reklama
YouTube jest najpopularniejszą na świecie społecznością internetową pozwalającą milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. Jest rodzajem forum, na którym ludzie z całego świata mogą swobodnie kontaktować się, wymieniać opinie i myśli, szukać inspiracji oraz inspirować innych. Jednocześnie jest to platforma dystrybucji dla producentów twórców oryginalnych treści, a także dużych i małych reklamodawców. Do serwisu globalnie trafia, co minutę ponad 400 godzin materiałów wideo. Najpopularniejsi polscy twórcy notują wyniki porównywalne do czołowych programów telewizyjnych. Już 25 polskich YouTuberów może pochwalić się ponad milionem wiernych fanów.
Jak wynika z danych firmy Gemius, w październiku 2016 roku YouTube odwiedziło prawie 19,5 miliona Polaków. W niektórych grupach wiekowych YouTube jest odwiedzany znacznie chętniej, niż największe stacje telewizyjne. Wśród osób w wieku 15-34 lata aż 8,52 mln odwiedziło YouTube. Tymczasem z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w podobnej grupie wiekowej (16-34 lata) w październiku 2016 roku zasięg Polsatu wyniósł 8 mln widzów, a TVN 7,98 mln. Wśród osób między 25 a 34 rokiem życia, YouTube – z 4,81 mln odwiedzających – wybierany był równie chętnie, jak Polsat i TVN (zasięg na poziomie – odpowiednio – 4,98 mln i 4,89 mln).
Najpopularniejsi twórcy w 2016 roku
Niespełna trzy lata temu pierwsze kanały na polskim YouTube przekroczyły próg miliona subskrybentów. SA Wardęga, Abstrachuje.tv i Niekryty Krytyk, bo o nich mowa, wciąż znajdują się w ścisłej czołówce najpopularniejszych polskich YouTuberów. Ale grono kanałów, które mają ponad milion subskrypcji w naszym kraju bardzo się powiększyło: dołączyły do niego aż 22 kolejne.
Polscy twórcy doskonale potrafią wykorzystać możliwości, jakie daje im YouTube, a dla Polaków YouTube stał się synonimem wideo w sieci. Dziś mamy więcej kanałów subskrybowanych przez ponad milion użytkowników niż kraje takie jak Włochy czy Hiszpania – mówi Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyniki polskiego rankingu Rewind pokazują, że istotniejsza jest treść niż ekran, na którym jest ona oglądana.
Ranking najpopularniejszych polskich YouTuberów otwiera – podobnie jak trzy lata temu – SA Wardęga. To jeden z tych twórców, którzy walczą nie tylko o polską publiczność – spośród 3,5 miliona osób, które subskrybują kanał Wardęgi, tylko część stanowią Polacy. Jego najsłynniejszy film, Mutant Giant Spider Dog, to międzynarodowy hit, który dziś ma już 166 milionów odtworzeń. To też jedyna polska produkcja, która stała się filmem roku na globalnej liście YouTube Rewind 2014.
Abstrachuje.tv to drugi najpopularniejszy polski kanał (prawie 2,5 miliony subskrybentów). Tworzony jest przez Czarka Jóźwika, Roberta Pasuta i Rafała Masnego. Rozrywkowe treści tej trójki co roku pojawiają się w estawieniach najpopularniejszych wideo na polskim YouTube. Do tegorocznego trafiły aż dwa: “Czego nie mówią: Policjanci” i “Najlepszy film motywacyjny na świecie”.
Bardzo popularne są też kanały gamingowe. Internauci oglądają jak grają ReZigiusz, Stuu Games
czy Blowek. Każdy z nich zgromadził ponad 2 miliony subskrybentów. Topowi YouTuberzy z tej kategorii już nie tylko grają, ale też robią testy, polecają aplikacje czy organizują sesje pytań i odpowiedzi. W zestawieniu nie zabrakło też ważnych dla polskiej sceny muzycznej kanałów: ProstoTV i UrbanRecTv. Oba kanały prezentują klipy i materiały o artystach polskiej sceny hip-hopowej.
Lista 25 najchętniej oglądanych polskich kanałów na YouTube
1 | SA Wardega | 3,467 mln |
2 | AbstrachujeTV | 2,495 mln |
3 | ReZigiusz | 2,312 mln |
4 | Blowek | 2,261 mln |
5 | Stuu Games | 2,144 mln |
6 | 5 Sposobów na… | 1,930 mln |
7 | Step Records | 1,836 mln |
8 | IsAmUxPompa | 1,461 mln |
9 | Niekryty Krytyk | 1,373 mln |
10 | ROJOV13 | 1,344 mln |
11 | skkf | 1,328 mln |
12 | Mandzio | 1,304 mln |
13 | ProstoTV | 1,284 mln |
14 | izak LIVE | 1,226 mln |
15 | Remigiusz Maciaszek | 1,176 mln |
16 | MultiGameplayGuy | 1,176 mln |
17 | AdBuster | 1,154 mln |
18 | UrbanRecTv | 1,145 mln |
19 | TheNitroZyniak | 1,123 mln |
20 | Karolek | 1,107 mln |
21 | Naruciak | 1,093 mln |
22 | Stuu | 1,073 mln |
23 | JDabrowsky | 1,065 mln |
24 | Gimper | 1,040 mln |
25 | Zajcu37 | 1,015 mln |
YouTube Rewind 2016 – podsumowanie roku w serwisie
YouTube po raz kolejny podsumował popularność wideo pojawiających się na platformie w ciągu ostatniego roku. Na polskiej liście najpopularniejszym materiałem wideo jest występ z programu Mam Talent – “Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]”. W zestawieniu pojawiły się też filmy polskich gwiazd YouTube – Abstrachuje.tv oraz Cyber Mariana. Ponadto dużym zainteresowaniem cieszyła się produkcja Allegro – “Legendy polskie. Film Twardowsky 2.0.” a także animowany serial “Blok ekipa” SPInki Film Studio. Muzyczne zestawienie otwiera Sylwia Grzeszczak z utworem “Tamta dziewczyna”, a zamyka utwór “Work from Home”, którego autorem jest amerykański girlsband utworzony w The X Factor USA – Fifth Harmony.
Pełna lista YouTube Rewind 2016 w Polsce
Najchętniej oglądane filmy w Polsce
- Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]
- Dawid Podsiadło – Roast Kuby Wojewódzkiego
- Czego NIE mówią: POLICJANCI
- NIEBEZPIECZNE KOBIETY – ZWIASTUN REŻYSERSKI BEZ CENZURY
- NAJLEPSZY FILM MOTYWACYJNY NA ŚWIECIE
- Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro
- BLOK EKIPA 74, ODCINEK SPECJALNY
- SMOLEŃSK – nowy oficjalny zwiastun filmu
- Wąs! Wąs! Wąs! (Cyber Marian feat. Czwarta Fala)
- Women Abuse Social Experiment
Najchętniej oglądane teledyski w Polsce
- Sylwia Grzeszczak – Tamta dziewczyna [Official Music Video]
- Coldplay – Hymn For The Weekend (Official video)
- Alvaro Soler – Sofia
- Sia – Cheap Thrills (Lyric Video) ft. Sean Paul
- Calvin Harris – This Is What You Came For (Official Video) ft. Rihanna
- C-BooL – Never Go Away (Official Video)
- Power Play – Lubisz To Lubisz (Official Video Clip) 2016
- Mike Posner – I Took A Pill In Ibiza (Seeb Remix) (Explicit)
- LP – Lost On You (Official Music Video)
- Fifth Harmony – Work from Home ft. Ty Dolla $ign
Pełna lista YouTube Rewind 2016 na świecie
Wideo, które znalazły się na globalnej liście YouTube Rewind 2016 obejrzano ponad 550 milionów razy, co łącznie daje ponad 25 mln godzin. Kanały, z których pochodzą filmy, subskrybuje w sumie ponad 40 milionów użytkowników. Teledysk Fifth Harmony obejrzano w tym roku ponad miliard razy. Rihanna ze swoim klipem do “Work” pobiła za to rekord odtworzeń w ciągu pierwszych 24 godzin po publikacji wideo.
Najchętniej oglądane filmy na świecie
- Adele Carpool Karaoke
- Pen-Pineapple-Apple-Pen/PIKO-TARO
- What’s inside a Rattlesnake Rattle?
- Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo, Harry Kane, Anthony Martial & More
- Grace VanderWaal: 12-Year-Old Ukulele Player Gets Golden Buzzer – America’s Got Talent 2016
- Water Bottle Flip Edition | Dude Perfect
- Channing Tatum & Beyonce’s “Run The World (Girls)” vs. Jenna Dewan-Tatum’s “Pony” | Lip Sync Battle
- Donald Trump: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
- THE $21,000 FIRST CLASS AIRPLANE SEAT
- Brothers Convince Little Sister of Zombie Apocalypse
Najchętniej oglądane teledyski na świecie
- Fifth Harmony – Work from Home ft. Ty Dolla $ign
- Calvin Harris – This Is What You Came For (Official Video) ft. Rihanna
- Hasta el Amanecer – Nicky Jam | Video Oficial
- The Chainsmokers – Closer (Lyric) ft. Halsey
- Rihanna – Work (Explicit) ft. Drake
- Mike Posner – I Took A Pill In Ibiza (Seeb Remix) (Explicit)
- Sia – Cheap Thrills (Lyric Video) ft. Sean Paul
- ZAYN – PILLOWTALK
- Coldplay – Hymn For The Weekend (Official video)
- Twenty one pilots: Heathens (from Suicide Squad: The Album) [OFFICIAL VIDEO]
Podczas gdy subskrybentów streamingu muzyki przybywa szybciej niż miało to miejsce kiedykolwiek i niż jakichkolwiek innych typów subskrypcji, kolejnym znaczącym czynnikiem wzrostu dla branży muzycznej są reklamy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy YouTube wypłacił przemysłowi muzycznemu ponad miliard dolarów pochodzących wyłącznie z reklam.
Ranking YouTube Rewind powstaje w oparciu o liczbę wyświetleń danego filmu, a także udostępnień, komentarzy oraz zdobytych pozytywnych ocen danego materiału.