X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy dbamy o swoją prywatność w mediach społecznościowych?

Badanie wykazuje, że coraz częściej dbamy o swoją prywatność w mediach społecznościowych. A w jednym z nich szczególnie dbamy o poszanowanie naszych danych.

Czy dbamy o swoją prywatność w mediach społecznościowych?źródło: shutterstock.com

reklama


Ustawienia prywatności profilu, ograniczenie dostępu do informacji osobom obcym i chronienie swoich danych. Okazuje się, że właśnie tak do mediów społecznościowych podchodzi bardzo duża liczba użytkowników.

Prywatność naszych kont w social mediach

Dane na temat zachowania prywatności w mediach społecznościowych mogą nas miło zaskoczyć. Z badań przeprowadzonych przez serwis viasatsavings.com wynika, że ponad 50% użytkowników dba o swoją prywatność w mediach społecznościowych.

Ponadto, pytania dotyczyły również poszczególnych, czterech serwisów social mediów, czyli Facebooka, Instagrama, Twittera i TikToka. I tak, użytkownicy najwięcej prywatności zachowują na Facebooku. Na drugim miejscu jest Instagram, potem Twitter, a na końcu TikTok. Podobnie wygląda kwestia zablokowania dostępu do naszego profilu innym osobom.

źródło: viasatsavings.com

Na Facebooku inne osoby blokuje aż 74% użytkowników, na Instagramie 54%, Twitterze 49%, a TikToku tylko 36%. Dodatkowo, w rozróżnieniu na płeć, kobiety w wieku 25-34 lat dwa razy częściej blokują inne konta, niż mężczyźni w tej samej grupie wiekowej. Na Facebooku natomiast sytuacja wygląda podobnie zarówno wśród użytkowników płci żeńskiej, jak i męskiej.

Prywatność na Facebooku

Użytkownicy na Facebooku preferują zachowanie częściowej prywatności. Tę odpowiedź wskazało ponad 57% respondentów. Natomiast już 79% nie chce, aby ich konto mogło zostać znalezione za pomocą wyszukiwarki Google. W kwestii blokowania innych użytkowników, na tym medium społecznościowym nie ma zbyt dużej różnicy również pomiędzy kobietami (74%) a mężczyznami (73%). Użytkownicy nie chcą także pokazywać innym listy znajomych. Aż 79% badanych oznajmiło wyłączenie takiej możliwości, a tylko 21% przyznało się do publicznego dostępu do tej informacji.

I na koniec dosyć szokująca informacja, ponad 52% osób przyjmuje do znajomych każdego, kto chce zostać jego kontaktem na Facebooku. Widać tu zatem brak konsekwencji. Skoro bowiem ograniczamy dostęp do informacji obcym osobom, powinniśmy również zadbać o to, kto należy do grona naszych znajomych i nie przyjmować ich jeżeli nie są one nam bliżej znane.

Zachowanie prywatności na Instagramie i Twitterze

Tutaj sytuacja wygląda bardzo podobnie. Ponad 63% badanych użytkowników Instagrama przyznaje się do zablokowania dostępu do swojego konta. Natomiast w tym przypadku aż ponad połowa respondentów to kobiety. Dodatkowo, połowa pytanych ogranicza możliwość dodawania komentarzy lub korzysta z opcji ich filtracji pod kątem określonych fraz, słów. Dostęp do swojego Stories ogranicza 42% osób. Podobnie wygląda kwestia ich udostępnienia czy odpowiedzi lub reakcji na relację.

Wśród badanych w serwisie viasatsavings.com. 49% osób przyznało, że nie posiada konta na Twitterze. Natomiast z tych 51% osób obecnych na tym serwisie, 21% decyduje się na jego upublicznienie, a 19% decyduje się konto prywatne. Pozostałe osoby nie wiedzą jaki rodzaj konta posiadają i w jaki sposób mogą wpływać na ustawienia prywatności.

Ponadto, aż 55% respondentów wyłącza funkcję geolokalizacji na tym medium, a 46% nie pozwala na to, aby serwis personalizował wyświetlane treści na podstawie ich informacji prywatnych.

Tik Tok a wiek i prywatność

źródło: unsplash.com

Tutaj grono osób badanych nie było zbyt duże, gdyż tylko 25% respondentów ma czynne konto na TikToku. W porównaniu z 91% osób będących na Facebooku, procent ten wydaje się mały. Dodatkowo, 10% korzysta z tej aplikacji co tydzień. Natomiast tylko 36% zdecydowało się na zablokowanie innych użytkowników i ograniczenie im dostępu, w tym w większości byli to użytkownicy płci żeńskiej. I tu z pomocą mogą przyjść również inne dane, na temat poszczególnych grup wiekowych, w odniesieniu do wszystkich mediów społecznościowych, gdzie zachowanie tej prywatności jest kwestią istotną.

I te dane nie powinny być zaskakujące. O swoją prywatność najbardziej bowiem dbają osoby w wieku od 45-54 lat. Aż 78% osób z tej grupy wiekowej decyduje się zatem na konto całkowicie lub częściowo prywatne. Na drugim miejscu są osoby w przedziale wiekowym 18-24, gdzie dodatkowo ponad połowa decyduje się na zmianę hasła za każdym razem, gdy zakłada konto w innym serwisie społecznościowym.

Co to oznacza?

Raport ten, wielu specjalistów napawa nadzieją. Biorąc pod uwagę odpowiedzi respondentów w tym badaniu, łatwo bowiem wywnioskować, że coraz częściej zależy nam na naszym bezpieczeństwie w mediach społecznościowych. I o ile wciąż wiele osób upublicznia swoje profile wraz ze wszystkimi informacjami o sobie lub nawet nie wiedzą o możliwości zmiany tych ustawień, to zdecydowanie ta świadomość wzrasta. Może to także oznaczać dobry wpływ prasy internetowej, która informuje o zagrożeniach wynikających z braku zadbania o ochronę swoich danych. Dlatego my również zachęcamy do tego, aby zadbać o swoją prywatność w sieci, ponieważ często konsekwencją takich zaniedbań mogą mieć nieprzyjemne skutki.

Reklama

[FM_form id="1"]