Artykuł Partnera
Badania przeprowadzonego przez Content Marketing Institute w 2018 roku, ukazały, że zdecydowana większość firm nie posiada strategii content marketingowej. Trudno powiedzieć, jak wiele zmieniło się od tego czasu, ponieważ brak w tej kwestii aktualnych danych. Jedno jest pewne, wydatki na content w firmach stale rosną, co potwierdzają liczne raporty. Czy zatem jesteś pewien, że planujesz je z głową? Sprawdź, dlaczego nie zaczynać kampanii contentowej bez przemyślanej strategii!
Co to jest content marketing?
Zanim przejdziemy do omówienia elementów, które składają się na strategię content marketingową, warto najpierw dokładnie wyjaśnić pojęcie samego contentu. Często bywa on nieopatrznie interpretowany jako treści pisane. Tymczasem copywriting jest jedynie częścią content marketingu. Pojęcie to jest o wiele szersze i sprowadza się do tworzenia i dystrybucji wartościowej treści. Treści nie stanowi wyłącznie artykuł, to także content zaserwowany w każdej, innej formie. Podcast, wideo, infografika, webinary, prezentacje multimedialne – do dyspozycji masz przeróżne formaty. Ich cecha wspólna to wartościowa treść, czyli taka, która jest przydatna dla odbiorcy.
Mówiąc o content marketingu nie sposób pominąć także jego dystrybucji. Czy będzie to publikacje na portalach internetowych, promocja płatna w social mediach czy rozsyłanie notek prasowych – możliwości jest wiele.
Strategia content marketingu w 5 krokach
Każda strategia marketingowa powinna składać się z przynajmniej kilku elementów. Czy jesteś pewien, że uwzględniłeś każdy z nich?
1. Zdefiniuj cele
Po co właściwie chcesz podjąć działania content marketingowe? Najczęstszy cel tego rodzaju kampanii to budowanie świadomości marki i kreowanie pozytywnego wizerunku. Możesz także postawić na lojalizację klientów czy zwiększenie sprzedaży. To, jaki cel obierzesz, powinno mieć odzwierciedlenie we wskaźnikach (KPI), którymi będziesz go mierzyć. Cel nie musi być jeden, warto jednak ustawić je w kolejności hierarchicznej.
2. Ustal grupę odbiorców
Czy wiesz, do kogo właściwie kierujesz komunikaty? Musisz zastanowić się, jaka jest grupa odbiorców Twojej marki. W jaki sposób to zrobić? Możesz najpierw zastanowić się, do kogo chcesz trafić, a następnie sprawdzić z pomocą narzędzi analitycznych, jakie osoby najczęściej odwiedzają Twoją stronę. W tworzeniu komunikatów do różnych grup odbiorców pomocne okaże się zbudowanie person.
3. Sprawdź działania konkurencji i nie tylko
Aby móc zaplanować skuteczną strategię content marketingową, musisz wiedzieć, jakie działania podejmuje Twoja konkurencja. Ale nie tylko. Audyt działań własnych marki także ma ogromne znaczenie. Może masz już materiały, które możesz wykorzystać? Pamiętaj, że recykling treści może przynieść zaskakujące efekty.
4. Ustal budżet
Wiesz już, jakie działania podjąć i do kogo je kierować? Wiesz, co robi Twoja konkurencja i co się sprawdza? Teraz pora na określenie budżetu. Zastanów się, ile możesz wydać. Pamiętaj, że działania marketingu treści często są inwestycją i strategią długofalową. Nie zawsze od razu przynoszą zysk. Nie każde działania od razu się sprawdza. Niekiedy musisz podjąć kilka prób, aby przetestować, co rzeczywiście ma największy sens z perspektywy Twojego biznesu i postawionych celów.
5. Zaplanuj realizację i weryfikuj działania
Skoro wszystko masz już przygotowane to czas na sporządzenie harmonogramu działań, i to zarówno jeśli wziąć pod uwagę tworzenie contentu, jak i jego dystrybucję. Warto także na bieżąco analizować skuteczność prowadzonych działań.
Sporządzenie strategii content marketingowej nie należy do prostych zadań (jeżeli potrzebujesz pomocy w jej stworzeniu to możesz zasięgnąć pomocy u ekspertów z Kohai.pl). To kompleksowe działanie, które zajmuje dużo czasu. Zyskujesz jednak pewność, że Twoje inwestycją mają sens i przede wszystkim cel, który mierzysz i na bieżąco dostosowujesz do potrzeb Twojej marki.
Artykuł Partnera