reklama
Internet stał się nieodzowną częścią naszego życia, a uzależnienie od urządzeń elektronicznych i potrzeba przebywania w sieci to problem większości użytkowników.
Świat cyfrowy jest kopalnią wiedzy oraz ułatwia nam komunikację. Jednocześnie zatraca nas w tej przestrzeni i realnie wpływa na zdrowie psychiczne. Coraz częściej wielkie gwiazdy i marki chcą walczyć z problemem. Poznaj organizacje i influencerzy za sprawą swoich działań i kampanii dokładają cegiełkę do walki o dobrostan ludzi.
Dove
Z troski o nastolatki i świadomość, jak media społeczne zaburzają postrzeganie siebie – Dove zadecydowało przeprowadzić kampanie Detox FEEDu. Młode dziewczyny podążają za nierealnymi standardami piękna, które widzą w social mediach. Marka zachęca do bardziej świadomego odbierania treści w internecie. Poprzez wrzucanie serii filmów na YouTube, Dove ma na celu również edukowanie rodziców, aby wiedzieli, jak zaradzić i pomóc dziecku. W tę inicjatywę na swoich social mediach zaangażowały się m.in. Patricia Kazadi, Joanna Koroniewska i Aleksandra Żebrowska.
T-Mobile
Niepokojące wyniki badań dotyczące Polaków, wskazują na to, iż 80% rodaków nie potrafi stwierdzić, czy odwiedzana przez nich strona internetowa jest bezpieczna. Ze względu na spory wzrost oszustw w internecie T-Mobile przeprowadził już dwie edycje kampanii edukacyjnej „Pewni w sieci”. Na stronie projektu oraz w filmach na platformie YouTube można otrzymać dogłębne i konkretne informacje od ekspertów. Poruszono m.in. tematy bezpieczeństwa, dezinformacji, prywatności i zakupów w sieci. Marka próbuje uświadomić klientom, jak wygląda właściwa higiena cyfrowa i jak zachować równowagę w świecie przesyconym od informacji.
Deutche Telkom
W 2023 roku Deutche Telkom pokazało światu kampanię ShareWithCare. Jej celem jest podniesienie świadomości użytkowników na temat odpowiedzialnego publikowania zdjęć dzieci w mediach społecznościowych.
W mocnym wideo możemy zobaczyć, jak młoda dziewczyna – Ella, której wizerunek został wygenerowany na podstawie zdjęcia kilkuletniej dziewczynki, dzięki technologii deepfake zwraca się do swoich rodziców. Przesyłając im coś w rodzaju ostrzeżenia z przyszłości.
Czytaj więcej: ShareWithCare – mocna kampania, która wspiera bezpieczeństwo dzieci w sieci
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Fundacja przeprowadziła już wiele akcji edukujących rodziców i dzieci w ważnych kwestiach zdrowotnych. Kampania „Domowe Zasady Ekranowe” promuje i wyjaśnia, czym jest zdrowe korzystanie z urządzeń elektronicznych w rodzinach.
Fundacja dogłębnie analizuje badania i opracowuje rekomendacje we współpracy z psychologami. Kampania jest częścią Polskiego Centrum Programu Safer Internet i skupia się na edukacji opiekunów o wpływie ekranów na mózg oraz późniejsze zachowania dzieci.
NASK
NASK – Państwowy Instytut Badawczy, prowadzi wiele działań na rzecz cyberbezpieczeństwa oraz świadomego użytkowania internetu i social mediów. Jedna z kampanii to „Bądź z innej bajki”, w ramach której opublikowano materiały dotyczące bezpieczeństwa dzieci w świecie online. Poruszono tam m.in. wątek patostreamów, groomingów, FOMO czy cyberprzemocy.
W sieci opublikowano animacje oraz podcasty, uzupełnione o wypowiedzi ekspertów. Dzięki temu rodzice mogą dowiedzieć się więcej o tych zjawiskach i zdobyć wskazówki na temat tego, jak rozmawiać o nich z dziećmi.
Sexedpl
Popularna modelka i założycielka Fundacji Sexedpl, Anja Rubik promuje kolejną kampanię #HejtOutLoveIn. Anja często na swoich social mediach podkreśla szkodliwość internetu i toksyczności, która na dużą skalę panuje na aplikacjach. W związku z tym organizacja poszerzyła tematykę prowadzonej kampanii. Oprócz świadomego korzystania z mediów społecznościowych, uczy jak walczyć z hejtem. Akcja, dzięki przeniesieniu się na TikToka zyskuje duże zainteresowanie i zaangażowanie ludzi, którzy zostali dotknięci przemocą w sieci lub chcą jej uniknąć.
@sexed.pl Masz prawo nie odpowiadać, masz prawo usuwać hejterskie komentarze, masz prawo blokować szerzące nienawiść konta. #HejtOutLoveIn @Aga Szuścik #sexedpl ♬ original sound – SEXEDPL
Kraków – miejska kampania
„Zobacz. Zapytaj. Zareaguj” – pod takim hasłem jesienią 2023 roku ruszyła kampania w mieście Kraków. Komunikat ten był skierowany w stronę rodziców. To sygnał ostrzegawczy, że nie powinni zezwalać dzieciom na długotrwałe korzystanie z internetu ze względu na negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne. Do projektu została zaangażowana Alicja Bachleda-Curuś.
W ramach kampanii została stworzona strona internetowa, na której znajdują się porady dla rodziców i wiele innych materiałów opracowywanych m.in. przez lekarzy. Oprócz edukacji online – kampania działała na szerszą skalę, prowadząc wartościowe warsztaty w szkołach w Krakowie.
Selena Gomez
„Przerwa od social mediów całkowicie zmieniła moje życie” – tak stwierdziła Selena Gomez w wywiadzie dla „Good Morning America”. Aktorka podczas swojej długoletniej kariery niejednokrotnie dzieliła się swoimi problemami ze zdrowiem psychicznym, aby okazać wsparcie, tym którzy zmagają się z podobnymi zaburzeniami.
Gwiazda regularnie i otwarcie zachęca do podchodzenia do mediów społecznościowych z głową. Selena próbuje na swoim przykładzie uświadomić ludzi, że dzięki rzadkiego korzystania z internetu mogą poczuć się szczęśliwsi, spokojniejsi i obecni w większym stopniu wśród ludzi.
Matt D’Avella
Matt D’Avella to człowiek, który posiada prawie 4 mln subskrybentów, a jego filmy na platformie YouTube zyskują wysokie wyświetlenia. W swoich materiałach często pokazuje, jak wprowadza nowe, zdrowe nawyki do swojego życia i wysnuwa późniejsze wnioski. Jest inspirującą personą w internecie, która motywuje do działania.
Jednym z jego najpopularniejszych materiałów, który uzyskał kilkumilionowe odsłony to film pt. „I quit social media for 30 days” (Wyłączyłem media społecznościowe na 30 dni). W materiale Matt szczerze opisuje każdy etap detoksu i problemy, z którymi zmagał się w trakcie. Po wypuszczeniu materiału wiele oglądających uświadomiło sobie, że zmaga się z podobnym problemem i chce podjąć działania przeciwko uzależnieniu.
W trosce o higienę cyfrową
Coraz więcej osób uświadamia sobie, że urządzenia elektroniczne przysparzają mnóstwo problemów. W dobie cyfrowej rewolucji influencerzy, topowe marki i organizacje odgrywają kluczową rolę dla edukacji (nie tylko młodych osób). To oni mogą docierać do szerokiej widowni i przez swoją renomę dawać jej przykład. Zwłaszcza influencerzy mają ogromny wpływ na odbiorców, dlatego tworzenie przez nich edukacyjnych treści czy udzielanie się w kampaniach podnosi świadomość społeczną.
- Pamiętaj, że warto obserwować osoby, które publikują wartościowy content w social mediach.
- Racjonalnie dysponuj swoją uwagą.
- Szanuj swój czas i dbaj o higienę cyfrową, aby odnaleźć odpowiedni bilans w byciu online.
Dowiedz się więcej na temat bezpieczeństwa najmłodszych w internecie!
Sprawdź nasz raport „Cyfrowe dzieciństwo. Jak chronić dziecko w sieci?”