X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czym jest audyt UX i co powinien zawierać?

W trakcie analizy usability wykorzystywane są różne metody badawcze. Najczęściej ocena strony pod kątem UX przeprowadzana jest na podstawie heurystyk użyteczności, np: 10 heurystyk Jakoba Nielsena lub 8 złotych zasad Bena Shneidermana.

Czym jest audyt UX i co powinien zawierać?fot. materiał od partnera

reklama


Artykuł przygotowany przez firmę IDEACTO
Audyt UX (User Experience), znany również jako audyt użyteczności, to kompleksowe sprawdzenie interfejsu, nawigacji i struktury strony internetowej pod kątem oceny intuicyjności, łatwości obsługi, a także designu i wszelkich innych elementów wizualnych, które są bezpośrednio związane z percepcją i funkcjonalnością zasobu internetowego.

Jak zbadać użyteczność strony?

Audyt UX można przeprowadzić na etapie projektowania serwisu, jak również dla istniejącej już strony, w celu poprawy jej intuicyjności i łatwości obsługi przez użytkowników Testowanie użyteczności stron internetowych warto jednak rozpocząć we wczesnych etapach projektowych. Ale generalnie może być przeprowadzona na każdym etapie prac. Przykładowo, jeśli strona działa już od dłuższego czasu, ale główne wskaźniki konwersji są dalekie od zakładanych, warto zwrócić uwagę na jej użyteczność.

Zanim przejdziemy bezpośrednio do badania, należy określić jego cel. Załóżmy, że zmieniłeś stronę formularza zamówienia i teraz Twój współczynnik konwersji spadł. W tym przypadku Twoim celem jest ustalenie, dlaczego przeprojektowanie formularza spowodowało spadek współczynnika konwersji. Po zdefiniowaniu celu stawiasz hipotezy, które zostaną zweryfikowane podczas analizy UX.

W trakcie analizy usability wykorzystywane są różne metody badawcze. Najczęściej ocena strony pod kątem UX przeprowadzana jest na podstawie heurystyk użyteczności, np: 10 heurystyk Jakoba Nielsena lub 8 złotych zasad Bena Shneidermana. W tym celu wykorzystywane są również listy kontrolne UX. Dodatkowo wnioski z analizy zestawiane są z danymi ilościowymi pochodzącymi z narzędzi analitycznych (Google Analytics, Hot Jar) monitorujących ruch i zachowanie użytkowników w serwisie.

Sposoby przeprowadzenia audytu UX – analiza heurystyczna

Heurystyki Jakoba Nielsena i Ralfa Molicha to zestaw zasad dla twórców interfejsów aplikacji internetowych. Poniżej lista 10 heurystyk:
1. Informuj użytkowników o statusie systemu – użytkownik powinien wiedzieć, w którym miejscu w strukturze strony się znajduje i jakie będą następne kroki.
2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością – należy unikać specjalistycznego słownictwa, które będzie utrudniało użytkownikom zrozumienie komunikatów w serwisie.
3. Zapewnij użytkownikom pełną kontrolę nad systemem – należy zapewnić użytkownikom swobodną nawigację w obrębie serwisu.
4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność – stosuj w serwisie rozwiązanie, które są powszechnie znane użytkownikom z innych serwisów.
5. Zapobiegaj błędom – ostrzegaj użytkowników przed wykonaniem ryzykownych działań wyświetlając odpowiednie komunikaty (np. “Czy na pewno chcesz usunąć ten element?”)
6. Nie zmuszaj użytkownika do zapamiętywania – korzystanie z serwisu powinno być dla każdego użytkownika intuicyjne i łatwe.
7. Zapewnij uzytkownikom elastyczność i efektywność – pozwól na swobodne dostosowywanie systemu do upodobań użytkowników.
8. Dbaj o estetykę i umiar – unikaj przeładowania treści informacjami i nachalnego wyświetlania pop-upów, bannerów i reklam.
9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów – jasno wskazuj użytkownikowi podpowiedzi dla rozwiązania danego problemu.
10. Zapewnij pomoc i dokumentację – zapewnij użytkownikom szybki dostęp do sekcji kontaktu, czy najczęściej zadawanych pytań.

Dlaczego potrzebujesz audytu użyteczności strony internetowej?

Audyt UX strony internetowej może przynieść wiele korzyści, takich jak:
• zmniejszenie współczynnika odrzuceń poprzez poprawę użyteczności strony;
• ulepszenie i optymalizację interfejsu;
• poprawę współczynnika konwersji;
• lepsze zrozumienia potrzeb użytkowników poprzez śledzenie ich interakcji ze stroną.

Artykuł przygotowany przez firmę IDEACTO

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail