reklama
Z badań przeprowadzonych wśród amerykańskich marketerów przez firmę Pivot Conference (dane opublikowane przez serwis eMarketer) wynika, że ich podejście do działań w obszarze social media zaczyna podlegać zasadniczym zmianom. Głównym celem, jak i kryterium oceny efektywności marketingu spłecznościowego staje się angażowanie klientów marki.
Marketerzy chcą angażować konsumentów
Wśród najważniejszych celów działań marketingowych, prowadzonych w sferze społecznościowej, respondenci wskazali właśnie angażowanie konsumentów (67%), szeroko pojęty wzrost rozpoznawalności i znaczenia marki (67%) oraz wpływanie na zachowania konsumentów (61%). Jak widać, są to cele niekoniecznie łatwo mierzalne, dlatego można je określić mianem „miękkich”. Na przeciwległym biegunie znalazł się „twardy” cel, w postaci zwiększonej wartości rynkowej marki i wzrostu cen akcji firmy. Wskazało go jedynie 22% marketerów.
Sprzedaż schodzi na dalszy plan
Dodajmy, że w zeszłym roku najczęściej wskazywanym celem było wywoływanie pozytywnych skojarzeń związanych z marką. Najwidoczniej dla marketerów większego znaczenia nabrały „lajki”, komentarze i udostępnienia zamiast pozytywnego „buzzu” wokół marki. Z kolei dwa lata temu marketerom chodziło przede wszystkim o większą sprzedaż. Ten cel wskazywało wówczas aż 100% respondentów. Wprawdzie w tym roku wielu marketerów wskazało ten cel jako jeden z głównych, jednak jest to już jedynie 58%.
To, co jest głównym celem, staje się jednocześnie zasadniczym kryterium oceny efektywności działań marketingowych w social media. Dla blisko jednej czwartej marketerów to właśnie zaangażowanie konsumentów jest tym kryterium. Z drugiej strony, w dalszym ciągu istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy dokonywaniu tego typu ocen są wyniki sprzedażowe. Po tym, z punktu widzenia części marketerów najistotniejsze są konwersacje i interakcje, a także leady.
Walka z budżetem
W porównaniu do lat poprzednich, zmieniła się również opinia marketerów na temat najtrudniejszych przeszkód, jakie napotykają chcąc efektywnie korzystać z social media. Coraz rzadziej wskazują na brak strategii w tym obszarze (32,5%), a coraz częściej obwiniają ograniczony budżet (62,5%).
Zapytani o ilość platform społecznościowych, z których korzystają w działaniach marketingowych dla firm, marketerzy udzielali bardzo zróżnicowanych odpowiedzi (dane: L2 Think Tank). Niemniej jednak, aż 60% z nich wykorzystuje co najmniej 7 serwisów. Czy to dowód na efektywność mediów społecznościowych, czy raczej przejaw eksperymentowania – nie wiadomo.
- Li To
- Artur Kawik
- Li To
- Artur Kawik
- Bartek Juszczyk