reklama
“Raport strategiczny IAB Polska Internet 2011 Polska – Europa – Świat” to kolejna już edycja kompleksowego podsumowania kondycji reklamy online w Polsce sporządzanego przez ekspertów IAB Polska. Tegoroczny raport jest już dziewiątym przygotowanym w tej serii, a od poprzedników odróżnia go to, iż każdy poszczególny rozdział został napisany przez jednego autora w konsultacji w grupami roboczymi działającymi w ramach IAB Polska.
Polski rynek reklamy online jest wart już 2 miliardy złotych
Na jakie najważniejsze zmiany zwracają uwagę twórcy raportu? Do takich należy zaliczyć błyskawiczne tempo wzrostu reklamy mobilnej (300%!) czy znaczące zmiany na rynku reklamy display. Co ważne, cały rynek reklamy online rozwija się niezwykle dynamicznie, a Polska pod tym względem wyprzedziła już Francję. Wydatki na reklamę w Sieci zdążyły już przekroczyć 2 miliardy złotych.
– Rok 2011 to kolejny dobry rok dla branży internetowej, zarówno z perspektywy pieniędzy, jak i ogólnego rozwoju rynku – podsumowuje Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu w IAB Polska. – Ostrożne prognozy z początku roku mówiły o kilkunastoprocentowym wzroście wydatków na reklamę w internecie, zakończyło się na wzroście 22-procentowym. Tak dobry wynik branży online pozwolił całej branży mediowej w Polsce wyjść na plus, mimo że pozostałe media w większości zanotowały spadki.
Z raportu wynika, że już ponad 12 milionów Polaków traktuje Internet jako podstawowe źródło informacji. Aż 8,3 mln poszukuje informacji o produktach i usługach. O tym jakie ma to znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców nie trzeba chyba mówić. Co ważne, aż 69% ankietowanych internautów deklaruje, że surfuje po Sieci codziennie lub prawie codziennie.
Penetracja smartfonów zbliża się do magicznej bariery 50%
Stale rośnie znaczenie sektora mobile. Wpływ na tę tendencję ma oczywiście stale rosnąca sprzedaż smartfonów. W 2011 roku udział smartfonów w ogólnej liczbie sprzedanych telefonów wynosił już 35% (rok wcześniej było to 22%) i wynosił ok. 3,5 mln sztuk, a prognozy na obecny rok mówią już o 44%. Penetracja smartfonów wśród nowosprzedanych telefonów powinna przekroczyć 50% już za 2 lata.
Oczywiście najpopularniejszym systemem operacyjnym w smartfonach Polaków pozostaje Android (40%), wyprzedzając iOS (18%) i Windowsa (2,5%).
Coraz lepiej radzą sobie również telewizje internetowe. Z badań wynika, że w 2011 r. telewizję w Sieci oglądało już 53% internautów, co stanowi wzrost o 22 punkty procentowe w stosunku do 2010 r. Dzieje się tak między z innymi z powodu wspomnianego wyżej rozwoju rynku mobilnego. Stale rosnąca liczba mobilnych internautów korzysta jednocześnie ze smartfonów i tabletów typu SmartTV, co automatycznie przekłada się na wzrost popularności telewizji internetowych.
8 miliardów dolarów na reklamę w social media
Nie sposób przy opisywaniu raportu pominąć wątków związanych z mediami społecznościowymi. Miniony rok upłynął w Polsce pod znakiem rywalizacji Facebooka z NK.pl . W świetle danych Megapanelu prowadzi już amerykański gigant, ale wyniki tego badania są o tyle nieadekwatne, że obejmują również tych odwiedzających, którzy konta na Facebooku nie posiadają. Gdyby posiłkować się danymi Socialbakers na 1. miejscu prawdopodobnie nadal byłaby dawna Nasza-Klasa, której liczba użytkowników w dalszym ciągu oscyluje wokół 11-12 mln.
Na światowym rynku mamy do czynienia z dominacją, czy wręcz hegemonią jednego gracza. Facebook daleko w tyle pozostawia takie platformy jak Twitter, LinkedIn czy Google+ . Nie zmienia to jednak faktu, że większość dużych portali stale się rozwija, co przekłada się na coraz wyższe wydatki na reklamę w social media. Na przestrzeni 2010 i 2011 r. wzrost ten wyniósł ponad 55%. W 2012 roku wydatki na reklamę w mediach społecznościowych mają sięgnąć 8 miliardów USD.
Rosnąca popularność social mediów znajduje również odbicie na polu reklamy w grach. Wprawdzie wśród graczy wciąż niezwykle popularne są tradycyjne gry pudełkowe i konsolowe, ale oferowany przez nie tzw. „ingame advertising” coraz mniej interesuje marketerów. W siłę rosną niewątpliwie gry przeglądarkowe, a także te zintegrowane w portalami społecznościowymi, takie jak chociażby gry Zyngi. Marketerzy wykorzystują w nich m.in. pre-rolle wideo, a także klasyczny product placement.
Pełen raport można pobrać ze strony IAB Polska po wypełnieniu formularza rejestracyjnego.