X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Pokolenie Z – czego oczekują, jak pracują?

Co cechuje Zetki? Czego wymagają od pracy przedstawiciele pokolenia Z? Zapraszamy do lektury artykułu.

Pokolenie Z – czego oczekują, jak pracują?źródło: pexels.com

Artykuł sponsorowany

Młode pokolenie w wieku poniżej 30 lat jest obecnie przedmiotem wielu badań i analiz. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, czym charakteryzuje się ta generacja, jak pracuje i jakie ma oczekiwania względem pracodawców. W poniższym artykule sprawdzamy, czym wyróżnia się pokolenie Z na rynku pracy.

Generacja Z – lata

W opisach pokolenia Z znajdziemy różne określenia. To również generacja Z, zetki, zoomersi, zoomerzy, czy post-millenialsi. Niezależnie jednak od nazwy, istotny jest tu wiek. Wymienione określenia dotyczą osób urodzonych w latach 1995-2012. Dolna granica czasami jest nieznacznie modyfikowana.

Ogólnie rzecz biorąc, do pokolenia Z należą osoby poniżej 30. roku życia. Wcześniejszą generacją, która miała wpływ na pewne cechy tej grupy, było pokolenie Y. Po niej z kolei nadchodzi pokolenie Alfa.

Pokolenie Z – charakterystyka

Pokolenie Z to osoby młode, a więc dopiero zdobywające doświadczenie życiowe i zawodowe. Jakimi wartościami się kierują? Odpowiedzi na to pytanie mogą dostarczyć wyniki badania „Pokolenie Z na rynku pracy. Postawy, priorytety i oczekiwania” zrealizowanego przez Zespół Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas. Dla osób z pokolenia Z najważniejsze jest szczęście, rodzina i możliwość realizowania pasji. Młode osoby najrzadziej wskazywały na wiarę, kulturę i rozwój kariery.

Przedstawiciele pokolenia Z mają też cechy, które wynikają z okresu ich dorastania. Chodzi o upowszechnienie się Internetu i cyfryzacji, przez co obecnie naturalnym środowiskiem takich osób stały się nowoczesne technologie.

Cechy pokolenia Z

Pokolenie Z ma wyróżniać duża pewność siebie. To z kolei sprawia, że Zetki są często uznawane za osoby egoistyczne, które wyznaczają sobie ambitne cele, ale nie do końca umieją je osiągać. Jednak nie zawsze tak jest. Są oni uważani również za osoby kreatywne, ambitne i pracowite. Ceni się je za dużą motywację w samorozwoju i orientację na sukces.

Zetki rozwijają swoje pasje, podróżują, dbają o swój komfort zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Często są oni odważni w swoim działaniu – nie boją się podjąć decyzji o emigracji zarobkowej, aby uzyskać standard życia, o którym marzą.

Pokolenie Z na rynku pracy

Istotne z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego są cechy pokolenia Z, które wkracza na rynek pracy i będzie go kształtować przez wiele najbliższych lat. Trwający już proces starzenia się społeczeństwa sprawia, że będzie na nich ciążyć duża odpowiedzialność m.in. związana z systemem emerytalnym. Jednocześnie przedstawiciele generacji Z będą musieli wypełnić lukę na rynku pracy, która stale powiększa się po przejściu dużej grupy uprawnionych na emeryturę.

Pokolenie Z – praca nie jest najważniejsza

Przedstawiciele pokolenia Z zmienili priorytety, które dominowały u wcześniejszej generacji. Praca nie jest dla nich celem samym w sobie, ale stanowi środek do urzeczywistniania celów i wartości pozazawodowych, istotnych w życiu prywatnym oraz społecznym. Znacznie większą wartość niż rozwój kariery ma dla nich rodzina i własne spełnienie.

Nie dziwi więc fakt, że cechą wyróżniającą generację Z jest równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym, czyli work-life balance.

Pokolenie Z – wymagania wobec pracodawcy

Zetki są znane z tego, że już od samego początku stawiają swoim przyszłym pracodawcom duże wymagania. Jako że praca nie jest dla nich priorytetem, musi ona spełnić określone kryteria, by w ogóle była godna uwagi. Możemy znaleźć je w badaniu „Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce” przygotowanym przez Cpl Poland.

Według analizy, elementy oferty pracy, które zachęcają Zetki do aplikowania to przede wszystkim podane wynagrodzenie (52%), zakres zadań (49%), lokalizacja firmy (48%), czy opinie o firmie (45%). Przedstawiciele pokolenia Z w procesie rekrutacji cenią najbardziej szybkość przekazywania decyzji (35%), spotkanie z przyszłym przełożonym (32%) oraz niewielką liczbę etapów – maksymalnie dwa (31%).

Warto wspomnieć na czynniki, które zachęcają Zetki do pracy w jednej firmie przez dłuższy czas. Jest to przyjazna atmosfera i niski poziom stresu (po 32%), podwyżka raz w roku (31%), stabilne i bezpieczne zatrudnienie (30%), czy elastyczne godziny pracy (26%). W kwestii współpracy z pracodawcą Zetki szukają szacunku, zrozumienia i swobody w działaniu. Jeśli chodzi z kolei o benefity, dla pokolenia Z najważniejsze są:

  • kursy i szkolenia (37%),
  • dodatkowe dni wolne (36%),
  • opieka medyczna (34%),
  • ubezpieczenie na życie (33%),
  • dofinansowanie dojazdów do pracy (26%).

Nieco mniejsze, ale nadal duże znaczenie dla Zetek miała opieka medyczna i ubezpieczenie na życie dla osoby towarzyszącej. Wszystkie te cechy powinny być brane pod uwagę w rekrutacjach prowadzonych w najbliższej przyszłości. Pracodawcy bez uwzględnienia powyższych wymagań nie będą w stanie przyciągnąć zdolnych pracowników z pokolenia Z.

Pokolenie Z – jak szuka pracy?

Generacja Z doskonale odnajduje się w nowoczesnych technologiach, a więc poruszanie się w sieci jest tutaj absolutną podstawą. W związku z tym poszukując pracy, Zetki wybierają przede wszystkim serwisy internetowe typu GoWork.pl. Łatwa dostępność i szybkość wyszukiwania ogłoszeń sprawia, że jest to dla najwygodniejszy sposób znalezienia tej idealnej pracy. Sam GoWork.pl ma w swojej bazie kilka milionów opinii o pracodawcach. To doskonałe źródło wiedzy dla Zetek, które mogą jeszcze przed złożeniem aplikacji przeanalizować sens jej wysyłania.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail