X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polska branża PR działa w social mediach, ale ich nie monitoruje

Polska branża PR działa w social mediach, ale ich nie monitoruje

reklama


Zaprezentowane podczas PR Forum 2010 badanie miało na celu określenie trendów oraz nastawienia branży PR do wykorzystania social media jako kanału komunikacji biznesowej. Specjaliści dostrzegają ten potencjał i już starają się go wykorzystywać w marketingu i PR swoich marek. 64 procent z firm, w których pracują posiada profile na portalach społecznościowych. Jeśli firma rozpoczyna działania social media, najczęściej wykorzystuje kilka platform (66 procent respondentów wśród wszystkich obecnych w social media), nie ograniczając się wyłącznie do jednej z nich.

Strach bez cenzury

75 procent specjalistów marketingu i PR ocenia, że narzędzia social media są skutecznym kanałem komunikacji biznesowej (zdecydowanie tak – 22 procent, raczej tak – 53 procent). Dla większości z nich portale społecznościowe służą jednak bardziej rozrywce (61 procent) niż celom biznesowym (29 procent). Dostrzegają oni również bariery rozwoju szerszego wykorzystania tego typu mediów w komunikacji firm. Co drugi respondent wskazał na ciągle zbyt mały potencjał mediów społecznościowych i samego Internetu w Polsce. Co ciekawe, pytani specjaliści PR wskazują również na brak kontroli nad treścią i możliwość zamieszczania negatywnych komentarzy o firmie (45 procent). Wśród innych opinii na temat ograniczeń dominowały: mała skuteczność w przełożeniu na sprzedaż, zbyt wysokie koszty oraz brak wiedzy i umiejętności działania w social media.

Agencja korzystają z mediów społecznościowych. Fot: ZFPR

– Wyniki wskazują, że środowisko PR dostrzega potencjał mediów społecznościowych, jednak należy zwrócić uwagę na jednoczesny problem z brakiem zrozumienia, czym są i jak się w nich poruszać – tłumaczy Paweł Trochimiuk, prezes Związku Firm Public Relations. – Istotą social media jest prowadzenie dialogu, wsłuchiwanie się w opinie klientów, a nie pełna kontrola ich wypowiedzi – dodaje.

Moda na Facebooka

Największym uznaniem środowiska marketingu i PR cieszą się portale Facebook.com (96 proc.), YouTube.com (44 proc.), Goldeline.pl (40 proc.), Blip.pl (36 proc.) i Twitter.com (34 proc.). Największy portal społecznościowy w Polsce NK.pl (Grupa Nasza-klasa.pl) jest najmniej wykorzystywaną przez środowisko PR i marketingu platformą w komunikacji biznesowej (12 proc.). O sukcesie Facebooka może świadczyć rosnąca popularność i wszechstronność narzędzi, które
dają szerokie możliwości dotarcia do użytkowników

Facebook miażdży konkurencję. Fot: ZFPR

Z firmy o firmie

Badania zaprezentowane przez ZFPR wskazują na kolejny trend, który może świadczyć o roli mediów społecznościowych. 62 procent respondentów przyznało się do poruszania tematów związanych z pracą na swoich prywatnych profilach (38 proc. sporadycznie, 14 proc. często a 10 proc. bardzo często). Jednocześnie 86 procent firm nie wprowadziło zasad dostępu pracowników do portali społecznościowych w godzinach pracy, stąd też prawie 60 procent specjalistów PR przyznaje się do swobodnego korzystania z nich w godzinach pracy.

Mówimy, nie słuchamy

Przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC badania zwracają również uwagę na kolejny fakt związany z brakiem stałego monitoringu mediów społecznościowych. Jedynie 29 procent specjalistów komunikacji zadeklarowało, że regularnie monitoruje, co mówi się o ich marce na portalach społecznościowych. Niecała połowa osób biorących udział w badaniu, robi to sporadycznie.

Większość firm wciąż nie monitoruje mediów społecznościowych. Fot: ZFPR

– Rozrywka miesza się z biznesem. Można odnieść wrażenie, że do social mediów przyciągnęły specjalistów komunikacji głównie prywatne pozytywne doświadczenia. Świadczyć o tym może nieukrywana fascynacja portalami społecznościowymi, przy jednoczesnym niedostatku refleksji marketingowej – komentuje Jakub Antoszewski z Millward Brown SMG/KRC. Podkreśla również, że taka refleksja wraz z akceptacją zasad social mediów opartych na dialogu (w tym akceptacją negatywnych opinii) jest konieczna, aby działania marketingowe w tym środowisku były nie tylko skuteczne, ale i wiarygodne.

Pobierz raport:
“Media społecznościowe jako narzędzie PR”

Źródło: ZFPR

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail