reklama
Kamila Sowiar: Co charakteryzuje social media w Polsce? Czy może bardziej ogólnie, we wschodniej i środkowej Europie?
Ivan Hruska: Mówiąc o mediach społecznościowych w środkowo-wschodniej Europie, mówimy przede wszystkim o Facebooku. To z całą pewnością dominujące medium w tej części starego kontynentu. Pomimo równoległego, prężnego rozwoju takich serwisów jak Pinterest, Instagram czy Twitter, nadal aktywność w social media w Europie środkowo-wschodniej to głównie działania na Facebooku. Polski rynek mediów społecznościowych wyróżniłbym natomiast jako najbardziej rozwinięty. W mojej pracy wiele podróżuję po środkowo-wschodniej Europie, Czechy, Słowacja, Węgry, i mam poczucie, że w Polsce social media są na zupełnie innym poziomie. Wystarczy podać przykład polskiego profilu marki Orange, który uplasował się w pierwszej dziesiątce najbardziej społecznościowych marek na Facebooku, zostawiając w tyle fan page’e amerykańskie i brytyjskie.
KS: Czy na podstawie danych z aktywności marek na Facebooku, danych zebranych i przeanalizowanych przez Socialbakers, jesteś w stanie zdradzić kilka złotych zasad, które pozwolą stworzyć „post idealny”? Jaki kontent na Facebooku jest najbardziej skuteczny, oczywiście poza zdjęciami kotów?
IV: (śmiech) Aby uzyskać możliwie najwyższy zwrot z kwoty zainwestowanej w promocję na Facebooku, należy przestrzegać przede wszystkim dwóch podstawowych zasad. Pierwsza z nich brzmi: promuj ten wpis, który nawet bez dodatkowej promocji, ma wysoki organiczny zasięg, wysoką interakcję. To krok pierwszy. Druga reguła dotyczy właściwego czasu promocji. Post sponsorowany powinien bowiem zostać utworzony w momencie, w którym post ma najwyższy zasięg organiczny, w ciągu kilku godzin po publikacji. Oczywiście można promować wpis nawet 12 czy 24 godziny później. Jeśli wybraliśmy odpowiedni post, nadal otrzymamy dość dobry wynik, ROI nie będzie jednak tak wysokie, jak mogłoby być, gdybyśmy wypromowali post we właściwym momencie.
KS: Czy to znaczy, że, aby uzyskać jak największą skuteczność, musimy stale śledzić wyniki dodawanych postów od momentu publikacji?
IV: Na szczęście są narzędzia, które zrobią to za nas, ale nie jestem pewien, czy chciałbym je w tej chwili reklamować (śmiech).
KS: Jak mierzyć ROI na Facebooku? Jak wykorzystać pełny potencjał reklamowy tego medium?
IV: Przede wszystkim trzeba się zastanowić, czym dokładnie jest dla nas zwrot z inwestycji. Na przykład w branży e-commerce wyznacznikiem sukcesu na Facebooku jest konwersja i CTR. Inne firmy stawiają w social media na promocję marki i zaangażowanie fanów. W tej kwestii mamy dość duży wybór począwszy od rzeczy całkowicie abstrakcyjnych, jak wizerunek marki w social media, aż po te, które opierają się na konkretnych wynikach i danych. Po naszej stronie pozostaje więc tylko decyzja, co chcemy mierzyć i ustawienie narzędzi tak, by monitorowały wybrane aspekty kampanii.
Ivan Hruska,
Territory Sales Manager for Central and Eastern Europe Socialbakers
- Tomek Kwieciński