X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nie retuszujmy rzeczywistości, czyli podsumowanie konferencji Imagination Day 9

Jakie myśli przewodnie warto zapamiętać po konferencji Imagination Day? Nad czym powinni zastanowić się przedstawiciele branży kreatywnej?

Nie retuszujmy rzeczywistości, czyli podsumowanie konferencji Imagination Day 9źródło: facebook.com/ImaginationDay

reklama


W czasie konferencji Imagination Day 9, która odbyła się 3 grudnia br., uczestnicy dowiedzieli się, jak na kreatywność oraz na obecne trendy w marketingu patrzą międzynarodowi eksperci.

Występujący podczas Imagination Day mówili o olbrzymim potencjale i mocy sprawczej agencji. To przecież tam pracują jedne z najbardziej kreatywnych umysłów. Co więcej, mają oni coraz większą potrzebę doświadczania sensowności swoich działań. Kreatywni zmieniają myślenie, dbają o swoją swobodę i przestrzeń, aby móc tworzyć nowe, wartościowe rzeczy. Szczególnie, że ze sceny nawoływano, aby nie retuszować rzeczywistości. Jak wskazywano, działania reklamowe powinny stać po stronie prawdziwego życia, tylko z niego wynikać, a nie ukazywać je poprzez retusz i ingerencję Photoshopa.

źródło: facebook.com/ImaginationDay

Odbiorcy są coraz bardziej świadomi i oczekują od marek czegoś więcej. Jak wskazuje Łukasz Skalik, idee nie tylko tworzą przekazy, ale zmieniają także nastawienie i postawy. Dlaczego bowiem słysząc Św. Mikołaj widzimy Mikołaja z reklamy Coca-Coli, a nie Świętego z ikony? Na tym właśnie polega siła przekazu reklamowego. Reklama Coli pojawiła się w 1930 roku, a my mamy wrażenie, że tak było zawsze. Czy marki mogą więc zmienić świat? Czasami nie najprostsze rozwiązania, które zwiększą sprzedaż są najlepsze, a te, które są holistyczne, które będą miały siłę zmieniania zachowań.

Dla Łukasza Skalika zauważalne było także przenikanie się różnych porządków, wychodzenie poza granice obecnych form. W tym jednym, lekko pompatycznym zdaniu można byłoby według niego pomieścić ten zauważalny trend w myśleniu środowisk kreatywnych. Transgresja nie tylko zachowań, nośników i form, ale także podejścia i myślenia o reklamie oraz działaniach interaktywnych. Reklama przenika się ze sztuką, a formy statyczne łączące się z dynamicznymi (statyczny plakat z płynącymi formami 3D ukazującymi ruch i zmienność świata social mediów). Jak tłumaczył Skalik:

To, co robimy w branży kreatywnej, to nie są proste recepty. Rzeczy, które robimy są skomplikowane i są odbiciem naszych czasów. Ludzie potrzebują czegoś więcej, a działania reklamowe muszą odpowiedzieć na ich potrzeby.

Czy Polska jest gotowa na transgresję? Czy twórcy i klienci są gotowi na takie myślenie? Czy może to już się dzieje, ale dzieje się tak offowo, że nie mamy tego świadomości? I czy w ogóle nasz rynek i odbiorcy są gotowi na wielowymiarowość przekazów? Do takich refleksji skłoniono uczestników Imagination Day.

Istotnym wątkiem było także spojrzenie na ogólne funkcjonowanie branży kreatywnej. Według danych z 2019 roku już 60% przedstawicieli branży jest na granicy wypalenia zawodowego. Prelegentka z agencji Wörks z Finlandii mówiła o swoich ambicjach, aby jej pracownicy dotrwali w branży reklamowej do emerytury. Pomóc w tym ma m.in. praca nie dłużej niż po 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu (a być może nawet i przez 4 dni), przeznaczanie czasu na przebywanie z rodziną i rozwój osobisty, a także kreatywne otoczenie i przestrzeń, które pomogą im utrzymać tą kreatywność. Dzięki temu pracownicy są mniej znużeni i bardziej efektywni.

źródło: facebook.com/ImaginationDay

Podejście do reklamy powinno być bardziej empatyczne, a nie wyłącznie oparte na statystykach, tabelach. Zapominamy o emocjach i instynktach – a to właśnie one są ważne, aby stworzyć skuteczną komunikację z ludźmi

– mówiła Amaya Coronado, CEO z LOLA Mullen Lowe Spain, Madryt.

Amaya w swojej prezentacji pokazywała efekty naszych bezwiednie dawanych lajków i reakcji w social mediach.

Prelekcja Lauren Haberfield, Senior Art Director – BETC, była swoistą klamrą całego wydarzenia. Lauren na konkretnych przykładach udowodniła, że marki mają istotny wpływ na zmiany społeczne. Często jest on ważniejszy niż odgórne prawo i obowiązki, a ponad 60% konsumentów uważa, że marki mogą rozwiązać problemy lepiej niż partie rządzące. Kreowanie świata poprzez komunikację marketingową nie powinno więc wyłącznie dążyć do sprzedaży, ale na również pokazywać pozytywne wzorce i wpływać na społeczeństwo. Przy pędzie ówczesnego świata, przy ogromie pracy jaka nas pochłania, nie można zapominać o wspomnianej już możliwości wypalenia zawodowego.

Ilu z nas ma plany na weekend, a kiedy przychodzi sobota rano decydujemy się zostać w domu i zamówić jedzenie?

– pytała retorycznie Lauren, ze sceny tegorocznej konferencji Imagination Day.

W ramach Imagination Day, tego samego dnia odbył się również wieczorny Pokaz Reklam Cannes Lions, nagrodzonych podczas prestiżowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions, w sieci kin Multikino, w siedmiu miastach na terenie Polski: Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław. Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Współautor artykułu: Łukasz Skalik

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail