reklama
Obecnie powszechną praktyką w budowaniu strategii contentmarketingowej jest regularne tworzenie treści w social mediach. Zdecydowanie jedną z królujących aplikacji, która mocno wyciąga zasięgi w górę i pomaga w zdobyciu szerszej grupy odbiorców, jest TikTok. Platforma jest ważnym narzędziem — zwłaszcza do angażowania młodszej publiczności i prowadzenia content video marketingu, który obecnie jest ulubioną formą treści w internecie.
TikTok w content marketingu a różnorodność branż
Z badania TERRITORY Influence wynika, że aż 49% klientów zadeklarowało dokonanie zakupu po obejrzeniu treści, w której influencer poleca dany produkt, a aż 75% konsumentów dokonuje zakupu po zobaczeniu pozytywnych opinii innych użytkowników. Dlatego wykorzystanie TikToka przez każdą branżę do strategii contentmarketingowej w wielu przypadkach może być istotą sukcesu. Badania pokazują również, że klienci bardziej ufają treściom generowanym przez użytkowników, dlatego różnego typu współprace mogą wiele zmienić w skali zasięgów.
TikTok także dla B2B
Można usłyszeć głosy, że TikTok staje się narzędziem B2B. Platforma posiada ponad miliard aktywnych użytkowników każdego miesiąca, a więc nietrudno zauważyć wysoki potencjał content marketingu dla firm. Jak wiadomo, aplikacja to kopalnia różnorodnej treści, która zbiera rzeszę odbiorców. Są tam tańczące nastolatki, słodkie zwierzątka i komicy – ale między tym wszystkim marki zgrabnie „sprzedają” swoje produkty lub usługi.
Z racji, że grupa wiekowa na TikToku staje się coraz bardziej zróżnicowana, wzrasta szansa na nawiązanie współpracy – dlaczego? Content na platformie jest różnorodny i nie zamyka się jedynie na młodych ludzi czy marki konsumenckie. Daje to szansę, że któryś z odbiorców nie tylko zainteresuje się daną ofertą, ale również zdecyduje się na wykorzystanie jej do własnych potrzeb biznesowych. Dodatkowo platforma oferuje narzędzia przeznaczone do działalności biznesowej, co pozwala na wykorzystanie całkowitego potencjału sprzedaży.
TikTok w branży B2B jest doskonałym motorem napędowym do rozwoju content marketingu dla firm — podstawą jest bycie na bieżąco z trendami panującymi na platformie, budowanie długotrwałej relacji z klientem i udowodnienie swojej wyjątkowości na rynku. Powszechnymi praktykami w strategii contentmarketingowej dla tej branży jest tworzenie treści edukacyjnych dla odbiorców, współprace z ekspertami branżowymi, tworzenie kampanii, nieformalne TikToki z kulis pracy, czy pokazywanie funkcjonalności produktu na konkretnym przykładzie.
Przykładowym kontem na TikToku, które należy do tej branży, jest profil @unitedimaging. A wiedza przez nich przekazywana dotyczy… urządzeń do obrazowania medycznego. Jak widać każda branża może odnaleźć się na platformie.
@unitedimaging Trzeba być bardzo ostrożnym w pracowni rezonansu magnetycznego! #unitedimaging #rezonans #mri #medycyna #centrumdamiana #badanie ♬ original sound – United Imaging
B2C a TikTok
Branża B2C nieco się różni. Strategia contentmarketingowa na TikToku w tym przypadku przewiduje filmy o innym charakterze i wydźwięku. Treść jest bezpośrednio nastawiona na sprzedaż produktów lub usług, a dodatkowo wykorzystuje do tego emocje klienta. A właśnie content video marketing to doskonała forma i możliwość wzbudzenia pożądanych emocji u odbiorcy, które mogą popchnąć go do zakupu produktu. Odpowiednio przygotowany materiał może go rozśmieszyć, przekazać mu cenne informacje albo wręcz przeciwnie – wprawić go w poczucie smutku. W zależności, jakie cele marketingowe i jaką strategię przyjmuje firma — w taki sposób będzie wpływać na potencjalnego klienta.
Publikowane materiały na TikToku w branży B2C są zazwyczaj przekazane w luźnej formie np. poprzez tworzenie wyzwań dla odbiorców pod danym hasztagiem, konkursy z możliwością wygrania pewnych benefitów czy tworzenie własnych filtrów na aplikacji. Branża B2C podąża za trendami i wie, co użytkowników TikToka najbardziej przyciąga. Platforma umożliwia zdobycie nowych klientów z różnych grup wiekowych, a to dzięki umiejętności tworzeniem filmów pod odpowiednią widownię. Użytkownicy TikToka najczęściej decydują się na zakup produktów użytych przez wpływowych influencerów, dlatego współpraca z nimi mocno wpływa na rozpoznawalność marki, co w efekcie przekłada się na sprzedaż.
Marka Adidas na swoim profilu TikTok podąża za trendami i tworzy głównie treści, które mają bawić i być na czasie. W ten sposób marka zapoznaje użytkowników z nowymi produktami.
@adidas final aura boss unlocked @Duolingo #aura #euro2024 #adidas ♬ original sound – user25701564507
TikTok sprawdza się w FMCG
Branża FMCG, czyli branża dóbr szybkozbywalnych, ma szczególne miejsce na TikToku. Konsumenci tej platformy wręcz kochają oglądać gotowanie, wykonywanie makijażu, jedzenie, haule zakupowe artykułów spożywczych, kosmetycznych, a nawet czyszczących. Krótko mówiąc — TikTok to raj dla tej branży. Często filmy o takiej tematyce potrafią zyskiwać zaskakujące wyniki. Można zastanawiać się skąd taka popularność, ale odpowiedź jest dość prozaiczna.
Oprócz szukania rozrywki, użytkownicy TikToka uwielbiają się inspirować, a pod względem biznesowym oznacza to częste podejmowanie określonych decyzji zakupowych. Dlatego prowadzenie content marketingu dla firm związanych np. z kosmetykami czy produktami spożywczymi nie będzie aż tak trudne, jak w przypadku innych produktów. Bo przecież zawsze znajdą się zwolennicy szybkich i prostych przepisów na obiad, pięknych makijażów wykonywanych niedrogimi kosmetykami czy najlepiej działających detergentów… Świetnym przykładem jest sklep Biedronka, który doskonale radzi sobie na TikToku – profil zyskał już prawie ponad 380 tys. obserwatorów.
@biedronka Znacie przepis na ciasto, które można przygotować w równie krótkim czasie?⏰ Komentarze są Wasze! ➡️ #wypieki #sernik #jedzenie ♬ dźwięk oryginalny – Biedronka
Budowanie świadomości marki na TikToku
Aby odnieść pożądany sukces na platformie, kluczem jest zrozumienie unikalnych mechanizmów kierujących TikTokiem i włączenie w to odpowiedniej strategii contentmarketingowej dla firm. Jeżeli marka chce być traktowana poważnie i wyróżniać się pośród konkurencji, istotą jest kreatywność, autentyczność i dobra komunikacja z użytkownikami — takie wartości cenią sobie konsumenci.
Świadomość marki na TikToku to przede wszystkim interakcja z odbiorcą i tworzenie więzi. Techniki i sposoby na to są różne. Najbardziej powszechnymi są wyzwania hashtagowe, uczestnictwo w trendach, odpowiadanie na komentarze. Takie działania wzmacniają postrzeganie marki jako zaangażowanej, interesującej się odbiorcami i godnej zaufania.
Content marketing dla firm na TikToku to zrozumienie unikalnej kultury panującej na platformie i zbudowanie stałej i pewnej pozycji na tle konkurencji. Współpraca z odpowiednimi influencerami, czyli takimi, którzy podzielają wartości firmy, daje pewność, że przekaz trafi do odpowiedniej grupy docelowej. To podejście do content marketingu zwiększa prawdopodobieństwo na komunikację z klientami, którzy realnie są zainteresowani ofertami konkretnych marek.
Zdecydowanie przewagą TikToka na tle innych platform jest względna łatwość w wykreowaniu niszy, do której będą należeć tylko zainteresowani odbiorcy. TikTok to trendy, a więc wykorzystanie viralowego dźwięku przez markę może wywołać wokół niej szum. Oznacza to, że nawet małe firmy wykorzystujące content video marketing w popularnych trendach mogą zdobyć szerokie zasięgi i osiągnąć sukces.
TikTok jako łapka na młodszą publiczność
Mimo że aplikacja staje się coraz popularniejsza w kręgu starszych osób, młodzi ludzie wciąż najczęściej korzystają z TikToka. Największą liczbą odbiorców są osoby w wieku od 18 do 24 lat. Wnioski nasuwają się same – jest to odpowiednie miejsce, do angażowania w działalność marki generacji Z. Content video marketing angażuje zwłaszcza młodszą publiczność, bo przecież Zetki same wyznaczyły wysoką wartość szybkich i dynamicznych filmików.
Według danych Kantar, odbiorcy wskazują na szczęście i radość jako główne emocje, jakie wzbudza w nich aplikacja. Dlatego wpływanie na te emocje u młodych jest dobrym sposobem na budowanie z nimi więzi i przykucie ich uwagi.
Znaną marką, która świetnie wykorzystuje potęgę TikToka i chęć zdobycia większej młodszej publiczności, jest Duolingo. Obecnie liczba followersów profilu w aplikacji sięga prawie 12 milionów! Marka regularnie zyskuje potężne liczby wyświetleń pod TikTokami, co jest dowodem na idealnie zbudowaną strategię contentmarketingową. Kreują oni swoje treści głównie dla generacji Z, wykorzystując bieżące trendy na platformie. Głównym bohaterem filmików Duolingo jest brand hero marki – zielona sowa z logotypu firmy.
Postaw na format video
Większość filmów na TikToku trwa mniej niż minutę, a więc marka chcąca budować content video marketing, niezależnie od branży musi zainteresować odbiorcę w ciągu kilkunastu sekund. Platforma jest powszechnie uważana za świeżą i kreującą trendy, które w pewnych przypadkach realnie wpływają na decyzje odbiorcy.
Użytkownicy aplikacji mają do niej zaufanie i czują, że mogą odkryć tam coś nowego, dlatego jest to świetna okazja dla różnych branż na dotarcie do swojej grupy docelowej i budowanie contentu, który wypromuje markę. Oglądający materiały muszą poczuć, że śledzą kolejnego influencera, a nie wielką markę, której celem jest tylko sprzedaż produktu.