reklama
W trakcie konferencji AMS Smart City Jan Zając z SoTrendera przedstawił prezentację dotyczącą obecności polskich miast w social media. Analiza objęła dwa najpopularniejsze portale społecznościowe w Polsce – Facebooka i NK.pl.
Jeśli chodzi o Facebooka, badacze wyszczególnili dwa rodzaje profili – oficjalne oraz nieoficjalne. W przypadku tych pierwszych zdecydowanym liderem jest Wrocław (76 tys. fanów). To niejako potwierdzenie wyników innego badania, z którego wynikało, że stolica Dolnego Śląsku to najbardziej społecznościowe miasto w Polsce. Na kolejnych miejscach znalazły się Poznań i Warszawa.
Facebookowicze najbardziej lubią Wrocław i Warszawę
Biorąc pod uwagę kryterium liczby zaangażowanych fanów, czołówka przedstawia się nieco inaczej. Wprawdzie na szczycie wciąż znajduje się Wrocław, ale na kolejnych dwóch miejscach znalazły się Gdańsk i Gdynia. Szczególny sukces osiągnęła Gdynia – liczba zaangażowanych fanów (czy raczej użytkowników) przewyższa liczbę fanów fanpejdża. Wrocław i Gdańsk nie mogą się co prawda pochwalić takim osiągnięciem, ale odsetek liczby zaangażowanych użytkowników w stosunku do ogólnej liczby fanów jest również niezwykle wysoki.
Porównując dane z oficjalnych profili z ich nieoficjalnymi odpowiednikami, okazuje się, że więcej fanów gromadzą te drugie. Tutaj liderem jest fan page Warszawa Nieznana. Kolejne miejsca zajmują strony o Wrocławiu i Poznaniu. Warszawa Nieznana to nie jedyny fan page dotyczący stolicy, który znalazł się w czołówce zestawienia, bowiem Warszawa ma w niej jeszcze dwa inne fanpejdże. Podobnym osiągnięciem może pochwalić się Kraków, aczkolwiek zauważalna jest znacznie niższa liczba fanów stron dotyczących stolicy Małopolski.
Czołówka stron o największej liczbie zaangażowanych użytkowników wygląda bardzo podobnie, z tą różnicą że nieoficjalne fanpejdże o Wrocławiu i Poznaniu zamieniły się miejscami w stosunku do rankingu łącznej liczby fanów.
NK.pl to domena mniejszych miast
Podobnie jak w przypadku oficjalnych profili na Facebooku, również na NK najpopularniejszą oficjalną stronę posiada Wrocław, który zdominował zestawienie. Liczba znajomych strony jest ponad dwukrotnie wyższa niż drugiej w zestawieniu Częstochowy. Co charakterystyczne, w przypadku NK w czołówce zestawienia znalazły się nieco mniejsze miasta, jak Zakopane, Słupsk, Paczków czy Kołobrzeg. Jak łatwo zauważyć, większość z wymienionych to miasta ściągające rokrocznie sporą liczbę turystów, co może tłumaczyć tak wysoką pozycję w rankingu.
Po co tworzyć strony dedykowane miastom w social media?
Cel jaki przyświeca administratorom tych fanpejdży może być oczywiście bardzo różny. W przypadku oficjalnych stron głównym założeniem jest promocja miasta, dostarczanie bieżących informacji o wydarzeniach czy inwestycjach.
Wśród nieoficjalnych profili da się zaobserwować swego rodzaju specjalizację. Dzięki fanpejdżowi Warszawa Nieznana mieszkańcy stolicy i turyści mogą dowiedzieć się czegoś o mniej znanych miejscach, z kolei twórcy strony Cracovia Vintage skupiają się na udostępnianiu historycznych i aktualnych dokumentów dotyczących Krakowa, a także zdjęć.
Ciekawym pomysłem może być wykorzystanie Internetu jako platformy do przeprowadzania konsultacji społecznych. Taką drogą poszły Warszawa i Częstochowa uruchamiając służące konsultacjom społecznym fanpejdże.
Nieoficjalne fanpejdże to również dobry pomysł na wyrażenie przez mieszkańców swojego zdania w ważnych dla danego miasta kwestiach. Podobną drogą idą niektóre organizacje pozarządowe. Przykładem tych trendów mogą być strony Warszawska Mapa Barier czy Brutal z Katowic.
Klikając w poniższy link można zapoznać się z prezentacją przygotowaną przez SoTrender. Dodatkowe informacje dostępne tutaj.
Konferencja AMS Smart City – Jan Zając, Sotrender – Po co miastom social media?