reklama
Meta Connect 2024, ostatnia konferencja organizowana przez Meta, przyniosła szereg ważnych aktualizacji dotyczących prac firmy nad sztuczną inteligencją, najnowszymi urządzeniami i technologią VR.
Aktualizacje Meta AI
Podczas konferencji ujawniono, że Meta AI, czyli system sztucznej inteligencji, jest obecnie wykorzystywany przez ponad 400 milionów ludzi na całym świecie. Aż 185 milionów osób korzysta z niego tygodniowo w aplikacjach takich jak Messenger, Facebook, WhatsApp i Instagram.
System ten zaktualizowano o kilka nowości. Między innymi, wyposażono go w zdolność do „widzenia” i „mówienia”. Z Meta AI można porozmawiać, a w USA dostępna jest też opcja rozpoznawania obiektów na zdjęciach.
Pozwala to użytkownikom na uzyskanie informacji o fotografowanych obiektach, a nawet na ich edycję. Potrzebujesz informacji o przedmiocie na zdjęciu? Wystarczy przesłać fotografię, a Meta AI udzieli odpowiedzi na Twoje pytania.
Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować danie, które widzisz na zdjęciu? Prześlij je do Meta AI, a otrzymasz szczegółowe wskazówki.
Potrzebujesz wprowadzić zmiany w zdjęciu, takie jak usunięcie tła lub zmiana koloru? Opisz, co chcesz zrobić, a Meta AI zajmie się edycją. Narzędzie pomoże też stworzyć tło dopasowane do tematyki zdjęcia na instagramowej relacji.
Jedną z nowości jest również automatyczny dubbing wideo w Reels. Umożliwia on użytkownikom oglądanie filmów w ich ojczystym języku. Dzięki temu międzynarodowe materiały staną się bardziej dostępne. Jednocześnie twórcy zyskają szansę na dotarcie do większej liczby odbiorców na całym świecie.
Rozwijana jest również Imagine Meta AI – funkcja, która pozwala użytkownikom na tworzenie cyfrowych wersji siebie w Stories, postach, czy na zdjęciach profilowych na Facebooku i Instagramie. Co więcej, po wybraniu zdjęcia do publikacji Imagine Meta AI zaproponuje do niego kilka pasujących podpisów. Meta wprowadza także generowane przez AI motywy czatu dla Messengera i Instagrama.
Llama 3.2
Meta udostępniła również nowe narzędzia AI z serii Llama 3.2 jako darmowe oprogramowanie dla wszystkich chętnych do użycia. Wśród nich są zaawansowane modele, które mogą rozpoznawać i interpretować obrazy oraz tekst. Są to duże modele o skomplikowanej złożoności, co pozwala na bardzo precyzyjne działanie, ale wymagają potężnej mocy obliczeniowej. Meta wprowadziła także mniejsze wersje tych modeli o mniejszej złożoności i parametrach. Są one zaprojektowane tak, aby działać na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych.
Dodatkowo Meta przedstawiła Llama Stack – zestaw narzędzi, który ma ułatwić programistom wdrażanie tych modeli AI w różnych środowiskach, od komputerów osobistych po chmury obliczeniowe. Te narzędzia pozwalają na szybkie tworzenie aplikacji korzystających z AI, w tym tych, które mogą automatycznie odpowiadać na zapytania użytkowników czy zwiększać bezpieczeństwo danych.
Urządzenia VR
Nowości pojawiły się również w dziedzinie sprzętu VR.
Quest 3S
Meta wprowadziła na rynek nowy model z serii Quest, oznaczony jako Quest 3S. Model ma podobne funkcje w porównaniu do swojego poprzednika, Questa 3, ale jest dostępny w bardziej przystępnej cenie. Quest 3S jest przeznaczony nie tylko do gier. Może również służyć jako narzędzie do pracy i nauki dzięki możliwości połączenia z komputerami z systemem Windows 11. Meta planuje też wspierać deweloperów w tworzeniu aplikacji na system operacyjny Horizon OS, który działa na tych urządzeniach. To oznacza, że w przyszłości można oczekiwać nowych aplikacji i funkcji, które będą dostępne na Quest 3S.
Ray-Ban Meta
Szereg aktualizacji wkrótce otrzymają też Ray-Ban Meta, inteligentne okulary od Meta. Użytkownicy będą mogli skorzystać m.in. z:
- przypomnień – okulary nie tylko zapamiętają, ale także przypomną o ważnych rzeczach do zrobienia lub kupienia;
- skanowania – nowa funkcja pozwoli na szybkie skanowanie kodów QR czy numer telefonu wprost z plakatu, czy ulotki;
- funkcji wideo – dzięki integracji z Meta AI, okulary będą mogły przesyłać obraz w czasie rzeczywistym, umożliwiając interaktywne działania, takie jak pomoc przy gotowaniu czy zwiedzaniu;
- tłumaczenia na żywo – okulary będą mogły tłumaczyć mowę z języków takich jak hiszpański, francuski, czy włoski na angielski w czasie rzeczywistym;
- integracji z usługami muzycznymi i audiobookami – okulary zostaną zintegrowane z popularnymi platformami takimi jak Spotify, Amazon Music i Audible;
- wsparcia dla niewidomych – dzięki współpracy z aplikacją Be My Eyes, okulary będą mogły połączyć niewidomych z wolontariuszami, którzy przez wideo pomogą im orientować i poruszać się w przestrzeni publicznej.
Orion
Najnowszy model okularów AR od Meta zapewnia niezwykłe wrażenia dzięki bardzo szerokiemu, bo aż 70-stopniowemu, polu widzenia. To największe pole widzenia dostępne w kompaktowym rozmiarze okularów AR. Otwiera to przed użytkownikami nowe możliwości, takie jak wielozadaniowe okna, hologramy w naturalnych rozmiarach czy kino domowe w wirtualnej rzeczywistości.
Orion integruje kontrolę głosową, śledzenie wzroku oraz ruchów dłoni. Co więcej, dzięki opasce EMG, użytkownicy mogą przeglądać treści, klikać i przewijać bez użycia rąk. Obecnie Orion jest w fazie testów. Meta udostępniła te okulary grupie swoich pracowników oraz wybranym testerom. Dzięki temu zespół deweloperski ma możliwość nauki i ulepszania okularów na podstawie bezpośrednich opinii, co ma na celu przygotowanie ich do szerszej dystrybucji w niedalekiej przyszłości.
Na konferencji przedstawiono także raport z działalności narzędzi reklamowych AI Meta. Według danych cieszą się one coraz większą popularnością. W ciągu ostatniego miesiąca ponad milion reklamodawców stworzyło ponad 15 milionów reklam wykorzystujących te technologie. Okazały się efektywniejsze w porównaniu do tradycyjnych kampanii reklamowych, zwiększając średnio o 11% współczynnik klikalności oraz o 7,6% współczynnik konwersji.