X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kampania społeczna AI: „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę”

Fundacja Projekt Starsi rozpoczęła kampanię społeczną, która ma na celu uwrażliwienie społeczeństwa na problem dyskryminacji osób starszych.

Kampania społeczna AI: „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę”

reklama



Kampania społeczna pod hasłem „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę” ma skłaniać do refleksji nad codziennymi postawami wobec seniorów. Bohaterowie kampanii, czyli pani Jadwiga, pan Henryk i pani Barbara, to osoby, które nigdy nie doświadczyły ageizmu. Niestety, nie istnieją naprawdę – zostali stworzeni przy użyciu sztucznej inteligencji.

Problem ageizmu w Polsce i Europie

Według danych GUS, pod koniec 2023 roku osoby powyżej 60. roku życia stanowiły 26,3% polskiego społeczeństwa. To oznacza, że co czwarty mieszkaniec naszego kraju to senior. Ponadto badania WHO pokazują, że co trzecia osoba po 60. roku życia w Europie doświadcza dyskryminacji ze względu na wiek. Podstawą ageizmu są stereotypy i uprzedzenia prowadzące do wykluczania, lekceważenia czy ośmieszania osób starszych.

Główne hasło kampanii, a więc „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę”, zachęca do zmiany myślenia o osobach starszych. A także zastanowienia

Reklama



się, w jaki sposób się odnosimy wobec nich na co dzień. Na stronie internetowej Fundacji Projekt Starsi znajdują się porady dotyczące tego, jak reagować na przejawy dyskryminacji oraz budować relacje oparte na szacunku.

Magdalena Rutkiewicz, założycielka i prezeska Zarządu Fundacji Projekt Starsi, przekonuje:

Podstawą dyskryminacji (z ang. ageizmu) są stereotypy, czyli sposób myślenia o seniorach i starości oraz uprzedzenia, czyli wynikające z tego myślenia emocje i postawy wobec nich. Dyskryminacja ma bardzo wiele twarzy, starsi zmagają się z lekceważeniem, obojętnością, wykluczaniem i ośmieszaniem, a to tylko niektóre z jej form. Badania potwierdzają, że jest ona rodzajem „samosprawdzającego się proroctwa”, co oznacza, że starsi, o których myślimy i mówimy w sposób dyskryminujący, zaczynają tak o sobie myśleć. Narusza ona godność osobistą, prowadzi do obniżenia poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa, powoduje wycofywanie się z kontaktów społecznych. Chcemy uwrażliwić społeczeństwo na codzienne sytuacje, które są dla osób starszych krzywdzące i inspirować je do budowania kultury szacunku i zrozumienia.

Sztuczna inteligencja w kampanii społecznej

Spot kampanii, w którym występują „seniorzy wolni od dyskryminacji”, został w całości stworzony przy pomocy sztucznej inteligencji. Pani Jadwiga, pan Henryk i pani Barbara nigdy nie doświadczyli negatywnego traktowania ze względu na swój wiek. Ich istnienie jedynie w wirtualnej rzeczywistości podkreśla, że w realnym świecie takie doświadczenia są wciąż rzadkością.

Kampania „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę” to inicjatywa, która zwraca uwagę na potrzebę budowania kultury szacunku wobec osób starszych. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kampanii Fundacji Projekt Starsi ma zadanie wzmocnić przekaz całej akcji oraz mocniej unaocznić problem ageizmu.


Reklama

Reklama

[FM_form id="1"]