reklama
Jak wynika z najnowszego raportu GWI „Mind the Gap” stworzonego przez GWI we współpracy z Meta, media społecznościowe stały się kluczowym kanałem odkrywania produktów i marek przez polskich konsumentów. Reklamodawcy nie nadążają jednak za zmieniającymi się krajobrazem mediowym – w 2021 roku inwestycje w urządzenia mobilne były niedoszacowane aż o 44% w porównaniu z czasem, który konsumenci poświęcają na korzystanie ze swoich smartfonów.
Urządzenia mobilne coraz częściej w naszych rękach
Polacy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych – takie wnioski płyną z raportu „Mind the Gap” opublikowanego przez Metę oraz GWI. Jak się okazuje, każda z badanych grup wiekowych, zaczynając od przedstawicieli generacji Z, a kończąc na pokoleniu wyżu demokratycznego, znacząco zmieniła swoje preferencje dotyczące sposobu konsumowania treści. Urządzenia mobilne stały się nieodłącznym elementem życia dorosłych Polaków, na korzystaniu z których spędzają statystycznie 3 godziny dziennie. Ponad połowę tego czasu (62%) poświęcają na przeglądanie mediów społecznościowych, które stały się głównym kanałem umożliwiającym odkrywanie marek.
Wydatki na reklamę
Gdy jednak porównano czas korzystania z poszczególnych urządzeń z wydatkami na reklamę, okazało się, że urządzenia mobilne w 2021 były niedoinwestowane aż o 44%. „Zmniejszanie rozdźwięku między tym, w jakie kanały inwestują reklamodawcy, a tym, gdzie konsumenci faktycznie spędzają czas, staje się coraz ważniejsze, zarówno ze względu na dopasowanie się do potrzeb konsumenta, jak i na skuteczność przekazu. Zmiana koncentracji wydatków i zwrócenie uwagi na kanały mobilne są szczególnie istotne w kontekście cyfrowej transformacji polskich biznesów. Media społecznościowe i urządzenia mobilne w bardzo krótkim czasie stały się ważnym kanałem sprzedaży internetowej. Coraz więcej Polaków sięga po swój telefon lub tablet, aby obejrzeć produkty i zrobić zakupy – jak wynika z naszego raportu, prawie połowa osób z pokolenia Z i milenialsów w kraju deklaruje, że w ciągu typowego tygodnia kupuje jakiś produkt online” – mówi Agata Szeliga-Staszkiewicz, Head of Agency Partnerships, CEE w Meta.
Wpływ na e-commerce
Co ważne, najszybszy wzrost popularności e-commerce i wykorzystania telefonów odnotowuje się wśród starszych grup wiekowych, czyli generacji X oraz pokolenia wyżu demograficznego – to oni stali się główną siłą napędową zmian w polskim krajobrazie mediowym. Wśród osób w wieku od 39 do 64 lat urządzenia mobilne stały się równie popularne co telewizja, a wykorzystanie smartfonów w trakcie internetowych zakupów wzrosło o 39% w ciągu zaledwie 4 lat. Starsi Polacy coraz chętniej odwiedzają również portale społecznościowe – to tam szukają rekomendacji i odkrywają nowe produkty.
Z naszych cyklicznych raportów i analiz jasno wynika, że znaczenie kanału mobile w wydatkach reklamowych od kilku lat dynamicznie rośnie. Jeszcze w 2019 r., kiedy rynek reklamowy w Polsce warty był ponad 9,8 mld zł, urządzenia mobilne stanowiły niespełna 14% tej kwoty, a już w ubiegłym roku było to ponad 18% przy wartości rynku na poziomie 10,5 mld zł. Warto w tym miejscu wspomnieć, że reklama w mobile’u stanowi już 42% budżetów lokowanych w digitalu czyli dogania w udziałach reklamę na desktopach – mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska.
Raport „Mind the Gap” oprócz nakreślenia krajobrazu mediowego w Polsce, wskazuje również na konkretne rozwiązania, które mogą pomóc reklamodawcom wyjść naprzeciw preferencjom i oczekiwaniom konsumentów. Przy planowaniu kampanii reklamowych warto skupić się na testowaniu nowych możliwości, które daje e-commerce czy automatyzacja, umożliwić klientom płynne przechodzenie między realnymi a wirtualnymi kanałami obsługi oraz przeprowadzać i dokładnie analizować badania dotyczące skuteczności reklamy. Raport stworzono na podstawie danych dostarczonych przez GWI i Publicis Groupe.
źródło: informacja prasowa