ich dzieci są w Internecie narażone na wiele przykrych sytuacji i to od nas zależy, czy zbudują one dobre nawyki w mediach społecznościowych. Dodatkowo wykorzystana została tutaj technologia deep fake, która pokazywała, jak przekonujące mogą być Social Media i jak bardzo powinniśmy uważać na to, co dzieci robią w Internecie.

Przykład marki Dove, która nie boi się mówić o trudnych tematach i równocześnie wykorzystywać do tego nowych technologii pokazuje, że odważne działania w Social Mediach są bardzo potrzebne.

 

Anna Ledwoń-Blacha, Creative Owner w More Bananas

Dove kontynuowało swoją misję promowania pozytywnego wizerunku ciała i odpowiedzialności społecznej. Kampania ta skupiała się na edukacji rodziców i ich dzieci na temat zdrowych nawyków w mediach społecznościowych oraz na rozpoznawaniu szkodliwych „rad” dotyczących urody. Zasługuje na uwagę ze względu na stałą realizację misji warki i dobry impakt.

for people who eat food and go places – Uber Eats

Uber One to nowa subskrypcja w aplikacji, oferująca m.in. zerowe opłaty za dostawę i wyjątkowe promocje. W spocie reklamowym wzięli udział aktor Robert De Niro i gwiazda serialu Sex Education, Asa Butterfield. Po początkowej, niezręcznej rozmowie, okazuje się, że obu panów łączy zamiłowanie do jedzenia I odwiedzania różnych miejsc, co jest nawiązaniem do usług firmy – Uber oraz Uber Eats. W miarę budowania nietypowej przyjaźni aktorów podczas wspólnych aktywności, od zakupów po oglądanie filmów z kotami, Uber One jest przedstawiane jako subskrypcja dla ludzi, którzy … po prostu jedzą i jeżdżą.

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer / Partner w agencji ASAP&ASAP

Bardzo pozytywne wrażenie zrobiła na mnie YouTube’owa kampania Uber One z Robertem De Niro. Świetne wykorzystanie celebryty w social mediowym klimacie – czyli bez pompatyczności, a z fajnym realizmem i ciekawym kreatywnym twistem. Stary, dobry storytelling w nowym digitalowo-socialmediowym wydaniu. Przykład, jak celebryci z dawnych lat mogą genialnie odnaleźć się w nowych mediach dzięki świetnej idei i strategii. Platformy social media mocno skręcają w kierunku video i zaangażowania użytkownika najciekawszym contentem. Facebook, YouTube, Instagram, TikTok coraz mniej się od siebie różnią, stawiając na video, co przekłada się na działania reklamodawców. Zaangażowanie w social mediach jeszcze nigdy nie było tak trudne, jak dziś, ale jak widać na przykładzie Uber One – wciąż jest na to szansa.

Wrapped 2023 – Spotify

Spotify Wrapped 2023, coroczne podsumowanie muzycznych preferencji użytkowników, zaskoczyło wcześniejszą premierą 29 listopada. Tegoroczna edycja poza tradycyjnymi kategoriami, takimi jak Topowi Artyści czy Topowe Gatunki, dopasowywała słuchaczy do miast z całego świata na podstawie historii odtwarzania, a także określała nawyki użytkowników, przypisując im jeden z dwunastu dostępnych znaków, np. Podróżnik w czasie czy Łowca.

źródło: newsroom.spotify.com

Kamila Piotrowska-Górak, Social Media Manager w Altavia Kamikaze + K2

Gdybym miała wskazać moją ulubioną kampanię, która co roku znajduje się w TOP 3 rankingu światowego, z pewnością wybór padłby na Spotify i ich Wrapped! Publikowane na przełomie listopada i grudnia podsumowanie muzycznych (i podcastowych!) wspomnień kolejną edycję z rzędu stały się ogromnym fenomenem wśród użytkowników serwisu streamingowego.

Choć Wrapped publikowane jest już regularnie od 7 lat, co roku użytkownicy platformy z niecierpliwością czekają na nową odsłonę. Co ważne, równie chętnie dzielą się nim ze swoimi znajomymi w Social Mediach!

Sentymentalna podróż w przeszłość naszych wspomnień muzycznych, charakterystyczna, utrzymana mocno w klimacie lat 90. stylistyka graficzna oraz bezpośrednie wiadomości od ulubionych artystów, są bardzo mocno osadzone w trendach, które obecnie popularne są wśród Zetek. Cały koncept jest na tyle spójny i wyrazisty, że aż chce się to oglądać!

Spotify, robicie to dobrze!

 

Anna Ledwoń-Blacha, Creative Owner w More Bananas

Kampania marketingowa Spotify, znana jako Wrapped, która od dawna rozgrzewa Social Media, przyciąga nowych użytkowników do platformy i generuje ogromną ilość User Generated Content. Dostarczając spersonalizowane podsumowania nawyków słuchania odbiorców, kampania stała się jednym z najbardziej popularnych wydarzeń w historii. Również i w tym roku.

Not all nights out are out – Heineken

Heineken i Le Pub Brazil zrywają ze stereotypami, prezentując globalną kampanię „Not All Nights Out are Out”. Film „Just Another Night Out” ukazuje historie Historia Alex i jej przyjaciół, planujących spotkanie „w tym samym miejscu co zwykle”, sugerując widzowi klasyczny wieczór na mieście. Następuje jednak zaskakujący zwrot akcji – Alex wraca do domu, by grać online ze znajomymi.

Kampania podkreśla, że nie każde spotkanie musi oznaczać wyjście, a wirtualna rozrywka może być równie socjalna i satysfakcjonująca.

Paweł Kardel, Strategy Planner w Cape Morris

Fundamentem dobrej kampanii jest zrozumienie grupy docelowej i właśnie to udało się Heinekenowi bardzo dobrze. Wg raportów Newzoo aż 50% globalnej populacji regularnie spędza czas na graniu w gry wideo, a liczba ta będzie jedynie rosnąć wraz z dorastaniem kolejnych pokoleń. Statystyki te są jeszcze wyższej i dochodzą do 79%, kiedy uwzględnimy wszystkich zaangażowanych w gaming (uwzględniając granie, oglądanie streamów innych graczy i inne formy zaangażowania).

Cały czas istnieje jednak stereotyp „gamera”, który spędza całe dnie przed ekranem, jest społecznie niedostosowany i nie ma przyjaciół. A marki, próbujące dotrzeć do graczy wykazują się totalnym niezrozumieniem, tego środowiska i samych gier, tak jak Coca Cola w niesłynnej kampanii „One Coke Away From Each Other”. Dlatego cieszy przykład Heineken, który pokazuje, że kampania kierowana do graczy, może zostać dobrze zrealizowana i odebrana, jeżeli tylko oparta zostanie na odpowiednim insighcie.

Raise Your Arches – McDonald’s

McDonald’s po raz kolejny kreatywnie wykorzystuje swojego ikoniczne złote łuki, tym razem w kampanii „Raise Your Arches”. Akcja pierwszego spotu nakręconego na potrzeby akcji przenosi nas do biura, gdzie pracownicy, znużeni monotonią, używają gestu uniesionych brwi jako sygnału do przerwy na szybki lunch w McDonald’s. Złote łuki stają się nietypowym zaproszeniem do restauracji także w letniej odsłonie kampanii, gdzie znudzeni kierowcy stojący w korku po raz kolejny za pomocą podniesionych brwi dają sobie nawzajem sygnał o zbliżającym się posiłku w McDonald’s.

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer / Partner w agencji ASAP&ASAP

McDonald’s jest na komunikacyjnej fali od paru lat. Świetne globalne i lokalne kampanie nie pozwalają marce pokryć się kurzem, dodając jej pozytywnych skojarzeń. Pięknym przykładem z 2023 jest kampania „z brwiami”, nawiązująca do złotych łuków w logo McDonald’s. Prosty myk kreatywny, który stał się viralem w social mediach, generując ogromne zasięgi na wszystkich platformach SM oraz mnóstwo pozytywnych reakcji użytkowników. Świat, w którym rozdzielamy kampanie social media od kampanii TV, powoli zanika – nie ma dziś przykładu dobrej kampanii abstrahującej od digitalu i mediów społecznościowych. McDonald’s udowadnia, że świat ATLu pięknie uzupełnia digital, rozwijając ideę i generując zaangażowanie poprzez prosty koncept oraz video dostosowane do wszystkich mediów.

Operation No Grey – Fiat

Włoski producent samochodów Fiat ogłasza zaskakującą zmianę w swojej ofercie, rezygnując z koloru szarego na rzecz jaskrawych barw. Kampania „No grey” wprowadza nowy kierunek, gdzie auta Fiata będą teraz dostępne w kolorach inspirowanych włoskim morzem, słońcem, ziemią i niebem. Marka chce uczynić te barwy „znakiem rozpoznawczym” na rynku motoryzacyjnym. Olivier Francois, globalny szef Stellantis, właściciela marki, podkreśla, że Włochy to kraj kolorów, co teraz ma odzwierciedlać także linia samochodów Fiata.

Marta Nowak, Senior Creative Copywriter w Havas Play

W czasach, kiedy marki motoryzacyjne skupiają się na tworzeniu coraz doskonalszych modeli z napędami elektrycznymi, stawiają na komunikację nowoczesnych systemów bezpieczeństwa albo inteligentnego napędu 4×4, położenie akcentu komunikacji na… kolorze karoserii może wydawać się tematem drugorzędnym. Fiat zdecydował się pójść, a może raczej pojechać, pod prąd i zrobił to naprawdę dobrze. Deklaracja o zaprzestaniu produkcji samochodów w odcieniach szarości okazała się doskonałym sposobem na socialowy viral, a #OperationNoGrey rozpaliła dyskusję między zwolennikami klasyki a tymi, którzy stoją na straży poglądu, że świat nie potrzebuje kolejnego szarego auta.

Fiat kolejny raz udowodnił, że dobra reklama może być zabawna i kolorowa a włoska La dolce vita, to dla turyńskiej marki niekończące się źródło insightów.

The Ad You Stay In – Hilton

Sieć hoteli Hilton postanowiła udowodnić, że „To, gdzie się zatrzymasz, ma znaczenie”. Na TikToku Hiltona pojawił się aż 10-minutowy film, z udziałem Paris Hilton i innych influencerów, którzy rzucali wyzwanie widzom, aby dotrwali do końca. Pomimo długości filmu, film zostały ciepło przyjęty i zyskał wiele wyświetleń. Geniusz filmu tkwił w połączeniu różnych stylów, filtrów i efektów, tworząc wrażenie płynnego przewijania TikTok bez konieczności scrollowania.

Paweł Kardel, Strategy Planner w Cape Morris

Obejrzałbyś TikTok, który trwa 10 minut? A obejrzałbyś 10-minutową reklamę luksusowego hotelu na TikToku?

Hilton udowodnił, że jest w stanie utrzymać Twoją uwagę przez całe 10 minut. Twórcy reklamy doskonale zdiagnozowali, co przyciąga odbiorców do platformy i przekuli to na 10-minutowe arcydzieło pełne dystansu do siebie, ironii i tik tokowego humoru osiągając sukces w postaci 35 milionów wyświetleń, potencjalnie najdłuższej reklamy, jaka została dotychczas opublikowana na TikToku. A wszystko dzięki temu, że nie próbowali jak wiele innych marek adaptować swojej strategii marketingowej z innych kanałów na TikTok a w pełni stali się jego częścią. Odpowiadając przy tym na pytanie, które stawia sobie wiele marek – czy reklamy na TikTok działają? Tak, ale tylko pod warunkiem, że są również kontentem, który na równi z twórcami dostarcza rozrywki odbiorcom.

October 3rd – Tinder

W ramach Światowego Dnia Zapobiegania Oszustwom najpopularniejsza aplikacja randkowa Tinder postanowiła nawiązać do kultowego filmu „Wredne Dziewczyny”. Wybór tego dnia, 3 października, ma symboliczne znaczenie, jako dzień, w którym w filmie szkolny przystojniak Aaron Samuels zwrócił się do Cady Heron pytając o dzisiejszą datę, na co ta odpowiada: „Jest 3 października”. To nie tylko symboliczna data dla fanów „Wrednych Dziewczyn” – 3 października, obchodzony jest właśnie Światowy Dzień Zapobiegania Oszustwom. Tinder wykorzystuje tę okazję, ostrzegając użytkowników i zachęcając do ostrożności podczas interakcji z nowo poznawanymi osobami w aplikacji.

Ewa Sulewska, Head of Content w Dziadek do orzechów

Premiera nowej wersji filmu „Wredne Dziewczyny” już wkrótce i jest to świetny moment, by przypomnieć sobie oryginał tego hiciora. „Mean Girls” to klasyk, który na stałe wdarł się do popkultury i jest uwielbiany przez dziewczyny z pokolenia milenialsów.

To właśnie zjawisko (i premierę) wykorzystał Tinder w kampanii October 3rd. Jej nazwa nawiązuje do jednej z filmowych scen, ale co ważne: 3.10 został również uznany za Światowy Dzień Zapobiegania Oszustwom Randkowym. Jak mówią organizatorzy: Ten dzień ma na celu zwiększenie świadomości o problemie, który spowodował kilka samobójstw, zakłócił życie milionów ludzi i odebrał miliardy dolarów.

Tinder stworzył film, który hulał po socialkach, przypominając odbiorcom, że czujność w necie jest najważniejsza, jednocześnie zapraszając do dzielenia się swoimi doświadczeniami. Dodatkowy smaczek? W filmie pojawia się aktor, grający główną męską rolę właśnie w Mean Girls.

Świetny przykład RLM i trafnego zaadresowania komunikatu do grupy docelowej.

Kampania CGI – Maybelline Cosmetics

Marka Maybelline New York zaskoczyła internet nietypowymi reklamami swojego tuszu do rzęs. Krótkie filmy przedstawiają m.in. pociąg w Londynie, „ubrany” w sztuczne rzęsy oraz pokrywającą je gigantyczną szczoteczkę do tuszu umieszczoną na billboardzie. Mimo że do ich stworzenia użyto efektów CGI (ang. computer-generated imagery), filmy wyglądają bardzo realistycznie. Kampania przekroczyła oczekiwania, zdobywając niezwykła popularność, a sama marka Maybelline, przyznała się, że nie spodziewała się takiego sukcesu.

Ewa Sulewska, Head of Content w Dziadek do orzechów

Pamiętacie „rok video”? A „rok mobile”? Cóż, 2023 to zdecydowanie rok AI i CGI. Internauci i marki z całego świata oszaleli na punkcie sztucznej inteligencji i jej możliwości. Jedną z pierwszych i najbardziej oryginalnych kampanii na kanwie tego szaleństwa była ta przygotowana przez Maybelline.

(Jak się wydawało) Maybelline postawiło na londyńskich ulicach gigantyczne mascary, których szczoteczki „czesały” rzęsy przytwierdzone do autobusu i lokomotywy metra. Wyglądało to turbo realistycznie i zachwyciło fanów kosmetyków. Szybko jednak okazało się, że marka nawiązała współpracę z artystą CGI, Ianem Padghamem, a żadna linia londyńskiego metra nie ma aż tak szałowego make-upu.

Filmy rozeszły się viralowo, a sam dział marketingu Maybelline przyznaje, że nie spodziewał się takiego sukcesu.

It Starts With a Swipe – Tinder

Ostatnie dane pokazują, że dla większości użytkowników Tindera głównym celem jest znalezienie długoterminowej relacji. Kampania zatytułowana „It Starts With A Swipe”, ma na celu przełamanie stereotypów związanych z aplikacją i podkreślenie, że może ona służyć nie tylko do znalezienia osoby do romantycznej relacji na stałe, ale także ciekawych znajomości na dłuższy lub krótszy czas, z którymi też przeżyjemy rozmaite przygody i miłe chwile.

Marta Nowak, Senior Creative Copywriter w Havas Play

Bardzo niewiele jest aplikacji, które ukształtowały współczesną kulturę w takim stopniu jak Tinder, który już na początku działalności zaanektował choćby słowo swipe, nadając mu zupełnie nowe znaczenie. I choć pierwotnie apka służyła do nawiązywania przelotnych romansów, dziś do randkowej gry wkracza pokolenie Z, które w aplikacji chce odnaleźć wszystkim… długotrwałą relację.

Brawa dla Tindera za to, że nie bał się zmierzyć z definicją randki, którą sam przecież stworzył i wsłuchał się w głosy swoich nowych użytkowników. Zrozumienie przez markę, że swipe’ujący 22-latek szuka w aplikacji zupełnie czegoś innego niż jego rówieśnik przed 10 laty, to klucz do sukcesu pierwszej globalnej kampanii marki. Za „It Starts With a Swipe” stoi jednak coś jeszcze. Różnorodność. Tinder wysyła w świat wiadomość, że jest miejscem, w którym każdy, bez względu na orientację seksualną czy wyznawane wartości, może czuć się komfortowo. A wszystko to w oprawie współczesnej baśni o Gen Z.

Kampanie social media – Polska

Miasto ING w Roblox – 2. Sezon

Msze święte czy posiedzenia sejmu organizowane w grze Roblox pokazały moc tego rodzaju cyfrowych wydarzeń. W 2022 roku ING Bank Śląski jako pierwszy bank w Polsce zadebiutował w Robloxie, tworząc grę edukacyjną „Miasto ING”. Gra umożliwiała trenowanie dzieciom zdrowych nawyków finansowych przez interaktywną zabawę. W 2023 roku, z okazji drugiego sezonu gry, ING zorganizował pierwszy w Polsce koncert w świecie gry. Występ Youtubera Paliona przyciągnął liczne grono widzów, a wydarzenie zakończyło się planowanym atakiem tajemniczego hakera.

Tomasz Szewczyk

Tomasz Szewczyk, Creative Director w agencji ASAP&ASAP

Jestem fanem tej realizacji od początku, bo świetnie wykorzystuje Roblox – jedyne na ten moment naprawdę tętniące życiem metawersum (nie licząc bardziej specyficznych Minecrafta i Fortnite’a czy niszowych platform na VR). Wraz z drugim sezonem Miasta ING jego twórcy udowodnili, że nie zasypiali gruszek w popiele i radykalnie podnieśli skille – kreatywne, narracyjne, techniczne. Sam koncert Paliona (oglądany przez 55 tys. fanów), twist z cyberatakiem, szybka gamifikacja eventu (340 tys. graczy) oraz angażujący edutainment o cyberbezpieczeństwie (z klasycznymi produktami ING w tle) – wszystkie te elementy połączono wzorcowo w jedną płynną i nieskomplikowaną ostatecznie kampanię o jasnym przekazie, której zasięgów (organiczne 5 mln odbiorców) może pozazdrościć każdy inny brand z młodym targetem. Świetna szkoła, jak to się robi oraz cenna lekcja na teraz i na jutro, czym w istocie są dla współczesnych nastolatków sociale. Oraz jak wygląda komunikacja marek, która ich obchodzi.

