X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak dostosować treści w mediach społecznościowych do poszczególnych generacji?

Czym charakteryzują się poszczególne generacje? Jakie treści trafiają do danych grup? Które formy prezentacji contentu zainteresują naszych potencjalnych odbiorców? Prezentujemy krótki przewodnik po zachowaniach pokoleń w sieci.

Jak dostosować treści w mediach społecznościowych do poszczególnych generacji?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Zmiana nawyków, rozwój technologii i internetu sprawiły, że obecnie z mediów społecznościowych korzystają reprezentanci wszystkich pokoleń. Dlatego podczas planowania strategii trzeba wziąć pod lupę każdą z grup, aby dotrzeć do pożądanych odbiorców. Problemem jest jednak fakt, że każde z nich ma swoją specyfikę, komunikuje się w nieco inny sposób, a konstruowanie treści, które do nich trafią wymaga znajomości ich charakterystyki oraz potrzeb. Zaprezentowana na Social Media Today infografika prezentuje zbiór wyników najnowszych badań na temat nawyków konsumenckich i obecności poszczególnych generacji w social media zamieszkujących Stany Zjednoczone. Czego można dowiedzieć się o różnych grupach odbiorców i tym, jak prowadzić z nimi komunikację?

Marketing generacyjny

W Stanach Zjednoczonych wyróżnia się aktualnie sześć generacji. Najstarsza z nich, Generacja GI to urodzeni w latach 1901-1926. Są to osoby o konserwatywnym sposobie myślenia z niewielką wiedzę na temat mediów cyfrowych, a więc marketingu generacyjnego. Trudno więc w planowaniu działań w social media brać pod uwagę ową grupę, która ze względu na swoją wiekowość nie korzysta w takim stopniu z nowych rozwiązań technologicznych i portali społecznościowych. Druga z grup to Dojrzali, czyli urodzeni w latach 1927-1945. Podobnie jak poprzednia grupa, charakteryzują się konserwatywnym sposobem myślenia, jednak już w mniejszym stopniu. Doceniają czytanie gazet papierowych i z perspektywy marketingu generacyjnego także mają niewielkie znaczenie. Pole do popisu w dotarciu do tych grup mają osoby zajmujące się bardziej tradycyjnymi formami reklamowymi.

Kolejne cztery grupy mają zaś duże znaczenie dla działających w mediach społecznościowych. Baby Boomersi to osoby  urodzone w latach 1946-1964. To grupa, która w powolny sposób oswaja się ze stosowaniem nowych technologii, ale wciąż nie wysyła np. wiadomości głosowych. Są oni średnio otwarci na różne taktyki marketingu bezpośredniego. Młodsi od nich, czyli Generacja X urodzona w latach 1965-1980, są często traktowani jako pomost pomiędzy Baby Boomersami i Millenialsami. Byli oni obserwatorami tego, jak zamieniano radio na telewizję. Już ponad 80 procent tej grupy zamieszkującej USA korzysta z Facebooka, Twittera oraz MySpace’a. Nie są oni zupełnie przyzwyczajenie do marketingu internetowego, ale pokazują swoje pozytywne podejście do tego zagadnienia.

Przedostatnia z grup, Generacja Y, inaczej zwana Millenialsami, to osoby, które przyszły na świat w latach 1981-1999. To o nich mówi się najwięcej w mediach społecznościowych oraz popkulturze. Stopniowo ich liczba w miejscach pracy staje się większa niż w przypadku Baby Boomersów i uważa się, że to oni stają się największą grupą przedsiębiorców. Ich siła nabywcza jest bardzo duża, dlatego też odgrywają tak istotną rolę z perspektywy marketingu, nierzadko stając się głównym targetem marek. Najmłodsze z pokoleń, czyli tzw. Zetki, to urodzeni po roku 2000, czyli obecni nastolatkowie oraz dzieci. Marketerzy coraz chętnie kierują w ich stronę swoje działania. Przewiduje się jednak, że będzie to najbardziej zróżnicowane pokolenie z coraz wyższym poziomem wiedzy technologicznej. Jak wygląda użytkowanie mediów społecznościowych w przypadku każdej z ttych grup?

Wykorzystanie social media

Z dalszych badań wynika, że już 86 procent użytkowników w wieku 18-29 lat korzysta z portali społecznościowych. W przypadku grupy 30-49 lat jest to 80 procent, a u osób pomiędzy 50-64 rokiem życia 64 procent. Wśród osób powyżej 65 roku życia blisko co trzeci z nich to posiadacz konta w social media.

Najbardziej zróżnicowanym generacyjnie portalem jest Facebooka. Początkowo dostępny tylko dla grupy studentów, obecnie jest na tyle popularny, że są na nim obecne zarówno wnuki, jak i dziadkowie. Więcej niż co trzeci senior powyżej 60 roku życia posiada konto na Facebooku, a u najmłodszej grupy jest to już 88 procent wszystkich osób. Ciekawe rozróżnienie widoczne jest natomiast w przypadku Instagrama i Twittera. Ten pierwszy znacznie bardziej użytkowany jest przez osoby z przedziału 18-29 lat. Już blisko połowa mniej osób w wieku 30-49 jest interesowana serwisem, a u osób powyżej 60 roku życia jest to zaledwie 5 procent. W przypadku Twittera różnica pomiędzy użytkownikami nie jest tak spektakularna i w podobnym stopniu używają go osoby w wieku 50-59 lat oraz 30-49 lat. Wśród Millenialów jest to 36 procent, a więc dokładnie tyle, ile w przypadku Facebooka u najstarszej grupy wiekowej.

fot. socialmediatoday.com

fot. socialmediatoday.com

O czym czytają w sieci poszczególne grupy?

Każda z grup z nieco innym stopniem dokładności zapoznaje się z informacjami i na innym poziomie wykazuje zainteresowanie najnowszymi wiadomościami. Im młodsza grupa, tym chęć pozyskiwania wiedzy o tym, co aktualnie się dzieje jest mniejsza. Wśród osób powyżej 6o. roku życia jest to 89 procent, u grupy 50-59 – 77 procent, u mających 30-49 lat – 75 procent, natomiast u pokolenia Y jest to 59 procent.

W perspektywie wszystkich generacji tematem, o którym czytają najczęściej jest pogoda i ruch drogowy. Prawie wszystkie grupy interesują się środowiskiem, przestępczością, zdrowiem, biznesem oraz informacjami lokalnymi. Ponadto u osób starszych topowymi tematami są jeszcze polityka narodowa oraz edukacja. U grupa 40-59 lat pojawia się także zainteresowanie biznesem, a u mający 30-49 lat zagadnieniami międzynarodowymi i technologią. Millenialsi są zaś zainteresowani tematami społecznymi.

fot. socialmediatoday.com

fot. socialmediatoday.com

Jaki content dla jakiej grupy?

Ze względu na różne przyzwyczajenie oraz odmienny stopień przystosowania do nowych technologii poszczególne pokolenia efektywnie konsumują informacje zaprezentowane w danych formatach. Najstarsi preferują treści multimedialne i online. Generacja X treści online odnoszące się do rozrywki i lifestyle’u. Millenialsi zorientowany na nich content online, a Zetki preferują oglądanie treści wideo.

fot. socialmediatoday.com

fot. socialmediatoday.com

Wykazują oni także aktywność w social media o różnych porach – Baby Boomersi robią to od 17 do wieczora. Igreki mniej więcej od 20 do północy. Millenialsi i Zetki robią to znacznie dłużej – od godzin popołudniowych po nocne.

Jak do nich dotrzeć?

Do Baby Boomersów możemy dotrzeć za pomocą targetowanych reklam na Facebooku, gdyż jak wskazywaliśmy wcześniej, korzystają z niego licznie. Zainteresujemy ich za pomocą wartościowym artykułów na blogach, publikując recenzje, e-booki i komentarze. Niezbędny jest wysokiej jakości content, który zechcą przeczytać. Zainteresują się także wideo zawierającym szczegółowe informacje i utrzymanym w stosunkowo powolnym tempie. Używają także e-maili, a więc taki sposób przekazania im treści także się sprawdzi. Ze względu na dawne czasy i sposób wychowania starają się oni także być oszczędni, a więc przemówią do nich kupony zniżkowe oraz wszelkie rabaty, które sprawią, że pojawi się szansa na oszczędność.

W przypadku Generacji X Facebook także jest niezwykle efektywnym kanałem komunikacji. Z badań wynika, że już 78,8 procent osób z tej grupy wiekowej pobiera i ogląda wideo w sieci, a więc konstruowanie komunikatów skierowanych do nich w taki sposób może przynieść zamierzone efekty. Preferowaną formą komunikacji jest także e-mail, z którego na szeroką skalę korzystają. Znajdziemy ich także na Twitterze, gdzie aktywnie działa 8,5 miliona użytkowników w tym przedziale wiekowym. ROI zapewnią także wartościowe treści na blogach, które chętnie czytają.

Millenialsi są bardzo aktywnym pokoleniem w mediach społecznościowych, dlatego znajdziemy ich nie tylko na Facebooku, ale i wszelkich popularnych aktualnie serwisach oraz aplikacjach. Zainteresuje ich także UGC, czyli wszelkie blogi, chaty, tweety i zdjęcia to sposób na przyciągnięcie ich uwagi. Użycie smartfonów przez ową grupę jest bardzo duże, dlatego mobile marketing odgrywa istotną rolę. Podobnie jak wszelkie formaty wideo oraz trend real-time wideo, który oznacza, że aplikacje takie jak Snapchat to miejsca, w których warto być.

Dla Zetek media społecznościowe są naturalnym środowiskiem komunikacji, a platformy takie jak Facebook, Snapchat, Twitter czy inne powiązane aplikacje powinny być głównym kanałem, na którym prowadzone są działania skierowane do nich. Krótkie formaty wideo i GIFY-y to interesujące sposoby na przekazanie im informacji. Przepadają oni także za quizami i ankietami, a więc takie formy aktywizacji ich w sieci mogą przynieść obustronne korzyści. To, co bawi i pokolenie Z to memy. Marki mogą więc w ten sposób zdobyć ich serca, a wszelkie graficzne formy komunikacji, które w naturalny sposób przyciągają ich uwagę są efektywną formą przekazu.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail