reklama
Co jakiś czas użytkownicy Facebook skarżą się na spadki zasięgów organicznych postów. I choć nierzadko wydaje nam się, że to kwestia dotycząca tylko naszego profilu, najczęściej wynikają one ze zmian w algorytmie portalu. Od jakiegoś czasu ponownie pojawiają się doniesienia, jakoby tego typu sytuacja miała miejsce. NapoleonCat postanowił przyjrzeć się bliżej tej sytuacji.
Jak czytamy w informacji udostępnionej przez twórców narzędzia analitycznego, w ubiegłym miesiącu na Medium pojawił się artykuł, w którym słowacka firma opisała skutki eksperymentalnego wprowadzenia w kilku krajach zmian wyświetlania postów na Facebooku. Globalne testy polegały na przeniesieniu części wpisów z głównego kanału Aktualności do sekcji “Explore Feed”, co poskutkowało drastycznym spadkiem zasięgów organicznych treści publikowanych przez strony. Światowy gigant odniósł się do tych informacji twierdząc, że to jeden z testów rozwiązań dla portalu i nie planuje się jego wdrożenia w najbliższej przyszłości.
Analiza polskich profili
Aby przekonać się, jak wygląda sytuacja polskich stron i użytkowników NapoleonCat przeanalizował 100 największych stron polskich blogów i blogerów w serwisie (m.in. Wiedzy Bezużytecznej, Sylwestra Wardęgi, Absytachuje, Rezigiusza czy Maffashion) w okresie od 2 sierpnia do 19 listopada. Sprawdzono, że w tym czasie na badanych stronach opublikowanych zostało 15 673 postów, które zgromadziły 2 176 872 interakcji (reakcje, komentarze i udostępnienia). W pierwszym dniu analizy łączna liczba fanów tych stron wynosiła niemal 32,8 miliona fanów, zaś w ostatnim – 33,1 miliona. Zanotowały więc łącznie 1-procentowy wzrost liczby fanów. Największa z badanych stron miała niemal 2 miliony fanów, a najmniejsza – nieco ponad 100 tysięcy.
Interakcje a zasięg
Analiza, podobnie jak ta wspomniana wcześniej, wykonana dla stron słowackich została oparta na liczbie interakcji do postów, które są bezpośrednio skorelowane z ich zasięgiem. Już w 2014 roku firma NapoleonCat przeprowadziła badanie, które wykazało silną korelację pomiędzy tymi dwoma danymi, a zatem bezpiecznie można założyć, iż większa liczba interakcji oznacza większy zasięg organiczny i odwrotnie. W obecnej analizie pod lupę została wzięta średnia liczba interakcji na post dzień po dniu, od sierpnia do połowy listopada bieżącego roku.
Niestety, wyniki nie napawają optymizmem. Jak pokazuje powyższy wykres, średnia liczba interakcji na post systematycznie spada, co potwierdza stały i systematyczny spadek zasięgów organicznych postów publikowanych przez strony na Facebooku. Nawet jeśli publikowane są one przez strony blogów, które przecież mają bardzo liczne i zaangażowane społeczności.
O ile w pierwszym tygodniu, poddana analizie średnia liczba interakcji na post wynosiła 1 439, o tyle w ostatnim tygodniu już tylko 1 009. Oznacza to 30-procentowy spadek średniej liczby interakcji, a zatem także zasięgów. I to tylko na przestrzeni trzech i pół miesiąca. Warto przypomnieć, że w tym okresie liczba fanów badanych stron wzrosła o 1%.
Co dalej?
Trzeba się pogodzić z dalszym spadkiem zasięgów organicznych stron. O uwagę wciąż rosnącej, choć już nie tak dynamicznie jak wcześniej, rzeszy użytkowników Facebooka konkuruje bowiem coraz większa liczba stron zakładanych przez marki, wydawców i inne podmioty.
Co więcej, wydatki reklamowe na Facebooku rosną bardzo szybko, a to oznacza duży wzrost liczby postów sponsorowanych (reklam). Wypierają one siłą rzeczy treści publikowane organicznie. Jak pokazuje badanie, ofiarami stają się nie tylko właściciele facebookowych stron komercyjnych, lecz także blogerzy i inni prywatni twórcy treści.
Źródło: informacja prasowa/blog NapoleonCat