X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak współpracować z influencerami? Recenzujemy książkę „Influencer marketing od A do Z”

Czego możemy się dowiedzieć z niedawno wydanej książki "Influencer marketing od A do Z"? Jakie tematy poruszają jej autorzy? Prezentujemy recenzję publikacji WhitePressa.

Jak współpracować z influencerami? Recenzujemy książkę „Influencer marketing od A do Z”fot. Monika Kuchta

reklama


Choć influencer marketing jest obecnie najgorętszym trendem w branży, to dla wielu marek i agencji temat współpracy z twórcami internetowymi wciąż rodzi zdecydowanie więcej pytań niż odpowiedzi.

W kwietniu 2019, za sprawą wydawnictwa WhitePress®, na polskim rynku marketingowym pojawiła się nowa pozycja – „Influencer marketing od A do Z”. To podręcznik, który stanowić ma kompendium wiedzy na temat współpracy z influencerami. Sprawdziliśmy, czy warto wzbogacić swoją bibliotekę o tę pozycję.

To (nie) tylko teoria

Książka od WhitePress to przede wszystkim zbiór praktycznych porad, case studies i wskazówek od ekspertów z branży. Całość składa się z sześciu rozdziałów, w których autorzy szczegółowo opisują m.in. jak przygotować kampanię z influencerem, jak mierzyć i rozliczać jej efekty oraz doradzają, jakich błędów należy się wystrzegać, by nie popełnić influencerskiego faux pas.

Pierwszy rozdział poświęcony został teorii. Opisano w nim genezę zjawiska influencerów, typy twórców internetowych oraz przedstawiono wyniki autorskich badań na temat trendów i efektywności influencer marketingu w 2019 roku. To pierwsza tego typu analiza uwzględniająca specyfikę polskiego rynku, co według nas czyni książkę jeszcze atrakcyjniejszą i pożądaną przez marketerów pozycją wydawniczą.

Badania na temat influencer marketingu

Specjalistów z branży zapytano m.in. o działania, które planują wprowadzić w 2019 roku w ramach influencer marketingu. Najwięcej, bo ponad połowa respondentów przyznała, że chce zaangażować stałych ambasadorów i podjąć z nimi długofalową współpracę. Ankietowani stawiają sobie także za cel wykorzystywanie contentu twórców internetowych w swoich kanałach (45,5%) oraz planują spożytkować wpływ influencerów w działaniach sprzedażowych, łącząc generowane przez nich treści z e-commerce (37,1%).

fot. Monika Kuchta

Badania pokazują również, że najlepszym kanałem do prowadzenia kampanii influencer marketingowych jest Instagram. Aż 65% ankietowanych wskazało go jako medium przynoszące najbardziej zadowalające efekty. Tuż za Instagramem uplasował się Blog (54%), YouTube (40%) i Facebook (42%), natomiast tylko 11% marketerów zadowolonych jest z kampanii prowadzonych na Twitterze, LinkedIn czy Snapchacie.

Wyzwania influencer marketingu

Kampanie z twórcami internetowymi to również wiele wyzwań. Z przeprowadzonych badań wynika, że największy problem sprawia markom określenie zwrotu z inwestycji (58%) oraz znalezienie odpowiednich influencerów do swojej kampanii (43%). Dla ponad 34% respondentów, kłopotem wciąż jest weryfikacja wiarygodności obserwujących influencera, natomiast ze względu na dużą ilość contentu reklamowego u innych twórców, blisko 31% marketerów deklaruje trudność z wyróżnieniem się na tle konkurencji. Wśród innych wyzwań ankietowani wymienili także czasochłonność prowadzenia kampanii oraz małą profesjonalizację liderów opinii i brak podejścia biznesowego.

Gotowe rozwiązania podane na tacy

Drugi rozdział to blisko sto stron wiedzy praktycznej. Autorzy szczegółowo opisują, jak krok po kroku przeprowadzić kampanię z udziałem influencera – począwszy od przygotowania strategii i briefu, a skończywszy na omówieniu kwestii technicznych i prawnych, takich jak rodzaj podpisywanej z twórcą umowy czy sposób rozliczenia wynagrodzenia. Każdy podrozdział, oprócz znacznej dawki wiedzy praktycznej, to także merytoryczne komentarze specjalistów, twórców narzędzi online i organizatorów wydarzeń branżowych, którzy podzielili się z czytelnikami swoją wiedzą oraz zdobytym doświadczeniem.

Niewątpliwie dużą zaletą książki „Influencer marketing od A do Z” jest sposób jej wydania. Publikacja wizualnie jest bardzo przyjazna dla oka. Obfituje w screen’y, wykresy, grafiki oraz wyróżnione komentarze eksperckie, dzięki czemu jest czytelna i pozwala chłonąć kolejne rozdziały w bardzo szybkim tempie. W książce nie zabrakło również przystępnie opisanych działań, które wspierają influencer marketing.

W publikacji znajdziemy m.in. opis zagadnień związanych z SEO, CSR-em i content marketingiem. Na szczególną pochwałę zasługuje również omówienie sposobów współpracy z liderami opinii w różnych branżach, np. technologicznej, turystycznej, finansowej, jak również w tych uznawanych za branże wyjątkowo trudne, tj. farmacja, rolnictwo czy… hazard.

Książkę zamyka zbiór case studies najlepszych kampanii, w które marki zaangażowały liderów opinii oraz #InfluencerWhiteList, czyli zestawienie najbardziej inspirujących twórców internetowych w Polsce z podziałem na 22 kategorie tematyczne. Tworząc ranking pod uwagę wzięto takie wskaźniki jak zaangażowanie, współczynnik popularności influencera, liczba wzmianek i jego ekwiwalent reklamowy.

źródło: materiały prasowe

Czy warto sięgnąć po „Influencer marketing od A do Z”?

Tak, tak i jeszcze raz tak! Książka to prawdziwa kopalnia wiedzy oraz kompleksowy poradnik dla wszystkich tych, którzy planują wdrożyć influencer marketing w strategię promocyjną swojej marki. Początkującym wydawnictwo posłuży jako źródło cennych inspiracji i wskazówek, natomiast osobom bardziej rozeznanym w temacie pomoże usystematyzować zdobytą już wiedzę. Dużym bonusem są materiały udostępnione do pobrania przez WhitePress na ich stronie internetowej. Przygotowanie briefu już nie będzie stanowiło problemu, zaś osoby, które nie orientują się w kwestiach prawnych mogą pobrać gotowe wzory umów i spać spokojnie.

Czy to znaczy, że „Influencer marketing od A do Z” jest książką idealną? Prawie! Jedynym z zauważalnych mankamentów wydawnictwa jest brak podsumowania kolejnych rozdziałów oraz powtarzalność tych samych terminów i definicji. To ostatnie prawdopodobnie spowodowane jest tym, że książkę pisały trzy osoby, niemniej jednak w kontekście całej lektury i jej ogromnej zawartości merytorycznej, takie detale stają się nieistotne.

Dobry influencer marketing to wiele wyzwań, ale także wiele korzyści. Książka rzuca nowe światło na sposoby realizowania kampanii i podsuwa gotowe rozwiązania, które pozwolą markom osiągnąć satysfakcjonujące efekty. Jest odpowiedzią na niemal wszystkie (!) pytania dotyczące współpracy z liderami opinii, a to bezkompromisowo czyni ją pozycją godną uwagi.

Autor:
Karolina Wcisło
dziennikarka 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail