X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Edelman Trust Barometer 2025: rosnące poczucie krzywdy społecznej i brak zaufania do instytucji

Edelman Trust Barometer 2025: rosnące poczucie krzywdy społecznej i brak zaufania do instytucjiźródło: shutterstock.com

reklama



Najnowszy raport „Edelman Trust Barometer 2025” wskazuje na głęboki kryzys zaufania i narastające poczucie niesprawiedliwości w społeczeństwach. To już 25. edycja tego globalnego badania, które w tym roku objęło ponad 33 tys. osób z 28 krajów.

Kapitalizm pod ostrzałem – rosnące obawy społeczne

Raport ujawnia, że większość badanych dostrzega wady systemu ekonomicznego. Aż 53% respondentów uważa, że kapitalizm przynosi więcej szkody niż pożytku. Ponadto aż 65% twierdzi, że egoizm elit jest głównym źródłem problemów społecznych. Dwie trzecie badanych oskarża bogatych o unikanie uczciwego opodatkowania.

– „Ponad 60% badanych odczuwa, że system działa wyłącznie na korzyść elit, a zwykli ludzie pozostają sami z trudnościami. To poczucie krzywdy i niesprawiedliwości osłabia zaufanie do instytucji i stawia pytanie o konieczność wprowadzenia zmian systemowych” – komentuje Jarosław Bańda, Managing Director w Lighthouse, wyłącznym przedstawicielu sieci Edelman w Polsce.

Młodzi akceptują radykalne formy protestu

Jednym z najbardziej niepokojących wniosków z raportu jest rosnąca akceptacja dla radykalnych form protestu. Są to m.in. ataki online, rozpowszechnianie dezinformacji, a nawet przemoc. Aż 40% ba

Reklama



danych przyznaje, że aprobuje takie działania, a w grupie młodych osób (18–34 lata) odsetek ten wzrasta do 53%.

Biznes – wciąż najbardziej zaufana instytucja

Pomimo ogólnego spadku zaufania do instytucji, biznes pozostaje najbardziej wiarygodnym filarem społeczeństwa. Jest postrzegany jako bardziej kompetentny (+48 punktów procentowych) i etyczny (+29 punktów) niż administracja państwowa. Niemniej jednak nawet w przypadku biznesu widać negatywny wpływ narastającego poczucia krzywdy społecznej.

Jak wskazuje raport, przedsiębiorstwa muszą aktywnie działać na rzecz poprawy dostępności cenowej produktów, wspierać walkę ze zmianami klimatycznymi i rozwijać programy edukacyjne dla pracowników. W przeciwnym razie ich wiarygodność może dalej maleć.

Kryzys – bariery dla wzrostu i innowacji

Brak zaufania do instytucji nie ogranicza się jedynie do rządów czy biznesu. Badanie wykazuje, że aż 69% respondentów obawia się, że przedstawiciele rządu, liderzy biznesu i dziennikarze celowo wprowadzają ich w błąd. Co więcej, 63% badanych zauważa większą trudność w odróżnieniu wiarygodnych źródeł informacji od dezinformacji.

Richard Edelman, CEO Edelman, podkreśla, że w ciągu ostatnich dziesięcioleci społeczeństwo przechodziło od lęków, przez polaryzację, aż do urazy wobec rządzących i bogatych. Szczególnie martwiące może być w tym kontekście to, że jedynie 36% zakłada, że sytuacja w ich kraju stanie się korzystniejsza dla przyszłych pokoleń.

Droga do odbudowy zaufania

Eksperci Edelmana wskazują, że kryzys zaufania można przezwyciężyć, ale wymaga to współpracy między wszystkimi instytucjami – biznesem, rządami, mediami i NGO. Kluczowe działania obejmują:

  • inwestowanie w lokalne społeczności,
  • przeciwdziałanie dezinformacji,
  • rozwój programów przekwalifikowania zawodowego,
  • budowanie przejrzystości i sprawiedliwego podziału korzyści.

„Biznes, który był do tej pory postrzegany jako potencjalne rozwiązanie problemów społecznych, nie może działać sam. Kluczem do przezwyciężenia kryzysu jest tworzenie lepszych warunków do rozwoju, inwestycje w lokalne społeczności oraz rozwój nowych umiejętności zawodowych, troska o wysoką jakość mediów i sprawiedliwy podział korzyści. Sprawa jest prosta – jeśli instytucje będą działać z korzyścią dla ludzi, ludzie będą im ufać. Założenie banalne, tylko jak się okazuje wcale nie tak łatwe w realizacji” – podsumowuje Bańda.

Z pełnym raportem „Edelman Trust Barometer 2025” możesz zapoznać się tutaj.


Reklama

Reklama

[FM_form id="1"]