X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

„Teraz biznes na Instagramie buduje się dzięki video”. Wywiad z Natalią Shevelevą, specjalistką od mobile video

W jaki sposób tworzyć Rolki, aby przełożyło się to na większą liczbę obserwujących? Jak znaleźć pomysł na siebie i czy na pewno każda marka powinna spróbować swoich sił z kreatywnym video na Instagramie?

„Teraz biznes na Instagramie buduje się dzięki video”. Wywiad z Natalią Shevelevą, specjalistką od mobile video

reklama


Rolki cieszą się niezwykłym powodzeniem. I to zarówno na Instagramie, jak i Facebooku. Mimo to wielu firmom i twórcom wciąż ciężko jest przekroczyć swoją strefę komfortu i nagrywać video w social mediach. Dlatego o to, jak zacząć i tworzyć profesjonalne Rolki zapytaliśmy specjalistkę i znawczynię tematu – Natalia Shevelevą.

Natalia prowadzi swój profil na Instagramie, pod nazwą @nataliaostory, gdzie za darmo dzieli się wiedzą w zakresie tworzenia Rolek, a także zdradza tajemnice wybranych, stworzonych przez siebie video. Ponadto od 3 lat prowadzi szkolenia w zakresie tworzenia materiałów video, na których pokazuje, że Rolek, jak i treści wideo w social mediach nie trzeba, a wręcz nie wolno się bać.

Karolina Żyłowska: Jak w Polsce wygląda podejście do treści wideo? Użytkownicy są na nie otwarci czy raczej się ich boją?

Natalia Sheveleva: Prawie 3 lata temu, kiedy zaczynałam, byłam jedną z pierwszych osób, które zaczęły mówić o tym, że video na Instagramie to podstawa. Patrzyli na mnie jak na idiotkę. Mówili, że przecież teraz są modne karuzele i to jest siła tego medium! Ja oczywiście nie mogłam zaprzeczyć, bo rzeczywiście wówczas karuzele były istotne. Tylko problem w karuzelowych postach był jeden – cały polski Instagram zaczął być taki sam. Wszyscy zaczęli robić bardzo ładne karuzele. Tylko to ich nie wyróżniało. Co zrobiłam ja? Ja po prostu zaczęłam umieszczać tutoriale video w karuzelach. Minęło pół roku i było u mnie 500 odbiorców. Jednak już po roku mój profil obserwowało 10 000 użytkowników. Dlaczego? Wszyscy zrozumieli, że na Stories warto dodawać coś innego niż „mówiąca głowa”, same Stories z tekstem jest nudne. Dodatkowo poza zdjęciami chcieli dodawać coś innego, a nie potrafili. Wiedzieli jednak, jak fajnie video wygląda na Stories innych influencerów ze Stanów, Ukrainy, czy Rosji. Polacy również zrozumieli, że warto się uczyć. Dlatego po roku działania ja już miałam przygotowany kurs „Mobile video podstawowy”, co przyniosło sukces mnie samej, jak i niesamowitą pomoc użytkownikom Instagrama. Jest wiele osób, które nie potrafią nagrywać i montować telefonem, ale widać jak rynek się zmienia. Teraz bez Reels konto nie ma opcji rosnąć. Nie kłamię. Znam parę wyjątków, ale jest ich naprawdę mało. Teraz biznes na Instagramie buduje się dzięki video.

Skąd taka popularność Rolek i TikToka, również w naszym kraju? W czym tkwi fenomen krótkich form wideo?

Czas to pieniądz. Świat się zmienia, nasz mózg potrzebuje więcej i więcej. Video to dynamika, zdjęcie to statyka. Mózg w naszym świecie cały czas pracuje, on nie umie odpoczywać. Chce cały czas czegoś jeszcze. Zdjęcia zaczęły dla niego być trochę nudne. Przez Covid więcej osób kupuje przez internet, nie możemy dotknąć, nie możemy powąchać, nie możemy zobaczyć, jak sukienka się zachowuje w ruchu. A wideo może przekazać większą część. Nawet zapachy! Jeśli produktem jest świeczka o zapachu ananasa, to najlepiej pokazać jak ananasa się kroi i tryska z niego sok. To dużo bardziej działa na wyobraźnię niż samo zdjęcie ananasa. Sukienka pokazana na modelce, którą porusza wiatr, pokazuje czy będzie ona lekka, czy ciężką. Tak samo z perfumami. Wideo może nam podpowiedzieć czy zapach jest bardziej dla kobiety 50+ (pokazując złoto, kobietę sukcesu) czy to dla młodych (deska skateboardingowa, imprezy, wizyta na plaży z chłopakiem) – to wszystko pomaga nam poczuć to, czego nam brakuje przy zakupach online.

Rolki zaś to jest kopia TikToka. W TikToka możesz się pobawić. To takie małe skecze kabaretowe, wiedza, estetyka –  wszystko. To także darmowa telewizja. Instagram mocno napiera na to, aby Reels szły krok w krok z TikTokiem. Tylko jest mały, a zarazem wielki problem. TikToka zakładają dzieci od 10 lat wzwyż. A kto zakłada konto na Instagramie? Tylko osoby starsze albo te, które mają biznes. Dzieciaki rosną wraz z TikTokiem. W tym samym czasie przychodzą nowe dzieciaki i na ten moment cały czas ma u nich miejsce odmłodzenie audytorii. Na Instagramie to wygląda gorzej. Jednak obydwu serwisom wróżę przyszłość. Przynajmniej na najbliższe 5 lat, a dalej zobaczymy.

W jaki sposób przygotować Rolkę, aby miała ona szansę zaistnieć na Instagramie lub Facebooku? Jak przygotowanie takiej treści różni się od wideo na TikToku?

TikTok jest medium bardziej lojalnym. Można tam nieustannie rosnąć i to w błyskawicznym tempie, tylko przez ruch organiczny. Na Instagramie go już prawie nie ma. Dziś na Instagramie możemy urosnąć w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich, to gdy mamy megaciekawy temat, profil użytkownika jest polecany. Drugi, gdy nagrywamy Reels. U mnie w ciągu 3 tygodni pojawiło się dodatkowe 4000 osób. Jeśli prowadzisz jedzeniowy profil, możesz rosnąć nawet o 100 000 nowych użytkowników miesięcznie. Co to oznacza? Instagram daje nam przynajmniej jedno miejsce twórcze, gdzie możliwe jest uzyskanie prawdziwego, organicznego zasięgu. Dzieje się tak dlatego, żeby zachęcić nas do nagrywania. Co będzie za rok? Boję się, że zasięgi będą spadać. Z drugiej jednak strony, jeżeli tak się stanie, Instagram będzie mocno przegrywał z TikTokiem. Ja założyłam TikToka kilka tygodni temu, bo spadające zasięgi w Stories mnie na Instagramie demotywowały.

Dobry Reels musi łączyć w sobie tak nawyki nagrywania, jak i wiedzę o Reels. Nagłowek + dobry hook + wartościowy krótki kontent + CTA. Na TikToku czasami nic nie musisz. Jeśli w czymś jesteś dobry, bez względu na to, czy jest to mówienie, wiedza prawnicza itd., to tam wszystko się sprawdza. Ale często ten sam materiał można dodać i tu, i tu, wtedy masz 2 źródła odbiorców. To olbrzymia pomoc dla rozwoju Twojego biznesu. Zapraszam też na moje kursy, bo to minimum 10 dni ciężkiej pracy, a efekty mogą być zaskakujące.

Czego należy unikać, tworząc treści wideo?

1) Filmów słabej jakości, w niskiej rozdzielczości, z ramkami.

Na jakość pobieranych treści nie ma wpływu przycisk w wewnętrznych ustawieniach Instagrama. Jakość wideo zależy bezpośrednio od Twoich warunków – możliwości aparatu w Twoim telefonie. Na Androidzie jest ona znacznie gorsza niż na iOS. Nawet pliki nagrane na iOS, kolejno przesłane na Android i dopiero dodane na Instagrama, tracą znacznie na jakości. Posiadanie Androida nie jest jednak powodem do rezygnacji z Reels! Musisz wykazać się większą cierpliwością, dbałością o każdy detal. Próbuj i nie zniechęcaj się.

2) Filmów ze znakiem wodnym, z tekstem na ekranie, który obejmuje większość filmu. (np. znaczek z TikToka)

3) Filmów, które zawierają treści naruszające zasady społeczności i bezpieczeństwa.

Są to pliki, które pokazują: okaleczanie, bójki, treści o charakterze jednoznacznie seksualnym, palenie, nielegalne substancje, narkotyki, konkursy, zawyżone obietnice (zwłaszcza dotyczące zdrowia, zarobków i pieniędzy). Bardzo podobnie do tego, co jest zabronione w zasadach reklam targetowanych na Facebooku

4) Filmów niezrobionych przez Ciebie.

Na przykład są to skopiowane treści, filmy, do których nie posiadasz praw autorskich.

5) Filmów nagranych w innym formacie niż 9:16.

6) Filmów publikowanych bez odstępu w czasie.

Jeśli publikujesz wiele filmów z rzędu, ich publiczność będzie mniejsza. W tej sytuacji ilość nie wpływa dobrze na zasięgi. Jeśli już z jakiegoś powodu musisz dodać więcej niż 1 Reels w ciągu dnia, to pierwszy film dodaj rano z ustawieniem publikacji również w aktualnościach, kolejny dodaj wieczorem, ale już bez dodawania w aktualnościach. Pamiętaj jednak aby nie podążać za ilością, a skupić się na jakości!

Dodatkowo filmy będą znacznie gorzej oglądane, jeśli Twoje konto:

  • zostało niedawno zablokowane;
  • złamałeś zasady społeczności lub często otrzymujesz powiadomienia z ostrzeżeniami;
  • udostępniłeś treści, których Instagram stara się nie wyświetlać (przykłady są wymienione powyżej);
  • straciłeś możliwość reklamowania się na Facebook Ads.

Jak marki mogą zacząć swoją przygodę z Rolkami lub TikTokiem? Na co powinny zwrócić uwagę?

Wszyscy muszą robić Reelsy, jeśli chcą, żeby ich konto rosło na Instagramie. Na TikToku są tylko filmy. I albo umiesz je robić, albo Ciebie tam nie ma. Jak marki mogą zacząć? Po pierwsze nauczyć się obsługiwać swój telefon i różne aplikacje do montowania, a potem nauczyć się nagrywać. Kolejnym krokiem jest nauka Reels.

Dobre światło, dobry dźwięk oraz kompozycja to podstawa. Jeśli jednak musisz coś zmienić w nagraniu, wtedy aplikacja do montowania się przyda. Polecam aplikacje do montowania video takie jak: Caput, Videoleap, Inshot, VN. Caput jest ok, bo jest darmowy w 100%.

Wszystkim mówię: zaczynajcie! Nie czekajcie na lepsze czasy, nawet jeśli nie umiecie montować. Zaczynaj robić cokolwiek w kierunku Reels czy TikTok, bo potem będzie ciężko. Później może pojawić się bowiem coś innego, nowy format. A marki i użytkownicy mogą tyle nie ogarnąć.

Czy publikacja, np. w social mediach, filmów lub Rolek może przynieść wymierne korzyści oraz zwrot inwestycji?

Jakby tak nie było, nie robiłabym tego, co robię. Żyje tylko z prowadzenia social media, dobrej strategii i bycie na czasie ze wszystkim, co przychodzi. Jestem otwarta na nowości i trendy i to daje mi możliwość zarabiania. To ciężka praca. Jeśli jednak ktoś chce zarabiać na social mediach, od dziś musi zmienić do nich podejście. To już nie może być zabawa w video, a praca z video, Instagramem lub TikTokiem. Bo to jest praca, nie zabawa.

Natalia kręcąca wideo telefonem.

Jak znaleźć pomysł na siebie lub swoją markę? Co pokazywać, aby odbiorcy nie byli znudzeni?

BYĆ SOBĄ! Jeśli nie masz mocnej, energetycznej osobowości, będzie Ci ciężej. Bardzo często takie osoby wybierają naukę innych i dobrze sobie z tym radzą. Jednak aby znaleźć na siebie pomysł, musimy sobie odpowiedzieć na dwa pytania. Pierwsze z nich to: Co ja umiem robić bardzo dobrze? Drugie: Co ja lubię robić i wychodzi mi to bardzo dobrze? Jeśli wyjdzie Ci, że coś umiesz i lubisz, to jest bardzo dobrze! Rób o tym video, nawet jeśli to kiszenie ogórków, czy wbijanie gwoździ w ścianę. Najważniejsze to być pewnym w swoim temacie. Ale jeśli lubię i umiem nie są razem, wtedy pytanie, czy potrafisz prowadzić profil o czymś, czego nie lubisz (np. znasz dobrze xls, ale po pracy już go nie cierpisz). Możesz też nie znać się na szydełkowaniu, ale bardzo to lubić i chcieć nagrywać swój proces nauki tak, aby odbiorcy widzieli postępy. Ja bym wybrała opcję numer dwa.

A może Ty jesteś po prostu tak charyzmatyczną osobą, że lifestyle blog to jest to! Pamiętaj jednak, że nawet w lifestyle musisz znać swój temat, nisze i grupę docelową.

Słowem podsumowania, jakie trzy cechy powinna posiadać dobra Rolka?

Ładna, jasna, kolorowa, z fajnym pomysłem – to najważniejsze cechy, ale nie jedyne. Ponadto dobra Rolka powinna być: energiczna, estetyczna, zapraszająca do działania. Taki trailer filmu, gdzie jest wszystko, co najlepsze! Właśnie to jest to. Ty masz zrobić krótki filmik, który musi być atrakcyjny. Im więcej cech „dobrego Reels” masz u siebie, tym lepiej. Ale pomysł w 100% musi być unikatowy!

Zapraszam również na swój profil na Instagramie, gdzie za darmo dzielę się wieloma informacjami i tipami na temat Reels lub na moje kursy.

Natalia Sheveleva

Video maker oraz prowadząca kursy z zakresu mobile video i Reels

Natalia Sheveleva od trzech lat w internecie uczy, w jaki sposób za pomocą form video przyciągnąć do siebie jak największą liczbę odbiorców. Prowadzi szkolenia z zakresu mobile video oraz Reels, na które z roku na rok przybywa coraz więcej kursantów. Na swoim profilu na Instagramie @nataliaostory daje zaś darmowe triki dotyczące tworzenia Rolek, jak również nagrywania filmów za pomocą telefonu.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail