reklama
Z badania przeprowadzonego przez IRCenter, którego głównym celem było zmierzenie pod jakim kątem internauci podchodzą do treści premium online. Jak się okazuje, aż 7 na 10 użytkowników podejmuje się działań związanych z uzyskaniem treści ekskluzywnych.
Formy odwzajemniania się za content premium
Najwięcej, bo aż 66% ankietowanych w zamian za dostęp do treści, pozostawia swój adres mailowy. Nie ma się czemu dziwić, gdyż najczęściej wiąże się to jedynie z większą ilością maili na skrzynce, ale bez obciążania konta bankowego. Dla 21% respondentów odpowiednią formą odwzajemnienia jest udostępnianie treści w mediach, a więc share’owanie czy retweetowanie. Jednorazowa opłata/ abonament zachęca najmniej, bo tylko 20% internautów, a 27% użytkowników nie zdecydowała się na żadną z powyższych odpowiedzi.
Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager w agencji VML Poland, wie, że ograniczenie bezpłatnego dostępu do treści będzie się coraz bardziej ograniczało na wzór wydawców zachodnich: Internet wielu przyzwyczaił, że treści w nim dostępne są za darmo. Dodatkowo, mimo, iż od dawna staliśmy „ad blindness”, Polska w zakresie stosowania AdBlocka i pokrewnych mu narzędzi jest europejskim wiceliderem (nieznacznie wyprzedza nas Grecja). Przyjęło się, że treści w sieci mają być bezpłatne. I kropka. Wydawcy mediów internetowych, którzy żyją przecież z reklam, od jakiegoś czasu stosują strategię płatnych treści, u podstaw której leży przekonanie, że za wartościowy kontent internauci są gotowi zapłacić. Dla przykładu obrana strategia „Dziennika Gazety Prawnej” to ok. 90 proc. treści z wydania drukowanego dostępnych w sieci tylko za paywallem. Raport IRcenter pokazuje dobitnie, że jedynie 20% przebadanych gotowych jest ponieść opłatę z tego tytułu. To spore wyzwanie dla wydawców, którzy chcą zwiększyć przychody z cyfrowego kontentu premium. Doświadczenia zachodnich wydawców pokazują jednak, że ograniczenie bezpłatnego dostępu do treści internetowych będzie postępowało.
Co jest dla nas najciekawsze?
Nawiązując do IRCenter, największą popularnością wśród internautów cieszą się oczywiście treści informacyjne lub rozrywkowe od marek, stanowiące ponad 50% wszystkich głosów. Nieco mniej popularne są artykuły z serwisów tematycznych czy artykuły w portalach i serwisach informacyjnych. Okazuje się, że vlogi i blogi są na najniższych pozycjach z wynikami na poziomie 19 i 20%.
Dlaczego odwdzięczamy się za treści premium?
Kiedy content jest ekskluzywny czy elitarny, wtedy najczęsciej jesteśmy w stanie się za niego odwdzięczyć. Ponadto, równie interesujące są dla nas treści specjalistyczne, pochodzące od autorytetów lub specjalistów w danej branży. Bardzo ważna jest forma przekazu, która odegrać może kluczową rolę w przypadku udostępnienia contentu. Ci ciekawe, ani popularni autorzy ani interaktywność przekazu nie są cechami, za które internauci chcieliby się “odwdzięczać”.