X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

E-commerce prężnie rozwija się w Polsce [raport IAB Polska]

E-commerce prężnie rozwija się w Polsce [raport IAB Polska]fot. © Rawpixel - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” zrealizowanego przez IAB Polska we współpracy m.in. z Ministerstwem Gospodarki, Panoramą Firm, ukazują zachodzące zmiany i tendencje na rynku przedsiębiorców sprzedaży internetowej. E-commerce to przyszłość handlu, w sieci kupujemy już niemal wszystko i coraz częściej. Według szacunków eMarketera (B2C Ecommerce Sales Worldwide 2012–2017) globalna wartość zakupów internetowych przekroczy w tym roku 1,5 bln dolarów, by już w 2017 r. osiągnąć poziom niemal 2,4 bln. W Polsce w przeciągu minionego roku większość firm odnotowała wzrost sprzedaży lub utrzymanie jej na podobnym poziomie.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

Z badania wynika przede wszystkim, że rynek „małego i średniego” e-commerce ma ogromny potencjał i będzie dalej dynamicznie się rozwijał, co z kolei będzie stymulowało dalszy wzrost konkurencyjności. Z drugiej strony wyniki badania ujawniły ogromną potrzebę edukacji tego rynku, zarówno w zrozumieniu mechanizmów prawnych (których większość powstaje na szczeblu UE), jak również od strony marketingowej (w szczególności w stosowaniu narzędzi analitycznych, dzięki którym możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb klientów, efektywne kształtowanie portfolio oraz optymalizowanie działań zmierzających do zwiększania sprzedaży).

Wśród największych barier prowadzenia tego typu działalności, badani przedsiębiorcy wymieniają: koszty, dużą konkurencyjność i sezonowość sprzedaży.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

Wśród trendów marketingowych w obrębie sprzedaży internetowej, przedsiębiorcy wymienili: pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, prowadzenie oficjalnych kont w serwisach społecznościowych, newslettera oraz inne formy reklamy takie jak: marketing szeptany, platformy e-commerce czy odpłatne formy reklamy w portalach społecznościowych.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

– Aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój e-sklepów zarówno polscy politycy, jak i organizacje przedsiębiorców powinny wspierać ten rynek, edukować, upraszczać prawo. Wtedy nie tylko e-handel będzie rozkwitał, ale rozwój ten będzie nadal wpływał na dynamiczny wzrost gospodarczy Polski. – komentuje Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt, który zaprezentował wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” podczas Krajowego Forum Jednolitego Rynku SIMFO 2014 w Warszawie.

Praktyczne informacje o działalności e-sklepów

W raporcie odnajdziemy mnóstwo statystyk dotyczących asortymentu sklepów internetowych oraz na temat obsługi klienta. Czytamy między innymi, że wciąż najpopularniejszą metodą komunikacji klienta z e-sklepem jest e-mail bądź telefon. Na trzecim miejscy uplasowały się formularze dostępne na stronie internetowej sklepu. Według danych zebranych w raporcie, klienci najczęściej wybierają metodę płatności z pomocą integratora płatności (jak np. PayPal) lub przelewu własnego na konto. Najmniej popularna jest natomiast sprzedaż ratalna i płatność kartą kredytową. Spośród opcji dostawy prym wiedzie przesyłka kurierska, a na drugim miejscu przesyłka pocztowa.

U znacznej większość badanych firm (62%) reklamacje i skargi od klientów stanowią poniżej 5% działalności firmy, w tym jedna piąta chwali się, że reklamacji nie dostaje.

Konsumenci są w stanie zaspokajać nawet 50% swoich potrzeb z pomocą zakupów internetowych. Do duży sektor gospodarczy, w który przy uwzględnieniu perspektywy sprzedażowej warto inwestować. – Jedno z ostatnich badań IAB Polska pokazuje, że 35% polskich internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci co najmniej kilka razy w miesiącu. Jeśli weźmiemy pod uwagę użytkowników sieci, którzy zakupy robią co najmniej kilka razy w roku odsetek ten rośnie do 70%. Oznacza to, że aktualnie ponad 13,6 mln internautów w wieku powyżej 15 lat dokonuje dość regularnych zakupów w sieci – czytamy w raporcie.

Cały raport można pobrać tutaj.

  • Krzysiek Piwowarczyk

    Takie raporty cieszą z dwóch powodów… ogromnej ilości danych jakie tam znaleźć można a z nich wnioski wyciągnąć, jak i w tym wypadku pozytywnego światła jaki rzuca ten raport na polski e-commerc .

Reklama

[FM_form id="1"]