 „… w tobie nadzieja na dopasowanie” – DKMS

Czekanie, nieuchronnie wpisane w nasze życie, staje się źródłem inspiracji dla poruszającej kampanii społecznej DKMS. Bohaterami kampanii stali się pacjenci I dawcy fundacji. Wśród nich znalazła się 18-letnia Gabrysia, która odegrała kluczową rolę w spocie promocyjnym. W filmie towarzyszymy Gabrysi w różnych etapach jej życia, obserwując, jak z niecierpliwością spogląda na telefon w oczekiwaniu na wiadomość o znalezieniu zgodnego dawcy. Te subtelne, a jednocześnie silne ujęcia ukazują, jak cenny może być każdy moment, gdy ktoś czeka na drugą szansę w walce z chorobą.

Michał Grzebyk

Michał Grzebyk, PR & Content Marketing Director w ContentHouse

Wiem, że jestem nieobiektywny w ocenie tej kampanii. Ba, nawet nie jestem dobrą grupą docelową działań DKMS. Dlaczego? Ponieważ już ponad 13 lat jestem w bazie potencjalnych dawców, a w kwietniu 2014 oddałem szpik, więc dołączyłem do grona dawców faktycznych. Było warto, bo ocaliłem tym samym życie potrzebującej Biorczyni z Australii.

Kampania „… w tobie nadzieja na dopasowanie” urzeka prostotą i mocą przekazu oraz skupieniem się na realnych historiach Biorców i Dawców. A to musi zażreć w mediach społecznościowych, które są przesiąknięte kreacją wizerunku i udawaniem przeżyć, więc użytkownicy potrzebują autentyzmu w najczystszej formie.

„Ja w przyszłości” powered by AI & ING

ING, pragnąc rozbudzić refleksję Polaków na temat ich przyszłości finansowej oraz życia na emeryturze, postawiło na wykorzystanie najnowszej technologii oraz AI. Użytkownicy zostali zaproszeni do wrzucenia swojego zdjęcia i udzielenia odpowiedzi na pytanie: „Co chcesz robić w przyszłości?”. Codziennie 21 najbardziej fascynujących pomysłów przekształcano w unikalne cyfrowe wizualizacje. Dodatkowo każdego dnia wybierano autora najciekawszej propozycji, który otrzymywał wyjątkowy prezent w postaci nowoczesnego, metalowego plakatu z własną wizualizacją.

źródło: ja-w-przyszlosci.pl/galeria

Tomasz Szewczyk, Creative Director w agencji ASAP&ASAP

Wykorzystanie sztuki generatywnej zdominowało w 2023 tysiące działań, technologia jest hot, wiadomo – ale jeśli o czyjejś kampanii warto wspomnieć, to palma pierwszeństwa należy się zdecydowanie ING, które po prostu najszybciej wdrożyło masowe „obrazki z ejaja” jako kulminację swojej akcji. I w jakim pięknym stylu. Raz, że futurystyczny charakter samej technologii obrodził niemal gotową ideą, to dwa, gładko wpasował się w gamę bankowych produktów o zabezpieczaniu przyszłości. Czego chcieć więcej?

Odbiorcy chętnie dzielili się w socialach wygenerowanym contentem, wiele osób zetknęło się dzięki nim z generative AI po raz pierwszy i można narzekać, że technicznie kampania mogła być lepsza – obrazy otrzymywało się mailem! – ale liczył się czas, gdy wszyscy wokół kombinowali, jak tego AI użyć i twórcy ewidentnie wyszli z założenia „albo my, albo oni”. No i kampanię pod koniec roku pamiętamy, a wielu kolejnych, opartych na powszechnym już generowaniu obrazów – nie.

„Jak TO robić?” na platformie Discord – Durex

Świat gier online to dla młodzieży nie tylko rozrywka, ale także przestrzeń do swobodnych rozmów. To zainspirowało markę Durex do podjęcia nowego wyzwania. W ramach drugiej odsłony kampanii „Bez wymówek” Durex ponownie walczył z usprawiedliwieniami dotyczącymi unikania stosowania prezerwatyw. Marka zaangażowała influencerów z TikToka, YouTube, Instagrama i Twitcha, ale główne działania prowadzone były na Discordzie. Durex stworzył tam specjalny kanał, gdzie eksperci udzielali porad związanych z edukacją seksualną i odpowiadali na pytania użytkowników. Zamknięte środowisko tworzyło dobre warunki do dyskusji I zachęcało użytkowników do szczerych rozmów pozbawionych tabu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Kasix (@kasix909)

Tomasz Szewczyk, Creative Director w agencji ASAP&ASAP

Edukacja seksualna nastolatków w Polsce – w wymiarze masowym – nie istnieje. Każda inicjatywa, która stara się cokolwiek skutecznego w tym zakresie przedsięwziąć, jest godna pochwały. Powołanie przez Durex digitalowej kliniki edukacji seksualnej na terra incognita, jaką pozostaje dla mainstreamowych brandów Discord, uważam za pierwiosnek działań, których w następnych latach będzie przybywać. Inkluzywność, a jednocześnie anonimowość, jaką dają serwery Discord, ich specyfika oraz wyzbyta zahamowań komunikacja nastolatków na nich – autorzy kampanii dopasowali to narzędzie do swoich celów modelowo. W ten sposób, w świecie bezlitosnych algorytmów i wszechobecnego data miningu, młodzież zyskała ekwiwalent prywatnej i bezpiecznej rozmowy z ekspertami o swojej seksualności. Wraz z gamingowymi influencerami, którzy angażowali społeczność i kierowali ją na serwer Durexa po wiedzę – pokazało to nowe drogi dotarcia z produktem, który contentu edukacyjnego potrzebuje u nas najbardziej.

Kampania wokół serialu „1670” – Netflix

Promocja nowego serialu Netflixa, czyli 1670, nie przeszła bez echa. Sarmacki mockument ukazujący satyryczny portret szlacheckiej wsi z Bartłomiejem Topą w roli głównej okazał się jednym z największych przebojów końcówki 2023 roku w Polsce. Szał na sarmackie The Office wciąż się, zyskując coraz większą popularność, a influencerzy, którzy promowali serial, otrzymali … spory worek siana. Dosłownie.

Michał Grzebyk, PR & Content Marketing Director w ContentHouse

W grudniu 2023 w polskich mediach społecznościowych zaroiło się od żupanów, wąsatych szlachciców i polskich chłopów. To wszystko oczywiście za sprawą mini serialu „1670” i zamieszania, jakie zrobił. Nie roztrząsajmy skrajnych opinii dotyczących produkcji oraz jej wpływu na szeroko pojętą „polską rację stanu”, bo w tak spolaryzowanym społeczeństwie nawet reklama mydła może nas skłócić, a przynajmniej wywierać presję na mniej lub bardziej domorosłych komentatorów do zajęcia stanowiska. Najlepiej jak najbardziej skrajnego i tym samym wyrazistego, by z dala trzymać się od piekielnego kręgu symetryzmu (pamiętajmy, by w tym miejscu splunąć niczym Jan Paweł Adamczewski na słowo „Szwedzi”).

Przez parę tygodni byliśmy zaskakiwani kolejnymi filmami, które znacząco rozszerzały świat przedstawiony serialu (choćby wybory Młodzieżowego Słowa BaRoku czy sylwestrowy wpis z zespołem barokowym). Docenić warto też grafiki – na przykład te nawiązujące do największych hitów polskiego internetu. Słowem – twórcom promocji udaje się utrzymać zainteresowanie serialem przez długie tygodnie. A to jest sztuka w dobie dostarczania na platformy VOD co najmniej kilku nowych tytułów miesięcznie.

Mamy nadzieję, że wśród wytypowanych przez ekspertów kampanii i Ty znajdziesz coś inspirującego!

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail