reklama
Najnowszy raport Samsunga pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” ujawnia, że wiele osób w Europie dostrzega potencjał sztucznej inteligencji, ale tylko nieliczni potrafią z niej efektywnie korzystać.
AI w praktyce
Z badania, które objęło ponad 11 tysięcy uczestników z dziesięciu krajów, wynika, że 53% respondentów pragnie, aby AI ułatwiała im życie oraz poprawiała jakość rozrywki. Mimo tego zaledwie 15% badanych wie, jak skutecznie wykorzystać sztuczną inteligencję w praktyce. Co więcej, aż 38% nie czuje się dobrze zaznajomionych z aktualnymi trendami na temat sztucznej inteligencji.
Polska wyróżnia się na tle innych krajów – aż 23% respondentów zadeklarowało, że dobrze rozumie działanie sztucznej inteligencji. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii tylko 11% badanych miało podobne przekonanie. W Szwecji czy Finlandii było to 13% ankietowanych, a w Niemczech i Norwegii – 16%.
Automatyzacja zadań domowych
Jak czytamy w raporcie, dla wielu Europejczyków priorytetem jest usprawnienie działania domowej technologii za pomocą sztucznej inteligencji. Prawie połowa respondentów (42%) chce, aby AI pomogła lepiej zintegrować urządzenia. Podobny odsetek osób oczekuje, że AI przejmie na siebie część obowiązków domowych. Jednym z istotnych oczekiwań wobec AI jest też automatyzacja zadań związanych z utrzymaniem porządku. Ponad 30% badanych chciałoby, aby sprzątanie i odkurzanie odbywało się dzięki inteligentnym urządzeniom. Dodatkowo sporo osób widzi także potrzebę wsparcia w czyszczeniu sprzętów kuchennych i zmywaniu naczyń. Inni liczą na pomoc AI w planowaniu posiłków i organizacji zakupów.
Mimo entuzjazmu związanego z nowymi technologiami kwestia bezpieczeństwa nadal budzi wątpliwości. Respondenci podkreślają, że ważne jest dla nich regularne aktualizowanie zabezpieczeń i monitorowanie zagrożeń, aby mogli zaufać AI w swoim domu. Badani chcą więc innowacji, ale nie kosztem prywatności.
Inteligentne wsparcie
Choć 54% ankietowanych uważa, że łatwo jest znaleźć czas na swoje zainteresowania, to aż 66% wciąż poszukuje sposobów na więcej przestrzeni do realizacji ulubionych aktywności. W tym kontekście sztuczna inteligencja pomóc uprościć codzienne obowiązki i ułatwić zachowanie równowagi między pracą a czasem wolnym.
Jakie role AI mogłaby pełnić w życiu codziennym według badanych?
- 19% chciałoby, aby AI odpowiadała na wiadomości w komunikatorach;
- 59% chciałoby, by AI monitorowała zużycie energii i pomogła obniżyć rachunki;
- 40% ufa inteligentnemu piekarnikowi, który wyłączy się automatycznie, bardziej niż osobom, z którymi mieszkają;
- 37% oczekuje, że AI nauczy się ich preferencji i będzie przewidywać ich potrzeby, zanim sami je zauważą.
Wśród osób korzystających z technologii multimedialnych, oczekiwania wobec AI są równie wysokie. Użytkownicy chcieliby, aby sztuczna inteligencja umożliwiała m.in. tłumaczenia w czasie rzeczywistym (23%) oraz poprawę jakości obrazu i dźwięku (27%). Te funkcje miałyby sprawić, że doświadczenia związane z oglądaniem filmów czy graniem staną się jeszcze bardziej immersyjne i dostosowane do indywidualnych potrzeb.
Zdrowie i dobre samopoczucie to kolejne obszary, w których sztuczna inteligencja może odegrać istotną rolę. Prawie połowa badanych (50%) przyznaje, że woli zapobiegać chorobom, zamiast je leczyć, a AI mogłaby pomóc w monitorowaniu stanu zdrowia. W szczególności respondenci oczekują wsparcia w planowaniu diety (32%), zarządzaniu aktywnością fizyczną (24%) oraz poprawie jakości snu (31%).
Badania wyraźnie wskazują, że technologia AI powinna rozwijać się w kierunku ułatwiania codziennego życia. Aby jednak użytkownicy mogli w pełni zaufać tym rozwiązaniom, konieczne będzie zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń, regularnych aktualizacji oraz jasnej komunikacji na temat ich działania.