X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Spadek ruchu na portalach informacyjnych po zmianie prawa autorskiego

Jak zmiany w prawie autorskim wpłynęły na statystyki odsłon największych polskich portali informacyjnych?

Spadek ruchu na portalach informacyjnych po zmianie prawa autorskiegoźródło: shutterstock.com

reklama


Wprowadzenie nowej ustawy o prawie autorskim, które miało miejsce 20 września 2024 roku, wpłynęło na sposób, w jaki treści są prezentowane na platformach społecznościowych, a w konsekwencji na statystyki ruchu internetowego głównych polskich portali z treściami redakcyjnymi. Zmiana ta, która ograniczyła wyświetlanie treści do nazwy serwisu i tytułu, wywołała znaczący spadek liczby odsłon z tych źródeł.

Efekty ustawy

Spadek ten był szczególnie odczuwalny w serwisach, które przed zmianą regulacji czerpały korzyści z widoczności na platformach takich jak Facebook. Dane z analizy przeprowadzonej przez Mediapanel PBI i Gemius pokazują, że w wyniku nowych regulacji, w okresie od 20 do 29 września 2024 roku, ruch z mediów społecznościowych na 20 największych polskich portalach informacyjnych spadł o 31,1% w stosunku do analogicznego okresu od 30 sierpnia do 8 września. Spadek ten dotknął różne źródła, ale najbardziej zauważalny był w przypadku mediów społecznościowych, gdzie ruch zmniejszył się z 1,9% do 1,4% całości wizyt na tych stronach.

źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius

Największego spadku odsłon doświadczył w szczególności portal naszemiasto.pl – aż o 6,5 miliona, co stanowiło obniżenie procentowego udziału ruchu z mediów społecznościowych z 21,4% do 16%. Serwis onet.pl zanotował spadek o 452 tysiące realnych użytkowników, co pokazuje znaczący wpływ tych zmian na dużych graczy na rynku medialnym. Zmiany te dotknęły również inne popularne serwisy takie jak se.pl, które straciło około 1 milion odsłon, a także pudelek.pl, tvn24.pl, fakt.pl i radiozet.pl, które zanotowały spadki odsłon rzędu setek tysięcy.

źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius

Porównanie udziału ruchu z mediów społecznościowych w różnych serwisach pokazało również, że niektóre strony jak radiozet.pl odnotowały wzrost z 11,4% do 12,8%, co może sugerować, że poszczególne typy treści mogą lepiej radzić sobie w nowych warunkach.

Zaktualizowana ustawa o prawie autorskim stanowi wyzwanie dla polskich mediów, które muszą teraz znaleźć nowe sposoby na przyciągnięcie użytkowników bez naruszania regulacji.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail